• Anonym

Varför ger man majskrokar?

Ja, som rubriken säger.. Jag förstår inte grejen med majskrokar, varför ger man dem? Vi har kompisar som är på oss och undrar när vi ska börja ge majskrokar till vårt barn, men varför skulle vi ge det? Är det inte till att uppmuntra småätande?

• Svar på tråden Varför ger man majskrokar?
  • Anonym
    Mamma till 3 M skrev 2010-12-06 10:16:07 följande:
    ge era 4 månaders ett salladsblad under fikan vettja så är nog alla runt omkring nöjda.. eller? :P

min son kunde ialf varken äta bröd, banan eller nått annat "nyttigare" när han var 4-5 månader o ville göra som mamma gjorde när de var fikatajm. Allt sattes i halsen.. hurra för majskrokar!
    Min tjej älskar banan :)
  • Rudies
    Kya skrev 2010-12-06 10:11:57 följande:
    behovet kommer finnas hos din två-åring, eftersom h*n då ser att alla kompisarna äter godis. det behöver inte vara du som skapar beteendet, din tvååring är medveten om sin omvärld.
    Jag har en tvååring och inte har han något behov av godis. Det mesta han vet av godis är att han och farmor brukar ge det till hunden, d.v.s. hundgodis. Men du kanske menar godis som samlingsnamn för all sorts snacks och söta grejer, jag har inte läst hela tråden.
  • Faile

Majskrokar var jättebra när barnen höll på att få första tänderna. Inget som kan fastna i halsen, samtidigt som det gav behövlig massage till kliande tandkött.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 10:12:16 följande:
    Ja, fast den dagen den sorgen. 
    ja som bebisförälder har man en massa ideér och tankar om vad ens barn aldrig ens ska smaka på. när barnen blir äldre så inser man att de idéerna var inget annat än fantasier. det är inte genomförbart i vårt samhälle. antingen kommer du få hålla ditt barn borta från alla kalas, eller få se barnets ilska alternativt vara ledsen när dutar ifrån godispåsen som h*n fiskat upp från fiskedammen...
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Anonym
    Kya skrev 2010-12-06 10:17:53 följande:
    ja som bebisförälder har man en massa ideér och tankar om vad ens barn aldrig ens ska smaka på. när barnen blir äldre så inser man att de idéerna var inget annat än fantasier. det är inte genomförbart i vårt samhälle. antingen kommer du få hålla ditt barn borta från alla kalas, eller få se barnets ilska alternativt vara ledsen när dutar ifrån godispåsen som h*n fiskat upp från fiskedammen...
    Ja så sa alla innan man fick barn också.. Vänta bara tills du får barn.. Men vet du? Vi håller fast vid allt vi sa innan vår bebis kom också!
  • NeWil

Men alltså... tänk att du har en bebis på 8 månader. Hon är inte jätteintresserad av mat men behöver öva på motoriken och att tugga och äta. Hon har inte heller några tänder. Hur skulle det funka rent praktiskt att ge henne smörgås, äpple eller morot? Ja för mig är det ett mysterium. Jag ger majskrokar och smörgåsrån när min lilla tös ätit (matar henne först) och jag själv försöker få i mig lite mat. De blir som efterrätt kan man säga. Hon övar motorik och på att äta men riskerar inte att sätta i halsen.

• MrsQ
    Anonym skrev 2010-12-06 10:15:17 följande:
    Jag tycker inte att man är en dålig mamma för att man ger majskrokar, men JAg förstår inte fenomenet.. Tycker folk ger det i tid och otid.
    Tycker att du hakar upp dig lite för mycket på just majskrokar, för "fenomenet" att ge barnet något att tugga på imellan måltiderna är inte nytt!!

Det har alltid funnits, min farmor o mormor gjorde samma sak.
    Det är som många innan har sagt att det är inte för maten i sig utan att det ska lära sig motoriken !!!
  • Anonym
    Faile skrev 2010-12-06 10:17:30 följande:
    Majskrokar var jättebra när barnen höll på att få första tänderna. Inget som kan fastna i halsen, samtidigt som det gav behövlig massage till kliande tandkött.
    Och jag vet många föräldrar som inte vill ge majskrokar just för att deras barn sätter de i halsen..
  • Mymlan80
    Mamma till 3 M skrev 2010-12-06 10:16:07 följande:
    ge era 4 månaders ett salladsblad under fikan vettja så är nog alla runt omkring nöjda.. eller? :P

min son kunde ialf varken äta bröd, banan eller nått annat "nyttigare" när han var 4-5 månader o ville göra som mamma gjorde när de var fikatajm. Allt sattes i halsen.. hurra för majskrokar!
    Nix, sallad innehåller tydligen nitriter (nitrater? kommer inte riktigt ihåg nu...) som inte är bra för små barn.
    Hur man än gör har man rumpan bak! Flört
    Välkommen Liten 091203
  • Mamma till 3 M
    Anonym skrev 2010-12-06 10:17:03 följande:
    Min tjej älskar banan :)
    min son också , när han slutade sätta de i halsen jämt o ständigt :)
Svar på tråden Varför ger man majskrokar?