• Anonym

Varför ger man majskrokar?

Ja, som rubriken säger.. Jag förstår inte grejen med majskrokar, varför ger man dem? Vi har kompisar som är på oss och undrar när vi ska börja ge majskrokar till vårt barn, men varför skulle vi ge det? Är det inte till att uppmuntra småätande?

• Svar på tråden Varför ger man majskrokar?
  • Dimitra
    Lady Dahmer skrev 2010-12-06 10:07:22 följande:
    när ungen var yngre så tog jag alltid med mig massa majskrokar ut just för att hålla henne nöjd. förstår inte varför man ska låta ungen vråla sig fördärvad när man har ärenden som måste göras, bara för sakens skull.
    Precis. Till slut kommer man till en punkt när ingen leksak eller vilka roliga miner man än gör får bebisen att glömma bort tristessen/hungern då funkar majskrokarna en stund, har man tur hinner man avsluta det man håller på med.

Föhoppningsvis är TS bebis inte mitt emellan måltider när de hamnar i den situationen.
    The Dimitra universe.
  • Azusephre
    Kya skrev 2010-12-06 10:10:05 följande:
    jag säger inte att du är en dålig mamma, jag säger att det är ett dåligt beteende att låta ens barn sukta medan man själv mumsar i sig fika, bara för sakens skull. det är elakt.
    nu är ditt barn 6 månader och bryr sig inte väldigt. men om några månader kommer det inte vara likadant.
    haha, nej, verkligen inte. När dom är så små så bryr dom sig enbart om sig själva, deras leksaker o.s.v. Min dotter som nu är 15 månader skulle lägga sig på golvet och börja skrika om jag åt och mumsade på något men hon får inget.
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 10:09:54 följande:
    Fast jag tycker inte en 2-åring ska äta godis faktiskt. Jag sa att det var enda gången jag skulle kunna tänka mig ge majskrokar, men går det inte så går det inte.

Jag anser inte att behovet finns förrän man skapar det. 
    behovet kommer finnas hos din två-åring, eftersom h*n då ser att alla kompisarna äter godis. det behöver inte vara du som skapar beteendet, din tvååring är medveten om sin omvärld.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Anonym
    Mymlan80 skrev 2010-12-06 10:10:55 följande:
    Håller med. bröd kan de ju stoppa i  i princip vad som helst i.

I det här huset är äter vi sällan frukt. sonen kan få det ibland som tillägg till mellanmål (t.ex till naturell youghurt) annars ser jag frukt i princip som efterätt.
    Och vi äter mycket frukt, det har jag alltid gjort under hela min uppväxt.
  • Anonym
    Kya skrev 2010-12-06 10:11:57 följande:
    behovet kommer finnas hos din två-åring, eftersom h*n då ser att alla kompisarna äter godis. det behöver inte vara du som skapar beteendet, din tvååring är medveten om sin omvärld.
    Ja, fast den dagen den sorgen. 
  • Weird One
    Kya skrev 2010-12-06 10:05:45 följande:
    åh, det är verkligen surt. jag klarar inte av föräldrar som låter barnen sitta och sukta och inte få något fika alls, medan de själva mumsar på...
    Hur dålig mamma är man om man låter sin 6 månaders smaka på fikat då?
    Vore kul att se vilken oansvarfull mor jag varit. För mina ungar fick smaka på bulle eller bröd när jag fikade hos andra eller hemma.

Förstår inte denna mathysteri.
    "Det är så mycket skit i smörgåsar och fikabröd"
    Ja, kanske ungen dör...eller?

Och ja, det finns socker i fikabröd. Men det har inte dödat någon tidigare heller.
    Det finns ju en måtta med allt.
  • Lady Dahmer
    Mymlan80 skrev 2010-12-06 10:10:55 följande:
    Håller med. bröd kan de ju stoppa i  i princip vad som helst i.

I det här huset är äter vi sällan frukt. sonen kan få det ibland som tillägg till mellanmål (t.ex till naturell youghurt) annars ser jag frukt i princip som efterätt.
    frukt är en sockerbomb
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Mymlan80
    Anonym skrev 2010-12-06 10:09:54 följande:
    Fast jag tycker inte en 2-åring ska äta godis faktiskt. Jag sa att det var enda gången jag skulle kunna tänka mig ge majskrokar, men går det inte så går det inte.

Jag anser inte att behovet finns förrän man skapar det. 
    Där håller jag med, jag undviker helst godis. Men du kommer nog få det väldigt svårt när din dotter ska gå på kalas och alla kompisarna får varsin gotte-påse i fiskdammen och hon för krokar....
    Välkommen Liten 091203
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 10:10:47 följande:
    Hur vet du att det inte kommer vara likadant? Mina syskon ger aldrig majskrokar, deras barn klarar sig ändå och de är äldre.
    antagligen ger de annat istället, vid fikastunderna eller när barnet blir tvärhungrigt.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
Svar på tråden Varför ger man majskrokar?