• Anonym

Varför ger man majskrokar?

Ja, som rubriken säger.. Jag förstår inte grejen med majskrokar, varför ger man dem? Vi har kompisar som är på oss och undrar när vi ska börja ge majskrokar till vårt barn, men varför skulle vi ge det? Är det inte till att uppmuntra småätande?

• Svar på tråden Varför ger man majskrokar?
  • Kya
    Azusephre skrev 2010-12-06 09:53:37 följande:
    Vid fika? Skulle vilja se dig ha ditt barn sittandes bredvid medans du sitter och tuggar i dig bulle efter bulle och dricka kaffe, medans barnet inte får någonting. Det är inte så kul.
    vilket barn skulle bara sitta där och vara nöjd, är min fundering? redan vid 5-6 månader börjar barnen intressera sig för vad andra äter, och vill smaka själv.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Anonym
    Kya skrev 2010-12-06 09:55:05 följande:
    vilket barn skulle bara sitta där och vara nöjd, är min fundering? redan vid 5-6 månader börjar barnen intressera sig för vad andra äter, och vill smaka själv.
    Mitt barn är 6 månader och hon äter med god aptit, men kan också sitta och leka med leksaker under tiden jag fikar, OM nu fikan infaller vid något tillfälle när det inte är matdags för henne.
  • Azusephre
    Kya skrev 2010-12-06 09:55:05 följande:
    Det är det jag menar.
    Jag kan inte ens äta någonting just nu om inte min dotter också får något, vilket resulterar i att hon får 1-2 majskrokar istället för choklad, för jag antar att majskrokar är något bättre att ge till henne :P
  • Kya
    Anonym skrev 2010-12-06 09:55:46 följande:
    Mitt barn är 6 månader och hon äter med god aptit, men kan också sitta och leka med leksaker under tiden jag fikar, OM nu fikan infaller vid något tillfälle när det inte är matdags för henne.
    ah, det är det det beror på. barnet är bara 6 månader. vänta några månader till, så vet du vad jag pratar om...
    om några månader kommer inte ditt barn vara nöjd med att pilla med en leksak vid matbordet heller.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Dimitra
    Anonym skrev 2010-12-06 09:51:30 följande:
    Jag har alltid med mig frukt om vi skulle bli försenade.
    Om jag gett mitt barn en frukt istället för majskrokar vid nämnt exempel skulle hon matvägrat när vi kommit hem och då föredrar jag faktiskt att uppehålla med krokar och invänta riktiga måltiden.
    The Dimitra universe.
  • Candra

Min dotter får det om vi till exempel äter chips eller dyl själva (bara på helgen dock, annars äter vi inte sånt heller)
    Hon äter så gärna majskrokar istället för det vi äter och jag låter henne hellre äta en extra majskrok istället för chips..

• Anonym
    Kya skrev 2010-12-06 09:57:18 följande:
    ah, det är det det beror på. barnet är bara 6 månader. vänta några månader till, så vet du vad jag pratar om...
    om några månader kommer inte ditt barn vara nöjd med att pilla med en leksak vid matbordet heller.
    Nej, men då får man väl låta bli att fika när det inte är lunch/mellisdags. Så himla svårt är inte det. 
  • Justess

Att ge barnet en majskrok istället för en kaka när andra fikar är väl ett bra alternativ? Sen låter det ju lite skumt att ge barnet majskrokar som ett substitut för napp eller liknande.

Mina äldre gossar har inte fått majskrokar och lillan är för liten än (4,5 månader, har ej kommit igång riktigt med smakisar). Gossarna kunde dock få suga på ett smörgåsrån ibland, när vi andra fikade. 

Man bör säga sanningen, men alla sanningar bör inte sägas.
  • Anonym
    Dimitra skrev 2010-12-06 09:57:59 följande:
    Om jag gett mitt barn en frukt istället för majskrokar vid nämnt exempel skulle hon matvägrat när vi kommit hem och då föredrar jag faktiskt att uppehålla med krokar och invänta riktiga måltiden.
    Fast frukt får hon ju om det är mellis eller så och då klarar hon sig till middagen sen. Jag ger ju inget mellan mellis och middag, helt onödigt, men alla är vi olika.
  • supermimmi

Majskrokar, när kan man börja med det? Låter som ett bra snacks. Min är 7 månader, och har inga tänder. Funkar det att ge ändå?

Svar på tråden Varför ger man majskrokar?