Anonym (Lisaflisa) skrev 2015-04-26 11:50:37 följande:
Oförståelse och okunskap verkar vara något som många får möta och det är som du skriver skitjobbigt. Jag är glad för din skull att din fru fattar vad det handlar om.
Ja, hon försöker förstå mig så gott hon kan, är ju inte så lätt alla gånger då man helt plötsligt från att allt är bra till att man blir skitarg och sur över....ingenting

Usch, dom har det inte haft det lätt, min familj. Men nu när jag fattar vad det har handlat om i alla år, och jag har förklarat för delar av familjen så börjar dom också få ihop olika händelser genom åren.
Satt och förklarade för största grabben i förregår om att jag förmodligen har ADHD/ADD och om dom symtom jag har, då sa han " Ja nu fattar jag varför du har kunnat bli så otroligt arg över nått, och att du inte kunnat släppa det på flera dagar, fast jag inte ens reflekterat över att det var nått att bli arg över".
Som tur är så har jag ALDRIG blivit så arg på mina barn att jag har slagit dom, som man hört andra kan göra. Där har jag haft nån inre spärr som hjälpt till.
Men slått handen i bord och väggar och smällt igen dörrar och sparkat iväg både det ena och det andra, det har hänt.
Och sagt att folk är CP i huvet och störda för livet för att dom råkat köra om mig eller kör för sakta så att jag måste bromsa, eller att alla är idioter för att dom inte fattar det jag fattar, eller gör eller tycker som jag.
Det är ju tur att ingen av dom jag sagt det om hört, då hade man väl varit ihjälslagen i detta nu
Anonym (ADDpartner) skrev 2015-04-24 13:15:45 följande:
Vill du uppdatera här och berätta hur det går för dig? Min sambo blir 30 i år och jag försöker peppa honom till att göra en ADD utredning. Lösningen nu är att jag drar i stort sett allt lass hemma vilket blir tungt när vi båda jobbar heltid. Jag vill att han ska lära sig leva efter hur han är men han är lite emot utredning. Han kan inte gå ner i tid och så länge han jobbar 100% orkar han i stort sett inget annat. Blir jättestressad av planer.
Jag känner att jag förstår honom och försöker göra mitt bästa för att hjälpa och stötta. Däremot kan det bli jobbigt från omgivningen. Folk säger till mig att 'vad lat han är' och 'varför gör du så mycket mer än honom' osv och när jag försöker förklara att vi är 99% säkra på att han har ADD, han gör inte såhär för han är dum eller ego så får jag ändå responsen 'men är han inte bara lat då!?' Känns som jag måste försvara honom hela tiden för han är inte lat, det krävs bara lite mer för att han ska göra saker.
Så för att uppdatera lite nu då: Jag var hos min läkare/psykiater igår, och han kom fram till efter det att jag berättat lite mer om mina symtom och hur jag haft det och upplevt det i mitt liv att jag har ADHD/ADD.
Nu har jag aldrig varit speciellt överaktiv på det sättet att jag varit "Det omöjliga barnet som aldrig kan sitta still", men alla andra symtom som tex tics av olika slag. Alltid måste röra nån kroppsdel som fingrarna och benen pga stressad och nervös, det blir som ett tvång/tics det med. Och sen att sitta och dagdrömma, tappa koncentrationen väldigt lätt, trots att jag är mitt uppe i nån viktig arbetsuppgift som när jag gick i skolan eller då jag jobbade (är nu arbetslös/sjukskriven) och att hjärnan aldrig stannar upp, 100 tankar samtidigt dygnet runt, plus att bli arg.....ARG...."över spild mjölk"

och lite annat smått och gott.
Allt detta gjorde iaf att jag fick börja med Conserta 18mg och att jag blev sjukskriven i två månader till att börja med, för att se hur jag reagerar på medicinen. Klarar inte av att söka jobb då alla jobb kräver att man ska vara "stresstålig, tycka om att jobba i grupp/med människor, vara utåtriktad (vilket jag orkar vara i typ fem minuter, sen blir allt svart och mulet) hantera många bollar i luften bla bla bla...." Så jag stort sett krävde att han sjukskrev mig.
Har tagit min första tablett idag, så har inget att komma med där, om biverkningar och dyligt, men jag återkommer med det.
Hur har det gått med dig och din sambo då, ADDpartner?
Har han insett att han kanske behöver en utredning?
Lycka till iaf.