• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym (ADDpartner)

Jag är så glad att jag hittat den här tråden. Och jag är så glad att du har ordens gåva pinjong att beskriva. Lite konstigt att skriva med dig för det är som att skriva med min sambo. Liksom dig är han jätteduktig på att förklara känslor och situationer väldigt.. ja vad ska man säga? Man förstår verkligen vad du menar! Och att du beskriver så många olika situationer och känslor inför det - jag blir mållös.

Jag menade såklart inte att det är fel att ha en diagnos. Hoppas du inte tog det så! Det är nog han som känner mycket så kring ADD. När jag hittade all info så kände jag en stor lättnad. Vad skönt! Han lägger inte allt på mig för han är lat! Han brusar inte upp så väldigt lätt för han är dum. Han säger inte saker för att tänka sen för att han är elak. Han lägger inte alla saker på hög för att jävlas - han har ju exakt koll på sakerna så. Han skjuter på att ringa viktiga samtal in i det längsta men inte för han struntar i det - han tycker verkligen bara det är SÅ jobbigt. Jag har heller aldrig mött en människa innan som faktiskt släpper allt på 0 sek om jag känslomässigt behöver honom. Han kan förklara beteenden och känslor på ett sätt jag inte varit med om och aldrig tänkt på. Som för honom är självklara. Han har ett intresse för psykologi och människors beteende så ni kan ju tänka att han läst på myyyycket om ämnet :)

Jag uppdaterar igen när jag pratat med honom om utredning!

Förresten pinjong, har du alltid haft väldigt höga krav på dig själv?

• Anonym (Lisaflisa)

Det här med att vara social men att bli helt slut av att umgås med mycket folk. Jag avskyr fester! Det kan vara skoj den första kvarten sen vill jag bara hem för jag orkar inte prestera och vara uppåt och glad och tjosan hejsan nu ska vi dricka mer vin och sedan ska det dansas in på småtimmarna. Jag blir helt urlakad! Folk gapskrattar högre och högre, musiken dånar och alla blir så där utagerande och ska ha så jäkla kul! Det lyser ur ögonen på dem och jag vill bara smita ut bakvägen. Har fått lära mig att vi med adhd/add har mycket lägre energinivåer samtidigt som det krävs mycket mer energi av oss för att hålla oss uppe. Inte konstigt att man blir trött. Tidigare såg jag på mig själv som en torr tråkmåns som inte kunde förmå mig att ha kul på fester, idag vet jag varför och att jag inte är en tråkmåns. Det är en lättnad.

• norrmona

Pinjong- du hade rätt om min kollega som skällde ut mig inför min chef- hon har
    ADHD, det var pricksäkert. Det du skrev om fester känner jag igen, även om jag kanske inte får ont i magen, men efter ett tag på festen är jag mest en iakttagare, jag tittar på dom andra och undrar hur dom orkar.  Jag har även drabbats av humörsvängningar, och fått depressioner då och då. Jag har varit arbetslös under lång tid och inne i Fas-3 träsket fram till för 7 månader sen då jag började där jag är nu, och då jag var i Fas3 DÅ mådde jag skit, riktigt dåligt, samtidigt som det var fruktansvärt att söka jobb, det kändes inte som om jag kunde leva upp till all flexibilitet och stresstålighet som dom efterfrågade. Det värsta var att de flest jobben var på heltid, och det klarar jag inte mentalt, det funkar bara inte, och det är en av anledningarna till att jag vill få diagnosen på papper- jag vill ha en arbetshinderskod på AF om jag ska söka jobb i framtiden, som visar att jag inte kan jobba heltid. Då jag fick jobbet jag har nu började jag faktiskt må betydligt bättre.
    Som du kan jag varva upp mig själv och prata fort och osammanhängande om jag ska berätta något, jag kan liksom inte hejda mig själv. Jag kommer in i något slags mentalt forcerat tillstånd, och jag måste vara mycket självmedveten för att inte hamna är, tänka mig för. En annan anledning till att jag vill ha diagnosen på papper är att jag vill få verktyg att hantera olika situationer. jag är inte intresserad av mediciner.

• Anonym (Lisaflisa)
    norrmona skrev 2015-05-06 21:29:26 följande:

ADHD, det var pricksäkert. Det du skrev om fester känner jag igen, även om jag kanske inte får ont i magen, men efter ett tag på festen är jag mest en iakttagare, jag tittar på dom andra och undrar hur dom orkar.  Jag har även drabbats av humörsvängningar, och fått depressioner då och då. Jag har varit arbetslös under lång tid och inne i Fas-3 träsket fram till för 7 månader sen då jag började där jag är nu, och då jag var i Fas3 DÅ mådde jag skit, riktigt dåligt, samtidigt som det var fruktansvärt att söka jobb, det kändes inte som om jag kunde leva upp till all flexibilitet och stresstålighet som dom efterfrågade. Det värsta var att de flest jobben var på heltid, och det klarar jag inte mentalt, det funkar bara inte, och det är en av anledningarna till att jag vill få diagnosen på papper- jag vill ha en arbetshinderskod på AF om jag ska söka jobb i framtiden, som visar att jag inte kan jobba heltid. Då jag fick jobbet jag har nu började jag faktiskt må betydligt bättre.
    Som du kan jag varva upp mig själv och prata fort och osammanhängande om jag ska berätta något, jag kan liksom inte hejda mig själv. Jag kommer in i något slags mentalt forcerat tillstånd, och jag måste vara mycket självmedveten för att inte hamna är, tänka mig för. En annan anledning till att jag vill ha diagnosen på papper är att jag vill få verktyg att hantera olika situationer. jag är inte intresserad av mediciner.

Du har ju ett rent helvete! Du behöver få en diagnos och med intyget kommer nya dörrar till hjälp bl.a hos AF att öppna sig. Så här ska du inte behöva ha det! Jag är ganska nydiagnostiserad och famlar mig fram i det nya landet ADD och vill inte medicinera utan försöka hitta verktyg att klara livet ändå. Du är inte ensam.
  • pinjong
    Anonym (Lisaflisa) skrev 2015-05-06 19:59:16 följande:

Det här med att vara social men att bli helt slut av att umgås med mycket folk. Jag avskyr fester! Det kan vara skoj den första kvarten sen vill jag bara hem för jag orkar inte prestera och vara uppåt och glad och tjosan hejsan nu ska vi dricka mer vin och sedan ska det dansas in på småtimmarna. Jag blir helt urlakad! Folk gapskrattar högre och högre, musiken dånar och alla blir så där utagerande och ska ha så jäkla kul! Det lyser ur ögonen på dem och jag vill bara smita ut bakvägen. Har fått lära mig att vi med adhd/add har mycket lägre energinivåer samtidigt som det krävs mycket mer energi av oss för att hålla oss uppe. Inte konstigt att man blir trött. Tidigare såg jag på mig själv som en torr tråkmåns som inte kunde förmå mig att ha kul på fester, idag vet jag varför och att jag inte är en tråkmåns. Det är en lättnad.

EXAKT så känner jag med. Kunde inte beskrivas bättre. Det där med att "...vara uppåt och glad och tjosan hejsan nu ska vi dricka mer vin och sedan ska det dansas in på småtimmarna." Höll på att skratta ihjäl mig när jag läste det, lät så kul Skrattande Men precis så mitt i prick. 
  • pinjong
    norrmona skrev 2015-05-06 21:29:26 följande:

Precis, titta på dom andra och tänka "att dom orkar".
    Så tänker jag ofta. När jag jobbade tex och vi stod några och diskuterade nått jobbrelaterat så tänkte jag väldigt ofta "Undrar hur dom mår? Varför kan dom vara så "på" och intresserade av detta? Vad försegår i deras tankar? Undrar om dom är lyckliga? Kan dom verkligen ta in det vi står och pratar om nu? Ja just det, vad är det vi pratar om förresten?" och så var jag borta i hela diskussionen. 

Det med att komma in i nått mentalt forcerat tillstånd och att jag måste anstränga mig för att inte hamna där känner jag också igen. Det är många saker jag skulle vilja berätta för andra men som jag väljer att låta bli för att jag är rädd för att hamna just där, att jag börjar prata fort och osamanhängande och stamma på vissa ordaljudelser. 
    Brukar också sitta och tänka då nån berättar nått ingående som hänt dom, eller nått dom sett eller hört att "undrar varför dom kan beskriva det så bra, jag hade aldrig fått fram det så bra och flytande". Och att behöva tvinga sig själv att brommsa sig, innan man ens har börjat, det tar energi så man blir trött och hamnar i nån svacka och blir nedstämd ett tag, för att sen komma på sig själv med att vara inne i en diskussion där man pratar fort och forcerat och osammanhängande, och samtidigt sitta och tänka att "Ta det nu lugnt och fint, inte hetsa upp mig". Bläää vad jobbigt :((

Det med jobb, jag tänker så att om jag inte får den hjälp jag behöver av AF sen när det är dags för mig att börja söka jobb, förmodligen efter sommaren, så tänker jag göra allt jag kan för att inte få dom jobb som dom tvingar mig att söka och som jag känner att jag inte klarar av.
    Som tex skriva i mitt cv och personliga brev att jag har psykiska besvär, är deprimerad långa perioder, har varit väääldigt mycket korttidssjukskriven på mitt förra jobb, även långtidssjukskriven, klarar inte av stress eller högt tempo, klarar inte av att jobba i grupp osv osv. Får se den arbetsgivare som vill anställa en sån snubbe. 
  • pinjong
    Anonym (ADDpartner) skrev 2015-05-06 16:00:32 följande:

Jag är så glad att jag hittat den här tråden. Och jag är så glad att du har ordens gåva pinjong att beskriva. Lite konstigt att skriva med dig för det är som att skriva med min sambo. Liksom dig är han jätteduktig på att förklara känslor och situationer väldigt.. ja vad ska man säga? Man förstår verkligen vad du menar! Och att du beskriver så många olika situationer och känslor inför det - jag blir mållös.

Jag menade såklart inte att det är fel att ha en diagnos. Hoppas du inte tog det så! Det är nog han som känner mycket så kring ADD. När jag hittade all info så kände jag en stor lättnad. Vad skönt! Han lägger inte allt på mig för han är lat! Han brusar inte upp så väldigt lätt för han är dum. Han säger inte saker för att tänka sen för att han är elak. Han lägger inte alla saker på hög för att jävlas - han har ju exakt koll på sakerna så. Han skjuter på att ringa viktiga samtal in i det längsta men inte för han struntar i det - han tycker verkligen bara det är SÅ jobbigt. Jag har heller aldrig mött en människa innan som faktiskt släpper allt på 0 sek om jag känslomässigt behöver honom. Han kan förklara beteenden och känslor på ett sätt jag inte varit med om och aldrig tänkt på. Som för honom är självklara. Han har ett intresse för psykologi och människors beteende så ni kan ju tänka att han läst på myyyycket om ämnet :)

Jag uppdaterar igen när jag pratat med honom om utredning!

Förresten pinjong, har du alltid haft väldigt höga krav på dig själv?

Åhh, tack igen för den komplimangen ;)
    Utan att skryta så har jag nog alltid varit bra på att uttrycka mig i skrift, och även tal, men då jag tycker det är jobbigt att prata för mycket då jag, som jag beskrivit här i tråden tidigare, har en tendens att prata fort och forcerat och osammanhängande, och stå och tänka att alla tycker jag är konstig så tycker jag det är lättare med skrift.

Det du beskriver att din sambo gör, släpper allt på 0 sek om du behöver honom, så är nog jag också när jag tänker efter. Ja, egentligen så ska väl min fru få uttala sig i det ;)) men jag är nog så. Vill hon att jag kommer och ger henne en kram för att hon är ledsen, eller bara för att hon vill ha en så säger jag inte "vänta lite, ska bara..." utan jag gör det DÅ. När det gäller andra saker, som tex att hämta tvätten eller, ja andra saker, då kan jag göra en Alfons "Ska bara..." i en vecka eller längre (ja inte att hämta tvätten då kanske, finns nog ingen tvätt kvar om jag väntar så länge Flört ) Men du fattar vad jag menar.

Allt du beskriver om din sambo stämmer väldigt bra in på mig, och förmodligen på dom allra flesta med ADHD/ADD.
    Måste vara skönt för dig att lära känna din sambos egenheter och fatta varför han är som han är, att han bara är en go ADHD/ADD:are som förmodligen gör så gott  han kan och som säkert kommer älska dig ännu mer när han inser att du förstår honom och vill hjälpa honom, även om han kanske just nu inte är redo för en utredning. Se det som ett steg i rätt riktning att DU iaf vet vad det handlar om och att du vet varför han är som han är och gör som han gör. Bara det kommer ju att göra din vardag lite lättare. Kanske, tror jag iaf ;)

Om jag haft höga krav på mig själv? Vet inte, har nog inte reflekterat över den tanken. Fast det är klart, jag har nog känt mig värdelös och dålig när jag märkt att jag inte orkat eller klarat av saker som andra klarar galant, som tex att boka upp sig på saker och sen klara av att genomföra det. Jag har alltid varit den som vill "ställa upp och hjälpa till" fast jag innerst inne kännt på mig att jag förmodligen kommer att ringa återbud. Så jo, jag har nog haft höga krav på mig själv, trott mer om mig själv än jag klarar av.
    Nu så har jag lärt mig att vara väldigt försiktig med att lova saker till höger och vänster, för jag vet hur det slutar, och jag har lärt mig lyssna på min fru :))

Och du, jag förstår att du inte menade att det är fel att ha en diagnos, så det är lugnt ;)
  • Anonym (Lisaflisa)
    pinjong skrev 2015-05-07 11:23:59 följande:
    EXAKT så känner jag med. Kunde inte beskrivas bättre. Det där med att "...vara uppåt och glad och tjosan hejsan nu ska vi dricka mer vin och sedan ska det dansas in på småtimmarna." Höll på att skratta ihjäl mig när jag läste det, lät så kul Skrattande Men precis så mitt i prick. 
    Tack! Blir glad för att fick dig att skratta. Skratt är bra!
  • pinjong
    Anonym (Lisaflisa) skrev 2015-05-07 17:58:36 följande:
    Tack! Blir glad för att fick dig att skratta. Skratt är bra!
    Skratt är bra så tack för det Glad Synd bara att det mest är i ansiktet det märks, inte inombords. Gråter

Hur har det gått för dig med allt? Tänkte på det du skrev om jobbet, att du kände att chefen och dina arbetskamrater inte riktigt förstår dig och att du kände det som att chefen ville att du kanske skulle byta inriktning i livet.

Och även rent generellt, hur mår du nu med utredd ADD?
    Går du på medicin eller?
    Skulle vara kul att veta hur andra går vidare efter diagnos.

• Anonym (Lisaflisa)
    pinjong skrev 2015-05-13 10:41:19 följande:
    Skratt är bra så tack för det Glad Synd bara att det mest är i ansiktet det märks, inte inombords. Gråter

Hur har det gått för dig med allt? Tänkte på det du skrev om jobbet, att du kände att chefen och dina arbetskamrater inte riktigt förstår dig och att du kände det som att chefen ville att du kanske skulle byta inriktning i livet.

Och även rent generellt, hur mår du nu med utredd ADD?
    Går du på medicin eller?
    Skulle vara kul att veta hur andra går vidare efter diagnos.

Skratt påverkar insidan också även om det inte känns så alla gånger. Det har gått bra för mig till slut. Tack för att du frågar. Min diagnos verkar ha landat hos min omgivning, jag har berättat för dem hur den och jag fungerar och det har blivit bra mottaget. Chefen tycker inte att jag ska byta inriktning längre till exempel. De ställer många frågor och jag svarar så gott jag kan. Vet också att några varit inne på olika hemsidor om add/adhd för att de vill veta mer. Då blir jag ganska rörd. Jag tycker att det är jätteskönt att ha fått min diagnos. Jag förstår mig själv bättre och har blivit snällare och mer tolerant mot mig själv. Jag medicinerar inte ännu utan försöker inrätta vardagen så att jag ska slippa. Kanske behöver jag medicinera i framtiden, men den dagen den sorgen. Jag har haft tur som har en förstående omgivning och jag vet att det inte är så för alla, men det borde det vara. Jag slutar aldrig att ropa mitt stridsrop: Mer information och kunskap och mindre fördomar och förutfattade meningar till alla!
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen