Anonym (ADDpartner) skrev 2015-05-06 16:00:32 följande:
Jag är så glad att jag hittat den här tråden. Och jag är så glad att du har ordens gåva pinjong att beskriva. Lite konstigt att skriva med dig för det är som att skriva med min sambo. Liksom dig är han jätteduktig på att förklara känslor och situationer väldigt.. ja vad ska man säga? Man förstår verkligen vad du menar! Och att du beskriver så många olika situationer och känslor inför det - jag blir mållös.
Jag menade såklart inte att det är fel att ha en diagnos. Hoppas du inte tog det så! Det är nog han som känner mycket så kring ADD. När jag hittade all info så kände jag en stor lättnad. Vad skönt! Han lägger inte allt på mig för han är lat! Han brusar inte upp så väldigt lätt för han är dum. Han säger inte saker för att tänka sen för att han är elak. Han lägger inte alla saker på hög för att jävlas - han har ju exakt koll på sakerna så. Han skjuter på att ringa viktiga samtal in i det längsta men inte för han struntar i det - han tycker verkligen bara det är SÅ jobbigt. Jag har heller aldrig mött en människa innan som faktiskt släpper allt på 0 sek om jag känslomässigt behöver honom. Han kan förklara beteenden och känslor på ett sätt jag inte varit med om och aldrig tänkt på. Som för honom är självklara. Han har ett intresse för psykologi och människors beteende så ni kan ju tänka att han läst på myyyycket om ämnet :)
Jag uppdaterar igen när jag pratat med honom om utredning!
Förresten pinjong, har du alltid haft väldigt höga krav på dig själv?
Åhh, tack igen för den komplimangen ;)
Utan att skryta så har jag nog alltid varit bra på att uttrycka mig i skrift, och även tal, men då jag tycker det är jobbigt att prata för mycket då jag, som jag beskrivit här i tråden tidigare, har en tendens att prata fort och forcerat och osammanhängande, och stå och tänka att alla tycker jag är konstig så tycker jag det är lättare med skrift.
Det du beskriver att din sambo gör, släpper allt på 0 sek om du behöver honom, så är nog jag också när jag tänker efter. Ja, egentligen så ska väl min fru få uttala sig i det ;)) men jag är nog så. Vill hon att jag kommer och ger henne en kram för att hon är ledsen, eller bara för att hon vill ha en så säger jag inte "vänta lite, ska bara..." utan jag gör det DÅ. När det gäller andra saker, som tex att hämta tvätten eller, ja andra saker, då kan jag göra en Alfons "Ska bara..." i en vecka eller längre (ja inte att hämta tvätten då kanske, finns nog ingen tvätt kvar om jag väntar så länge

) Men du fattar vad jag menar.
Allt du beskriver om din sambo stämmer väldigt bra in på mig, och förmodligen på dom allra flesta med ADHD/ADD.
Måste vara skönt för dig att lära känna din sambos egenheter och fatta varför han är som han är, att han bara är en go ADHD/ADD:are som förmodligen gör så gott han kan och som säkert kommer älska dig ännu mer när han inser att du förstår honom och vill hjälpa honom, även om han kanske just nu inte är redo för en utredning. Se det som ett steg i rätt riktning att DU iaf vet vad det handlar om och att du vet varför han är som han är och gör som han gör. Bara det kommer ju att göra din vardag lite lättare. Kanske, tror jag iaf ;)
Om jag haft höga krav på mig själv? Vet inte, har nog inte reflekterat över den tanken. Fast det är klart, jag har nog känt mig värdelös och dålig när jag märkt att jag inte orkat eller klarat av saker som andra klarar galant, som tex att boka upp sig på saker och sen klara av att genomföra det. Jag har alltid varit den som vill "ställa upp och hjälpa till" fast jag innerst inne kännt på mig att jag förmodligen kommer att ringa återbud. Så jo, jag har nog haft höga krav på mig själv, trott mer om mig själv än jag klarar av.
Nu så har jag lärt mig att vara väldigt försiktig med att lova saker till höger och vänster, för jag vet hur det slutar, och jag har lärt mig lyssna på min fru :))
Och du, jag förstår att du inte menade att det är fel att ha en diagnos, så det är lugnt ;)