• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym (Lisaflisa)
    SisterNoMercy skrev 2015-02-25 17:33:37 följande:

Jag väntar fortfarande på utredning... Mitt fall togs upp i början av december så jag gissar att det är väl i juli kanske det kan börja, om jag har tur...

Härligt att höra att vissa av er andra har kommit igång i alla fall, hoppas ni kan få en lösning!

Många kramar!

Heja, heja! Håll ut! Du får passa på att njuta så gott du kan av våren och sommaren i väntan på din utredning. Tack för dina uppmuntrande ord. Kram.
  • SisterNoMercy
    Anonym (Lisaflisa) skrev 2015-02-25 17:42:13 följande:
    Heja, heja! Håll ut! Du får passa på att njuta så gott du kan av våren och sommaren i väntan på din utredning. Tack för dina uppmuntrande ord. Kram.
    Ja, jag får göra det. Tackar min fantastiska terapeut som hjälper mig mer än väl i de svåra situationerna :D
  • Anonym (Lisaflisa)

Jag har genomgått alla tester nu. Ska träffa läkare i veckan och veckan därpå bör allt vara klart. Är ledsen idag och har varit ledsen nästan hela helgen på grund av något som hände på jobbet i fredags. Alla där vet vad som hänt med mig och vad jag har gått igenom. Jag har berättat en del om vad add är och så vidare fast jag inte har diagnosen än. Alla har varit toppen och förstående, men så i fredags, då... Jag arbetar halvtid med en enda arbetsuppgift som rehabilitering och det fungerar så bra. Jag kan koncentrera mig och jobba effektivt. I fredags stod jag i ett rum där det ligger högar med jobb som jag är befriad från för tillfället. Då kom en av mina arbetskamrater in, pekade på högarna och sa högt: "Här har du jobb som du kan ta!" Jag blev alldeles tom i huvudet och kom mig inte för att svara. Kände att hon gjorde en markering och jag förstod att hon (och de andra?) kanske inte ens har lyssnat på mig, att de inte tror mig, att de tror att jag fejkar att jag är en sån där "bokstavsmänniska"  för att jag är konstig och nu är deras tålamod slut. Hade hon betett sig lika mot en som var blind, alltså lagt fram en tidning och sagt "det här kan du läsa!"? Jag blev så fruktansvärt sårad och tillplattad, särskilt eftersom det kom från en person som visat störst välvilja och värme. Är det så här det känns att bli diskriminerad? Blev jag ens diskriminerad? Det kändes i alla fall inte bra alls och jag känner ingen glädje inför att gå och jobba imorgon. Sedan har min chef men len röst gjort antydningar om att jag kanske ska göra något helt annat i livet än att jobba där jag jobbar. Låter som hon försöker göra en omskrivning av att de inte vill eller kommer att kunna låta mig arbeta kvar eftersom jag inte kan prestera som alla andra. Jag blir riktigt arg, för hon borde ha fattat att jag vill jobba där och att jag inte har mina besvär på grund av vantrivsel. Allt är plötsligt ställt på ända för mig och jag är riktigt orolig nu. Behövde få skriva ur mig allt detta. Tack till er som orkat läsa.

• Anonym (Äntligen)

Hej!

Min pojkvän som jag älskar otroligt mkt har adhd och som jag letar efter en tråd där man kan få lite inblick, svar och förståelse...

Vet inte om jag kommit rätt men jag har en fu dejting ha hoppas få svar på...

Har löst om att vissa känslor blir mkt starkare för en person med adhd och trots att vi haft en underbar helg så blev han jättedeppig igår kväll o hela kvällen blev hemsk. Jag vs trött o han stod i duschen till halv 2 på natten, bi båda skulle upp tidigt o jag somnade, när han sedan kommer o vill ha sex är ja måttligt intresserad vilket han känner o blir lixom slak... Oj vad detta utlöste... Suckar o deppighet, jag kan inte ens tillfredsställa min tjej o massa saker... Allt blir så fruktansvärt stort. Kag vet att sex är så sjukt viktigt gör honom ( när han är som deppigast o inte får upp den alls får han nästan paniken tror att det är nåt fel på vårt förhållande m.m. Vad jag undrar är hur vet man vad som är på riktigt? Han säger han älskar mig o sen nästa stund är det nåt fel på vårt förhållande o hur ska det hålla?! Dessa Depp känslor, är dom starka lr inser han att det inte är hela världen att sexet inte alltid är hett o vilt? Mår så dåligt när vi har dåligt sex kan han säga...

Kanske svårt men har nån någon ide så vore jag ytterst tacksam...

• Anonym (Skånemamma)

Hej på er. Har inte skrivit på ett tag, har börjat med Lamotrigin nu för min ADHD. Jag är väldigt nöjd med den och jag märker verkligen skillnad på hur jag mår nu och hur jag mådde innan jag började med den. 

Någon mer som äter Lamotrigin?

• SisterNoMercy

Har upptäckt sidor hos min pojkvän det senaste 1,5 året som nu kan relateras till ADHD/ADD.... Och jag har ju också det... Så jag kan säga att här har vi två stycken som bråkar allt för ofta :(

• Anonym (Lisaflisa)

På radio i morse pratades det om man många ser add/adhd som något positivt i livet. Kul för dem, då. De gick inte in på vad det skulle vara. För min egen del kan jag inte komma på en enda grej som är positivt för mig med add. Skulle vara intressant att få veta vad andra har för erfarenheter av det positiva med add/adhd.

• fluu
    Anonym (Lisaflisa) skrev 2015-03-12 16:41:58 följande:
    På radio i morse pratades det om man många ser add/adhd som något positivt i livet. Kul för dem, då. De gick inte in på vad det skulle vara. För min egen del kan jag inte komma på en enda grej som är positivt för mig med add. Skulle vara intressant att få veta vad andra har för erfarenheter av det positiva med add/adhd.
    Jag tänker att livet skulle ha varit mycket enklare om jag inte hade adhd, så positivt är det ju inte, men jag kan ändå inte se det helt och hållet negativt.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Lisaflisa)
    Anonym (Skånemamma) skrev 2015-03-13 08:19:22 följande:

Hittade denna igår... Jag vet inte hur jag ska reagera på det... Tänk om allt man trott på är så fel....

www.mynewsdesk.com/se/kommitten_for_manskliga_rattigheter/pressreleases/neurolog-adhd-finns-inte-men-det-aer-en-utmaerkt-ursaekt-972613

Jag följde inte länken och läste inte, men kan säga ändå att det är inget nytt. Det har funnits teorier länge om att add/adhd bara är hitte-på, att det hör hemma i samma fack som el-allergi osv. Jag pratade med min psykolog om detta och hon höll med, alltså det finns lika många teorier som psykologer och andra förstå sig-påare. En del menar också att det är läkemedelsindustrin som vill göra sig en hacka och har hittat på add/adhd. Jag säger bara så här: en gång i tiden ansågs epelepsi vara galenskap och man försökte bota det på mentalsjukhus. Bara ett exempel. Det som vi idag kallar add/adhd, eller ännu hellre neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, är begrepp som hjälper till att ringa in "störningar" hos människor så att man ska kunna underlätta och få hjälp. Det har alltid funnits människor med add/adhd-symptom men förr sågs de som struliga, lata bråkstakar. Dessa struliga, lata bråkstakar kan få hjälp idag tack vare att man genom forskning har kommit på vad det handlar om.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen