Takex skrev 2011-01-13 18:30:20 följande:
Mycket beror ju också på hur mycket en person lider av punkterna. Alla kan sova dåligt en natt och så stämmer hela listan men när det är dag efter dag på ett vis som verkligen förhindrar vardagen det är så frågetecknena ska upp. Samma med OCD, de flesta människor har tvångstankar men det är inte förrän dom upptar mer än 2 timmar av någons vakna tid som det börjar klassas som en störning.
Men annars definitivt. Man behöver inte ha alla punkter och vissa har lite olika intriktningar, vissa mer åt koncentrationshållet andra mer åt hyperaktivitet osv.
Filtreringen är dock som du säger en tung punkt. Det är tack vare det icke fungerande filtret som vi blir så otroligt trötta. Att en servitrist går förbi bakom en värderas lika högt på titta hit! skalan som om en man blir skjuten.
Precis som du säger, det är när det påverkar ens liv/vardag som man har problem.
Men jag är trots allt ganska högfungerande i vardagen (utåt sätt).
Mitt problem sitter verkligen i mitt röriga,hyperaktiva,ångestfyllda och glömska huvud.
Förövrigt trodde jag att jag hade ocd, har haft tvångshandlingar sen småbarnsben, och dem upptar hela min vardag, jag har tvånghandlingar för mig nästan hela min vakna tid.
Men tydligen beror det på min adhd och får jag hjälp för den problematiken så ska förhoppningsvis tvånget också tonas ner.
Jag "lider" inte alltid av tvångshandlingarna, gör dem utan att "tänka på" att jag gör dem.
Men i perioder lider jag jättemycket av dem, och de blir värre ju tröttare jag blir, så på kvällen tackar jag läkemedelsverket för att insomningstabletter finns!