• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • HaltaLotta
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-13 16:43:59 följande:
    Du föresten så har jag en fråga till dig: Hur mycket av symtomen i den andra tråden känner du igen dig i? Jag hoppas att du inte tar illa upp för att jag frågar och om jag redan har frågat tidigare så ber jag om ursäkt. Men jag är nyfiken på om det är symtom som "alla" känner igen sig i...
    Nu har jag läst listan i den andra tråden och mycket, säkert 75-80% av alla saker i listan stämmer så bra in på min sambo, vissa av sakerna är klockrena tex förlägger saker typ plånboken, svartvitt tänkande, ekonomiska problem, inte kan göra flera saker samtidigt (och då kan det va minsta lilla, ha två plattor igång på spisen samtidigt tex.) etc etc. De flesta stämmer in faktiskt, nu när jag läse en tredje gång
    Två döttrar, En son, En sambo - mitt i skogen hittar ni mig! 1vuxen2barn.wordpress.com
  • Anonym (Yrja)
    HaltaLotta skrev 2011-01-13 17:16:23 följande:
    Nu har jag läst listan i den andra tråden och mycket, säkert 75-80% av alla saker i listan stämmer så bra in på min sambo, vissa av sakerna är klockrena tex förlägger saker typ plånboken, svartvitt tänkande, ekonomiska problem, inte kan göra flera saker samtidigt (och då kan det va minsta lilla, ha två plattor igång på spisen samtidigt tex.) etc etc. De flesta stämmer in faktiskt, nu när jag läse en tredje gång
    Men hur mycker stämmer in på dig som är "normal"? Glad 
  • Anonym (Yrja)
    Anonym (ny med adhd) skrev 2011-01-13 17:14:21 följande:
    Det är väldigt intressant. 
    Många av punkterna är mänskliga drag som flertalet prickar in på mer eller mindre.

Med det menar jag att normalfuntade människor inte upplever dessa tankar/beteenden som ett problem i vardagen.
    Den enkla anledningen är att det just inte är ett problem för dem, en normalfungerande hjärna kan filtrera tankar och intryck på ett tillfredsställande sätt.
    Det gör det inte för en person med adhd-problematik.

Sedan stämmer inte alla punkter in på mig som har adhd heller.
    Å andra sidan kvalar jag säkert in på några punkter på manodepressivitet, struma, hjärtinfarkt mm.
    Men det betyder inte att jag har dem diagnoserna.
    Jag förstår hur du menar och jag håller med dig! Men jag är ändå nyfiken Flört
  • Takex
    Anonym (ny med adhd) skrev 2011-01-13 17:14:21 följande:
    Det är väldigt intressant. 
    Många av punkterna är mänskliga drag som flertalet prickar in på mer eller mindre.

Med det menar jag att normalfuntade människor inte upplever dessa tankar/beteenden som ett problem i vardagen.
    Den enkla anledningen är att det just inte är ett problem för dem, en normalfungerande hjärna kan filtrera tankar och intryck på ett tillfredsställande sätt.
    Det gör det inte för en person med adhd-problematik.

Sedan stämmer inte alla punkter in på mig som har adhd heller.
    Å andra sidan kvalar jag säkert in på några punkter på manodepressivitet, struma, hjärtinfarkt mm.
    Men det betyder inte att jag har dem diagnoserna.
    Mycket beror ju också på hur mycket en person lider av punkterna. Alla kan sova dåligt en natt och så stämmer hela listan men när det är dag efter dag på ett vis som verkligen förhindrar vardagen det är så frågetecknena ska upp. Samma med OCD, de flesta människor har tvångstankar men det är inte förrän dom upptar mer än 2 timmar av någons vakna tid som det börjar klassas som en störning.

Men annars definitivt. Man behöver inte ha alla punkter och vissa har lite olika intriktningar, vissa mer åt koncentrationshållet andra mer åt hyperaktivitet osv.

Filtreringen är dock som du säger en tung punkt. Det är tack vare det icke fungerande filtret som vi blir så otroligt trötta. Att en servitrist går förbi bakom en värderas lika högt på titta hit! skalan som om en man blir skjuten.
  • Anonym (ny med adhd)
    Takex skrev 2011-01-13 18:30:20 följande:
    Mycket beror ju också på hur mycket en person lider av punkterna. Alla kan sova dåligt en natt och så stämmer hela listan men när det är dag efter dag på ett vis som verkligen förhindrar vardagen det är så frågetecknena ska upp. Samma med OCD, de flesta människor har tvångstankar men det är inte förrän dom upptar mer än 2 timmar av någons vakna tid som det börjar klassas som en störning.

Men annars definitivt. Man behöver inte ha alla punkter och vissa har lite olika intriktningar, vissa mer åt koncentrationshållet andra mer åt hyperaktivitet osv.

Filtreringen är dock som du säger en tung punkt. Det är tack vare det icke fungerande filtret som vi blir så otroligt trötta. Att en servitrist går förbi bakom en värderas lika högt på titta hit! skalan som om en man blir skjuten.
    Precis som du säger, det är när det påverkar ens liv/vardag som man har problem.
    Men jag är trots allt ganska högfungerande i vardagen (utåt sätt).
    Mitt problem sitter verkligen i mitt röriga,hyperaktiva,ångestfyllda och glömska huvud.

Förövrigt trodde jag att jag hade ocd, har haft tvångshandlingar sen småbarnsben, och dem upptar hela min vardag, jag har tvånghandlingar för mig nästan hela min vakna tid.
    Men tydligen beror det på min adhd och får jag hjälp för den problematiken så ska förhoppningsvis tvånget också tonas ner.
    Jag "lider" inte alltid av tvångshandlingarna, gör dem utan att "tänka på" att jag gör dem.
    Men i perioder lider jag jättemycket av dem, och de blir värre ju tröttare jag blir, så på kvällen tackar jag läkemedelsverket för att insomningstabletter finns!
  • HaltaLotta
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-13 17:29:10 följande:
    Men hur mycker stämmer in på dig som är "normal"? Glad 
    Jaha!!! Sorry, fattade fel där. "Normal" och normal..... men ja, har läst igen.  De symptom som står med känns inte alls som något jag "är" eller har problem av, men vad vet jag? Kanske skulle min sambo läsa listan och svara, kan ju uppfattas anorlunda från betraktarens sida kanske.

De här sakerna kan jag dock "lida av" då och då:

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.
    Mest för att jag blir lat ibland eller helt enkelt inte orkar. Men inte så att det blir nåt större "problem" eller så egentligen.

~ Beslutsångest - vela och fundera alldeles för länge innan ett beslut tas.
    När det gäller lite större saker, som typ att köpa en ny mobiltelefon eller liknande. Kan sitat och jämföra i dagar! Velar hit och dit, och får nästan lite ångestliknande känslor när jag väl beslutat mig för nåt "Tänk om jag valde fel?"

~ Humörsvängningar - ibland kraftiga och ofta snabba men som fort går över
    Har ganska så hetsigt temperament ja.

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.
    Sånt kan jag tycka är jobbigt. Blir liksom lite trängd känns det som.
    Två döttrar, En son, En sambo - mitt i skogen hittar ni mig! 1vuxen2barn.wordpress.com
  • strulmaja
    HaltaLotta skrev 2011-01-13 20:51:14 följande:
    Jaha!!! Sorry, fattade fel där. "Normal" och normal..... men ja, har läst igen.  De symptom som står med känns inte alls som något jag "är" eller har problem av, men vad vet jag? Kanske skulle min sambo läsa listan och svara, kan ju uppfattas anorlunda från betraktarens sida kanske.

~ Igångsättningssvårigheter - även de enklaste sysslor som t.ex vika tvätt, plocka ur diskmaskinen, duscha eller borsta tänderna skjuts upp.
    Mest för att jag blir lat ibland eller helt enkelt inte orkar. Men inte så att det blir nåt större "problem" eller så egentligen.

När det gäller lite större saker, som typ att köpa en ny mobiltelefon eller liknande. Kan sitat och jämföra i dagar! Velar hit och dit, och får nästan lite ångestliknande känslor när jag väl beslutat mig för nåt "Tänk om jag valde fel?"

~ Svårigheter med närhet - kramar och gos kan uppfattas som påträngande och jobbigt om det inte sker på ens egna villkor.
    Tack för svaret! Önskar att fler "normala" ville svara på detta.
  • Anonym (Yrja)
    HaltaLotta skrev 2011-01-13 20:51:14 följande:

Tack! Jättebra att du ville svara! Jag tycker det är intressant för det ger en kontrast åt symtomen. Jag tycker punkten beslutsångest är klockren, precis den där ångestkänslan "tänk om jag väljer fel" kan jag få även om jag ska köpa "små saker" som tex ketchup, grönsaker, the och då det blir det ju ett problem.

Har vi fler "normala" läsare i tråden som vill svara?
  • Anonym (Yrja)

Jag tänkte på det här att ha en "Kaos-väska". Jag har även "Kaos-lådor" där allt möjligt hamnar och jag skäms lite om någon annan råkar titta ner i en sån låda. Har alla sådana lådor (bara det att de gömmer dem bättre) eller är folk verkligen så duktiga att dom sorterar allt rätt  (för det är det som är hemlgheten väl?) från början?

• strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-14 04:31:58 följande:
    Jag tänkte på det här att ha en "Kaos-väska". Jag har även "Kaos-lådor" där allt möjligt hamnar och jag skäms lite om någon annan råkar titta ner i en sån låda. Har alla sådana lådor (bara det att de gömmer dem bättre) eller är folk verkligen så duktiga att dom sorterar allt rätt  (för det är det som är hemlgheten väl?) från början?
    Jag har kasoväskor, kasolådor, kaosgardrober och kaosrum. Hela huset är ett kaos, liksom jag.
    Kom på en rolig idé. Att ta kort på sitt kaos och visa er andra. Hur många vågar?
    Fast jag gör det nog i gruppen på FB i så fall och inte här.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen