• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym (hmm)
    strulmaja skrev 2011-01-13 12:04:41 följande:
    Slänger ut frågan här också.
    Ni som har diagnos ADD eller känner igen er i ADD mer än ADHD, blir ni någonsin rastlösa och stissiga, lite "hoppiga" och känner det som om ni har en massa överskottsenergi ni inte vet vart ni ska göra av? Ni vet bara att ni MÅSTE få utlopp för den annars slår det över liksom.
    Eller är det bara jag som har så?
    Jag känner igen mig och därför tror jag mer och mer att jag lutar åt ADHD hållet. Sitter ALDRIG still, biter i kinderna, vickar på tårna, trummar i takt både med händer och tänder (hehe rimmade lite där)
    Om jag någon gång måste sitta still så är det omöjligt då måste jag röra på mig ännu mer.
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-13 12:35:31 följande:
    Jag känner igen mig och därför tror jag mer och mer att jag lutar åt ADHD hållet. Sitter ALDRIG still, biter i kinderna, vickar på tårna, trummar i takt både med händer och tänder (hehe rimmade lite där)
    Om jag någon gång måste sitta still så är det omöjligt då måste jag röra på mig ännu mer.
    Själv misstänker en kombination av dom båda. Jag kan sitta stilla, som nu, framför datorn, skriva och kolla sidor men det är ju för att det jag håller på med är intressant. Skulle det inte vara det skulle jag bli tvungen att gå iväg och göra annat och sen komma tillbaka.

Men iaf. De här "tillstånden" som jag beskrev ovan finns inte där jämt utan kommer över mig då och då och jag vet inte om det är kopplat till någonting, dåligt med sömn, understimulering etc men jag misstänker att det kan ha med det att göra. Jag går upp i varv, från 0-100 på bara några minuter, blir mer utåtriktad och känner nästan som ett tryck infirån att jag MÅSTE göra något och det NU. Men inget konkret eller nyttigt utan mer, bus och jävelskap, eller prata sönder någons öron eller dansa eller nått. Jag vet inte.
  • Anonym (hmm)
    strulmaja skrev 2011-01-13 12:42:22 följande:
    Själv misstänker en kombination av dom båda. Jag kan sitta stilla, som nu, framför datorn, skriva och kolla sidor men det är ju för att det jag håller på med är intressant. Skulle det inte vara det skulle jag bli tvungen att gå iväg och göra annat och sen komma tillbaka.

Men iaf. De här "tillstånden" som jag beskrev ovan finns inte där jämt utan kommer över mig då och då och jag vet inte om det är kopplat till någonting, dåligt med sömn, understimulering etc men jag misstänker att det kan ha med det att göra. Jag går upp i varv, från 0-100 på bara några minuter, blir mer utåtriktad och känner nästan som ett tryck infirån att jag MÅSTE göra något och det NU. Men inget konkret eller nyttigt utan mer, bus och jävelskap, eller prata sönder någons öron eller dansa eller nått. Jag vet inte.
    hahaha nu sitter vi och skriver överallt

Men har du kollat nått om bipolär? äh bara en tanke...

Men korta studer typ vid datorn kan jag vara stilla, men man rör ju ändå händerna när man skriver, använder musen, men kan komma på mig själv att jag vickar till med fotrn i bland om det går långsamt
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-13 12:44:50 följande:

Men har du kollat nått om bipolär? äh bara en tanke...

Men korta studer typ vid datorn kan jag vara stilla, men man rör ju ändå händerna när man skriver, använder musen, men kan komma på mig själv att jag vickar till med fotrn i bland om det går långsamt
    Jag fick formulär att fylla i om bipolär av läkaren. Det som talar emot det är att dessa tillstånd går över väldigt snabbt, det är inte som varar i dagar, veckor eller månader som mani kan göra vid bipolär. Faktum är att det redan slagit över åt andra hållet (det höll i sig en knapp timme) och nu är jag istället skittrött.

Jo men sån är jag med. Om det går långsamt, om datorn hänger sig eller om en sida tar mer än 1 sekund att ladda får jag panik.
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-13 12:44:50 följande:
    Ytterligare ett ADHD symtom tror jag Flört Bra att ha flera ställen att skriva på, då blir inte väntetiden för svar så jävla lång hahaha. Ärligt talat så tilltalar det mig att vara så "uppdaterad" eller vad man ska säga.
  • Anonym (virrpanna)
    strulmaja skrev 2011-01-13 12:04:41 följande:
    Slänger ut frågan här också.
    Ni som har diagnos ADD eller känner igen er i ADD mer än ADHD, blir ni någonsin rastlösa och stissiga, lite "hoppiga" och känner det som om ni har en massa överskottsenergi ni inte vet vart ni ska göra av? Ni vet bara att ni MÅSTE få utlopp för den annars slår det över liksom.
    Eller är det bara jag som har så?
    Industriarbete med tekniska uppgifter Väldigt fysiskt och det gillas!

Jo speciellt när jag väntar på något, tex läkare och så då bara måste jag pilla på nåt, gå omkring i väntrummet, smsa, osv osv. Det är ständigt något som rör sig i huvudet när det är lugnt. Därför jag bara avskyr att verkligen inte ha något att göra.

Vad jobbar du med? Eller var du arbetssökande? Mammaledig? Har glömt... du får ursäkta mig...
  • Anonym (virrpanna)
    Anonym (ADD?) skrev 2011-01-13 11:09:15 följande:
    Jag pratade länge med min man i förrgår. Och han var så himla fin! Han tyckte jag hade blivit mer "med" sen vi började ett e-nummerkrig för någon månad sen, Jag märker inget av det, men om jag verkar vara bättre, så kanske det är en början.
    Kanske en dum fråga, men vad är e-nummerkrig? :-P
  • strulmaja
    Anonym (virrpanna) skrev 2011-01-13 12:54:36 följande:
    Kanske en dum fråga, men vad är e-nummerkrig? :-P
    Det undrar jag också. Aldrig hört ordet ens Skäms
  • strulmaja
    Anonym (virrpanna) skrev 2011-01-13 12:53:07 följande:
    Industriarbete med tekniska uppgifter Väldigt fysiskt och det gillas!

Jo speciellt när jag väntar på något, tex läkare och så då bara måste jag pilla på nåt, gå omkring i väntrummet, smsa, osv osv. Det är ständigt något som rör sig i huvudet när det är lugnt. Därför jag bara avskyr att verkligen inte ha något att göra.

Vad jobbar du med? Eller var du arbetssökande? Mammaledig? Har glömt... du får ursäkta mig...
    Mammaledig sen plugga lite medieteknik.
  • Anonym (virrpanna)
    strulmaja skrev 2011-01-13 12:56:48 följande:
    Mammaledig sen plugga lite medieteknik.
    Ahaa!! Skoj? Hur kom du fram till det? Vad kan man jobba med då? Angående att vara rastlös, alltså jag är rastlös inombords, måste alltid pilla med något om det är lite lugnt, men samtidigt är energinivån vääääldigt låg och jag är seeeeegstartad när det är saker som måste göras. Har man ADHD är man väl mer energisk, fixar hit och dit osv. Därmed inte sagt att det man gör är ordning på men att man är mer energisk? Hmm... har fått höra att de dagar jag bestämt mig för att göra ingenting så har jag inte ens hunnit med att göra det... typ.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen