• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym (Yrja)
    Anonym (ny med adhd) skrev 2011-01-08 21:04:11 följande:
    Något annat som gör mig väldigt frustrerad är att jag oftast inte kan argumentera om saker muntligt.
    Speciellt inte om jag ska diskutera med en person som är både intelligent och inte har något hinder i att lägga fram sina ord snabbt och lätt.
    Jag låser mig ordentligt då.
    Vet inte i vilken ordning jag ska lägga fram mina tankar/åsikter, och det slutar oftast med att det kommer ut fel eller så skiter jag i att alls fortsätta diskussionen.
    Det sistnämnda har jag lärt mig på äldre dagar (slipper då uppfattas som en komplett idiot).

Hoppar istället snabbt över till ett annat ämne (det har jag inga som helst problem med -att byta ämne hela tiden).

Däremot så ältar jag oftast det aktuella ämnet i efterhand (och oftast in i absurdum) och det slutar med att jag blir jävligt irriterad och frustrerad på hela situationen.

Därför brukar jag inte ge mig in i djupare diskussioner och verkligen säga min ståndpunkt.
    Tråkigt och frustrerande.

Många uppfattar mig nog som ointelligent pga det.
    Men så är det inte (oftast tänker jag troligen både längre och djupare än de flesta andra).
    Fyfan vad jag känner igen mig!
  • Samarkand

Anonym (Ny med ADHD): Gud vad jag känner igen mig i dig. Jag har absolut ingen möjlighet att argumentera för någonting (ingen bra säljare alltså ). Blir extremt låst, tankarna som jag hade och ville säga bara försvinner. Var väldigt retfullt när jag skulle arg. med min sambo som är väldigt intelligent och kan lägga fram saker på ett bra sätt. Med honom blev iaf om jag var trött väldigt ledsen och gick undan med tårarna rinnande när vi diskuterade extremt viktiga saker som: När ska vi skaffa barn, flytta till hus etc.

• Anonym (ny med adhd)

"Skönt" att det finns fler människor som fungerar som mig, om man nu får säga det.

Jag var ganska mobbad och utanför på högstadiet, och fick inpräntat i mig att jag var helt blåst, ointelligent osv.
    Så jag har gått omkring och trott det ända fram tills utredningen visade att jag minsann lutar åt helt andra hållet.

Visst är det skönt att veta att man inte är underbegåvad, men exakt vad spelar det för roll egentligen.
    Mina problem försvann ju inte av att få veta det och jag är fortfarande "inte är som alla andra" på något sätt.

Varför är det så viktigt att vara intelligent egentligen?
    Förstår att det är viktigt om man är forskare -men för mig?
    Ju högre intelligens ju högre status -varför är det så?

Mycket tankar vid den här tiden på kvällen...
    Ska ta min insomningstablett (som får mina tankar att lätta lite) och gå och lägga mig nu. *Godnatt*

• HaltaLotta

Heej.... va ett tag sen jag va inloggad, ni skriver ju massor! Orkade inte läsa igen allt :-/

Välkommen ni som är nya, jag läser mest, och frågar ibland....Lever med en sambo som har ADHD, som fick diagnosen förra året. Vi hade det jättebra i perioder och lika dåligt i andra Det största "jobbiga" mellan oss är att när hans medicin inte verkar längre så missförstår han precis precis ALLT jag säger och gör, minsta lilla skit sak. Oerhört frustrerande! (och ja, jag är inte helt oskyldig heller med mitt hetsiga temperament och inte så mycket tålamod.)

Hans andra problem har varit mycket ekonomisk och med det också lögner han trasslat in sig i, och fortfarande gör. Det är jobbigt, att städigt bli ljugen för - även om jag vet varför han gör det.

I morgon ska han till NPT för att ev f ny medicin, då det verkar som att inte hans medcin hjälper lika bra länger (Modiodal). I början var den gud och gröna skogar, men nu verkar han ha blivit lite "immun" eller jag vet inte....

Vi ska också kontakta en KBT-terapeut. Någon som gått på KBT?
    Jag hoppas verkligen att allt blir bättre, för ska livet gå i sådana här vågor med ups and downs varnannanvecka typ så orkar inte jag i längden. *pust* Fast jag hoppas såklart att jag själv inner nåt att hämta styrka. ork och tålamod ifrån så att jag kan vara det stöd för min sambo som jag egentligen vill vara ju. Just nu har jag bara blivit liksom helt off vad det gäller alla hans "problem". Sorligt men sant.

Två döttrar, En son, En sambo - mitt i skogen hittar ni mig! 1vuxen2barn.wordpress.com
  • Samarkand

Ottisen: Oj, det låter som en påfrestande situation. :( Hoppas han får en medicin som hjälper bättre :) För att du ska orka med behöver du ju någon ventil, ex gå på massage, träffa en teraupet/coach.. etc

Jag är också så där att jag missförstår, inte allt, men mkt och blir sen frusterad och arg på mig själv och på den andra.. Jag har ju själv rätt explosivt humör och skulle behöva tagga ned lite för att kunna hantera mig och andra.

• Samarkand

Någon som vet hur det är med hästterapi och om det kan funka på ADHD?? Red när jag var yngre och vet ju hur välgörande det är att få sitta upp på hästen och rida ut en stund eller bara gå in i stallet och borsta hästen. Har hört eller läst någonstans att man har börjat använda det på psykiska handikapp och inte bara på fysiska som förr.

• Anonym (Yrja)

Jag känner att det är svårt att hinna kommentera på alla intressanta inlägg här i tråden (och i symtom-tråden). Så jag säger till alla att det är jättekul att ni finns här! Jag uppskattar verkligen era inlägg! och ifall ni inte får svar på era funderingar så fråga igen! Det är så lätt att inlägg missas när det är många som skriver.

• Anonym (Yrja)

Ottisen. Den ekonomiska biten tycker jag är intressant och tror inte det har diskutterats så mycket här tidigare i tråden. Varför ljuger han menar du? Allltså varför ljuger han fortfarande nu när du är medveten om hans problem? Har ni fått några bra rutiner för att komma till rätta med det ekonomiska?

• Anonym (Yrja)

Vet ni om det finns någon hälsokost eller naturmedicin (förutom omega-3) som rekomenderas för adhd-are?

• strulmaja
    Anonym (Yrja) skrev 2011-01-09 22:08:25 följande:
    Vet ni om det finns någon hälsokost eller naturmedicin (förutom omega-3) som rekomenderas för adhd-are?
    Nej men däremot undrar jag om ni någon gång provat grejer som Berocca eller annat shit med te.x guarana (eller vad det heter), verkar som om jag är allergisk mot det, blir totalhypad sen slåt det snabbt om till rå-ångest, tryck över bröstet, oro och en gång började t.o.m hyperventilera så sånt shit håller jag mig borta ifrån.
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen