strulmaja skrev 2011-01-13 12:04:41 följande:
Slänger ut frågan här också.
Ni som har diagnos ADD eller känner igen er i ADD mer än ADHD, blir ni någonsin rastlösa och stissiga, lite "hoppiga" och känner det som om ni har en massa överskottsenergi ni inte vet vart ni ska göra av? Ni vet bara att ni MÅSTE få utlopp för den annars slår det över liksom.
Eller är det bara jag som har så?
Min hyperaktivitet syns inte utåt. Den sitter i mitt huvud, tankar som mal hela tiden.
Jag måste hålla hjärnan sysselsatt hela tiden: prata med någon, sitta vid datorn, leka med barnen, läsa eller kolla på tv.
Trots insomningstabletter så måste jag läsa eller titta på tv när jag går och lägger mig, kan inte bara ligga och glo.
Är en bokslukare (mest deckare) så jag har alltid en bok med mig om jag vet att jag måste vänta (på tex vårdcentralen).
Jag klarar inte av att bara sitta och glo (då äter jag upp mina naglar helt) och så kommer ältandet igång värre än vanligt.
Saker som visar det lite utåt är just nagelbitning, kan inte bara sitta still och tyst och inte göra någonting.
Biter iof på naglarna när jag gör ovanstående saker också.
Har aldrig tänkt på att det beror på rastlöshet (trodde bara det var en dålig vana), det belyste utredarna.
Sedan blir min man galen när vi ska kolla på film, för då måste vi pausa flera gånger. Jag måste på toaletten, kolla att barnen andas och mår bra, kolla att ytterdörren är låst mm (tvångshandlingar).
Trodde jag hade ocd, men utredarna säger att tvångshandlingarna beror på adhd (kontroll för min glömska och ett utlopp för min inre hyperaktivitet).
Något annat som jag gör onormalt mycket är att dricka vatten. Gjort det sen jag var liten.
Måste alltid dricka om jag varit på toaletten, och där är jag varje timme, och däremellan också.
Dricker mycket åt gången också. Lite som hetsätning fast jag hetsdricker istället.
Kanske därför som jag har så dålig aptit på mat.