• Anonym (Yrja)

ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen

Hej!

Jag tänkte att vi kan ha en mötesplats för att diskutera livet med ADD/ADHD som vuxen. Både styrkor och svagheter. Bekymmer man stöter på hemma eller på jobbet. Tips på att få vardagen att fungera, mediciner, boktips osv. Hur utvecklar man de positiva sidorna?

Alla är välkomna! Med eller utan diagnos. Anonym eller inte Glad

För att diskutera symptom på ADD hänvisar jag till den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-4-50/m55084114.html

• Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen
  • Anonym (hmm)
    strulmaja skrev 2011-01-13 12:47:16 följande:
    Jag fick formulär att fylla i om bipolär av läkaren. Det som talar emot det är att dessa tillstånd går över väldigt snabbt, det är inte som varar i dagar, veckor eller månader som mani kan göra vid bipolär. Faktum är att det redan slagit över åt andra hållet (det höll i sig en knapp timme) och nu är jag istället skittrött.

Jo men sån är jag med. Om det går långsamt, om datorn hänger sig eller om en sida tar mer än 1 sekund att ladda får jag panik.
    Det finns olika typer av bipolär, vissa växlar flera gånger under dagen, för andra kan det ta dagar/veckor/månader/år Kommer inte i håg om du pratat nåt om borderline, där kan det ju svänga från minut till minut?
  • strulmaja
    Anonym (virrpanna) skrev 2011-01-13 13:01:32 följande:
    Ahaa!! Skoj? Hur kom du fram till det? Vad kan man jobba med då? Angående att vara rastlös, alltså jag är rastlös inombords, måste alltid pilla med något om det är lite lugnt, men samtidigt är energinivån vääääldigt låg och jag är seeeeegstartad när det är saker som måste göras. Har man ADHD är man väl mer energisk, fixar hit och dit osv. Därmed inte sagt att det man gör är ordning på men att man är mer energisk? Hmm... har fått höra att de dagar jag bestämt mig för att göra ingenting så har jag inte ens hunnit med att göra det... typ.
    Efter mycket tänkande och letande på nätet kom jag fram till vad jag skulle vilja plugga, lära mig mer om eller syssla med. Men trodde inte att det fanns något som kunde kombinera mina intressen av skrivande, webbjournalistik, webbdesign och programmering. Men se det gjorde det! Vad det blir av det sen vet jag inte. Tanken är väl att jag ska "känna" lite på det först sen får vi se vart det tar mig.
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-13 13:06:26 följande:
    Det finns olika typer av bipolär, vissa växlar flera gånger under dagen, för andra kan det ta dagar/veckor/månader/år Kommer inte i håg om du pratat nåt om borderline, där kan det ju svänga från minut till minut?
    Det hade jag ingen aning om. Vi får väl se vad läkaren säger om detta då.
  • Anonym (hmm)

ja jag har diagnosen bipolär 2 det finns en annan typ, rapid cy....bla bla nånting, då kan man tydligen växla rätt snabbt

• Anonym (ny med adhd)
    strulmaja skrev 2011-01-13 12:04:41 följande:
    Slänger ut frågan här också.
    Ni som har diagnos ADD eller känner igen er i ADD mer än ADHD, blir ni någonsin rastlösa och stissiga, lite "hoppiga" och känner det som om ni har en massa överskottsenergi ni inte vet vart ni ska göra av? Ni vet bara att ni MÅSTE få utlopp för den annars slår det över liksom.
    Eller är det bara jag som har så?
    Min hyperaktivitet syns inte utåt. Den sitter i mitt huvud, tankar som mal hela tiden.
    Jag måste hålla hjärnan sysselsatt hela tiden: prata med någon, sitta vid datorn, leka med barnen, läsa eller kolla på tv.
    Trots insomningstabletter så måste jag läsa eller titta på tv när jag går och lägger mig, kan inte bara ligga och glo.

Är en bokslukare (mest deckare) så  jag har alltid en bok med mig om jag vet att jag måste vänta (på tex vårdcentralen).
    Jag klarar inte av att bara sitta och glo (då äter jag upp mina naglar helt) och så kommer ältandet igång värre än vanligt.

Saker som visar det lite utåt är just nagelbitning, kan inte bara sitta still och tyst och inte göra någonting.
    Biter iof på naglarna när jag gör ovanstående saker också.
    Har aldrig tänkt på att det beror på rastlöshet (trodde bara det var en dålig vana), det belyste utredarna.

Sedan blir min man galen när vi ska kolla på film, för då måste vi pausa flera gånger. Jag måste på toaletten, kolla att barnen andas och mår bra, kolla att ytterdörren är låst mm (tvångshandlingar).
    Trodde jag hade ocd, men utredarna säger att tvångshandlingarna beror på adhd (kontroll för min glömska och ett utlopp för min inre hyperaktivitet).

Något annat som jag gör onormalt mycket är att dricka vatten. Gjort det sen jag var liten.
    Måste alltid dricka om jag varit på toaletten, och där är jag varje timme, och däremellan också.
    Dricker mycket åt gången också. Lite som hetsätning fast jag hetsdricker istället.
    Kanske därför som jag har så dålig aptit på mat.
  • Anonym (ADD?)
    Anonym (virrpanna) skrev 2011-01-13 12:54:36 följande:
    Kanske en dum fråga, men vad är e-nummerkrig? :-P

Förlåt, det är nog bara jag och mannen som använder det Glad
    Jag försöker att inte få i mig något konstgjort över huvudtaget. Matlagning tar lite längre tid, men det går. Och man får vänja sig vid lite nya smaker. Om man ätit dagis - och skolmat hela livet, så är man van vid smakförstärkare och annat som är ganska tunga kemikalier. Fiskpinnar smakar inte fiskpinnar etc...
    Så - inga pulversåser, inga färdigrätter. Om något är färdigköpt, så är innehållsförteckningen granskad.
    Det låter kanske konstigt och överambitiöst, men matlagning roar mig och vi umgås mycket genom att laga mat i många timmar, så det har blivit en positiv sak i livet! Jag hoppas vi kan hålla det även när vi fått barn, för jag vill inte att barnen ska vänja sig vid hur smakförstärkare smakar. Det kommer såklart inte gå med dagis och skola, men hemma hoppas jag det går!
    Nu har jag också lagt av med läsk och godis, helt och fullständigt. (nja, jag kommer ju att fuska någon gång, men då är det ett undantag). Jag vill vänja mig av med att kemikalier som kan anvädas som växtgift och annat kommer in i min kropp och gör mig illa.
    Jag märker som sagt ingen skillnad själv, men om min man upplever mig mer harmonisk, så kanske jag kommer att märka det också?

Någon annan som tänker på kost? Fiskolja, någon som provat?

• Anonym (ny med adhd)
    Anonym (ADD?) skrev 2011-01-13 14:37:13 följande:

Jag försöker att inte få i mig något konstgjort över huvudtaget. Matlagning tar lite längre tid, men det går. Och man får vänja sig vid lite nya smaker. Om man ätit dagis - och skolmat hela livet, så är man van vid smakförstärkare och annat som är ganska tunga kemikalier. Fiskpinnar smakar inte fiskpinnar etc...
    Så - inga pulversåser, inga färdigrätter. Om något är färdigköpt, så är innehållsförteckningen granskad.
    Det låter kanske konstigt och överambitiöst, men matlagning roar mig och vi umgås mycket genom att laga mat i många timmar, så det har blivit en positiv sak i livet! Jag hoppas vi kan hålla det även när vi fått barn, för jag vill inte att barnen ska vänja sig vid hur smakförstärkare smakar. Det kommer såklart inte gå med dagis och skola, men hemma hoppas jag det går!
    Nu har jag också lagt av med läsk och godis, helt och fullständigt. (nja, jag kommer ju att fuska någon gång, men då är det ett undantag). Jag vill vänja mig av med att kemikalier som kan anvädas som växtgift och annat kommer in i min kropp och gör mig illa.
    Jag märker som sagt ingen skillnad själv, men om min man upplever mig mer harmonisk, så kanske jag kommer att märka det också?

Jag är totalt tvärtom, äter mackor, godis, dricker cola/kaffe, snusar osv. Helt osund.

Jag är ganska noga med mina barn, de får godis på lördagar, fikar väldigt sällan.
    Men jag gör inte avancerad mat från grunden.
    Blir köttfärssås/spagetti, färdiga köttbullar, korvstroganoff, färdiga fiskpinnar om jag lagar (från fiskblock om maken lagar) osv.
    Läskigt ointresserad av matlagning/bakning överhuvudtaget.

När jag är hemma och pluggar själv och barnen är på dagis/skolan så äter jag bara godis/mackor och dylikt.
    Känner ingen ordentlig hunger och blir för "inne" i mina studier/annat vid datorn så jag glömmer att äta alls många gånger.
    Jag har just tänkt ändra på mina dåliga vanor, men det vill sig aldrig, slöseri med tid både att laga och äta när jag ändå är ensam.
    Detta är ju verkligen inte bra, är smal och har garanterat någon vitaminbrist.
    Hoppas att medicin och terapi kan hjälpa mig med detta.
  • strulmaja
    Anonym (ny med adhd) skrev 2011-01-13 15:24:16 följande:
    Jag är totalt tvärtom, äter mackor, godis, dricker cola/kaffe, snusar osv. Helt osund.

Jag är ganska noga med mina barn, de får godis på lördagar, fikar väldigt sällan.
    Men jag gör inte avancerad mat från grunden.
    Blir köttfärssås/spagetti, färdiga köttbullar, korvstroganoff, färdiga fiskpinnar om jag lagar (från fiskblock om maken lagar) osv.
    Läskigt ointresserad av matlagning/bakning överhuvudtaget.

När jag är hemma och pluggar själv och barnen är på dagis/skolan så äter jag bara godis/mackor och dylikt.
    Känner ingen ordentlig hunger och blir för "inne" i mina studier/annat vid datorn så jag glömmer att äta alls många gånger.
    Jag har just tänkt ändra på mina dåliga vanor, men det vill sig aldrig, slöseri med tid både att laga och äta när jag ändå är ensam.
    Detta är ju verkligen inte bra, är smal och har garanterat någon vitaminbrist.
    Hoppas att medicin och terapi kan hjälpa mig med detta.
    Check på så gott som allt.

Jag har glömt men med anledning av ditt "nick" så antar jag att du fått konstaterad ADHD diagnos?
  • HaltaLotta
    Anonym (ADD?) skrev 2011-01-13 14:37:13 följande:

Jag är också intresserad av e-nummer, haha, om man nu kan kalla det ett intresse! Men så som du beskriver, försöker laga så naturlig mat som möjligt, även om de tär svårt ibland - smakförstärkare finns ju överallt och att bara köpa ekologiskt blir ju svindyrt i längden tyvärr inte hållbart i vår familj Men vi byter ut det vi kan, och försöker undvika E i största möjliga mån

Sambon däremot, har noll koll på matlagning överhuvudtaget, kan knappt värma i micron ens
    Två döttrar, En son, En sambo - mitt i skogen hittar ni mig! 1vuxen2barn.wordpress.com
  • Anonym (ny med adhd)
    strulmaja skrev 2011-01-13 15:29:38 följande:
    Check på så gott som allt.

Jag har glömt men med anledning av ditt "nick" så antar jag att du fått konstaterad ADHD diagnos?
    Ja, det har jag. Har börjat smälta det nu.
    Haft/har mycket problem men trodde inte det berodde på adhd.
    Innan min diagnos hade jag förutfattade meningar om hur adhd-personer fungerar (energiska/gapiga/våldsamma).
    Har inte tänkt på att man kan vara hyperaktiv så som jag är (syns inte utåt).

Det är jag som är ((ny med adhd)) i andra tråden också (angående bilkörning)
Svar på tråden ADD eller ADHD hos vuxna -Mötesplatsen