• Mamma till viljestark dotter

Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?

Har märkt att de flesta i mammagruppen har märkeskläder på sina barn. Villervalla, PoP, Meandi och allt vad det nu är. Mina barn har i princip bara haft "vanliga" kläder från t ex HM och Lindex.

Är nu lite nyfiken varför man köper t ex PoP långkalsonger till sina barn? Är det för att märkeskläderna är så mkt snyggare än "vanliga" kläder? Bättre andrahandsvärde? Grupptryck? Bättre kvalitet? Nåt annat?

• Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?
  • Trevlig eftermiddag

Ja jag köper pop kläder för att jag vet att det står emot väta mycket bättre än andra märken, så varför skulle inte mitt barn vara lika torr på dagarna som leker mer i snön än jag, jag kan köpa billiga vantar på ica för 10 spänn, oc de håller värmen, kanske inte blötan, men ja jag lägger mer pengar på min son för jag vet att han har mer behov av det.

• Trevlig eftermiddag
    L E A skrev 2010-12-08 23:34:25 följande:

Här hemma har vi alltid varit stora fans av benetton. Köper det gärna till båda barnen. Är så glad att dom till vår lilla butik här i stan börjat ta hem i små storlekar.
    Kläderna är av toppen kvalité! Jag älskar sen färgstarka kläder och kläder som mitt barn blir lite unik i. Det är inte kul o komma till dagis och där sitter 5 pojkar med samma cars t-shirt på sig eller 10 flickor med kitty tröjor.

Till lillen handlar jag dessutom mycket villervalla tycker det är toppen kläder. Pops ytterkläder tummar vi upp för!

På Lindex handlar jag basplagg till barnen, strumpor, kalsonger, pyamas, långkalsonger och sånt.

Man behöver inte tvätta ytterplagg så hårt, och speciellt inte med sköljmedel, för det förstör kläderna mer än du tror,regnskyddet försvinner och du tar bort vätskyddet från kläderna med sköljmedel
  • Lenora

Nu kanske jag är lite kontroversiell men Villervalla, PoP och Meandi är väl inte så där överdrivet "skrytiga" eller dyra märken? De verkar ha bra kvalitet och snygga stilar utan att ha alltför högt pris. Vettiga kläder helt enkelt.

Inget fel på att köpa billigare kläder heller eller att mixa som vi gör men "märkeskläder" för mig handlar om Armani, Christian Dior, Jasper Conran etc.

Men jag kanske har blivit lite tokig då jag bott utomlands ett tag? 

• Lisa1976

jag köper både märkeskläder (Meandi, POP, Villervalla) och vanliga. Jag räknar med att två barn ska kunna ha kläderna för att sedan kunna sälja. Då måste det vara bra kvalitet och bra efterfrågan, och det är det inte på Lindex, Kappahl osv.

• Mummy

Barnen har en hel del Levis och Tommy Hilfinger. TH har jättebra kvalité på kläderna. Levis är jag tveksam till efter jag köpt flertalet jeans till dem.
    Annars har de billiga kläder från Primark, London.
    Köper sällan kläder från HM, KappAhl osv, då det känns som att alla andra har samma kläder.
    Levis och TH köpte vi för att det var väldigt billigt.

Gillar inte Villervallas kläder och tycker att MeandI's kläder är fula och tappar lätt i färg.

Att köpa märkeskläder kostar egentligen inte så mycket, med tanke på att man kan sälja av det senare

• MammaM

Jag köper de som jag tycker är fint, oftast. Och då kan det bli både POP HM Lindex etc. Oftast när jag köper plagg som är dyrare så är det också för att andrahandsvärdet är bättre på märkes kläder. Mexx är dyra men dålig andrahandsmarknad så där köper jag rätt så lite för de är dyra tycker jag och synd om man inte får något när man säljer. Köper mycket begagnat både märkes och icke märkes kläder. Får oftast tillbaka pengarna för de begagnade märkeskläderna. Så oftast så kan hjärnan styra mina inköp = köper kanske lite "fulare" märkeskläder som kan säljas vidare än andra som måste slängas....inte alltid så smart har jag märkt för det är roligare att det är jättefina kläder än ok kläder istället för att man inte "förlorar" så mycket pengar. Har börjat tänka om då dottern blivit större och det händer att kläderna blir förstörda på dagis och då går inte äns märkeskläderna att sälja, då är det skönt att det är typ HM. När det gäller funktionsplagg så lägger jag mer pengar på dessa pga att de kräver mer kvalite...läser ofta typ Råd och Rön för att se deras tester. POP är även bra om man vill reklamera en vara....aldrig problem om något plagg blivit förstört...skönt....men har på tok för ofta fått reklamera deras plagg trotts att de är dyra. Har ingen större erfarenhet av att HMs kläder krymper eller blir fula efter tvätt men Lindex och POP tycker jag är lite sämre, säkert också olika beroende på plagg. Pop har ju mycket färg på kläderna och de tycker jag bleks fort.

• straw2008

Jag räknar verkligenbonre heller villervalla o polarn dom märkeskläder... De går på samma konto som lindex o Åhléns gör mig. Däremot Ralph lauren Tommy hilfiher osv ser jag som märkeskläder. Vi köper 80% märkeskläder, man kan lita på att de ser sprillans nya ut efter maskin o torktummlare inga lösa trådar inga sneda sömmar osv

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • SOL10

Det är väl inga märkeskläder? POP är superbra basplagg tycker jag... Käper detta o Molo o Diesel, snyggt o håller bra i tvätt...

• Ari Gold

Köper kanske 80% "märkeskläder" om man räknar in de ganska vanliga märken du beskriver. Anledningen?

*De är snyggare

*De är i vissa fall av bättre kvalitet

*De är ofta billigare att äga.

• hondär

Vi köper märken för de är oftast mycket snyggare och har en bättre kvalitet.
    Det är även kul när människor säger "ååh du har alltid så fina kläder på din dotter" eller "en sån vill jag ha, vart har du köpt den".
    Jag gillar att klä min prinsessa fint och annorlunda och då är märkeskläder ett bra alternativ!

Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?