• Mamma till viljestark dotter

Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?

Har märkt att de flesta i mammagruppen har märkeskläder på sina barn. Villervalla, PoP, Meandi och allt vad det nu är. Mina barn har i princip bara haft "vanliga" kläder från t ex HM och Lindex.

Är nu lite nyfiken varför man köper t ex PoP långkalsonger till sina barn? Är det för att märkeskläderna är så mkt snyggare än "vanliga" kläder? Bättre andrahandsvärde? Grupptryck? Bättre kvalitet? Nåt annat?

• Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?
  • Lenora
    3 härliga killar skrev 2010-12-11 13:13:34 följande:
    lugna ner er nu!spelar roll?!nä!alla tycker olika.Polarn o pyret är enligt de flesta "lite finare" kläder än dessa vanliga hm,kappahl m.m.Det kostar mer o är av mkt bra kvalitet helt enkelt.
    Vem börjar dra in designers?
    visst vi har ralph lauren o tommy hilfiger i garderoberna till killarna oxå men jag trodde vi pratade om vanliga märkeskläder....
    Det kan nog ha varit mitt fel att diskutionen drog iväg om att handla om vad definitionen av "märkeskläder" och "designerkläder" är.

Jag menade bara att jag inte ens skulle märka om ett annat barn hade på sig Lindex eller PoP, inget jag skulle ens tänka på. Däremot lägger jag märke till det om ett barn har på sig det ni kallar "designerkläder", men det är inte så att jag tycker att det är fel eller rätt det heller. Det finns mycket snyggt i alla möjliga prisklasser.
  • AnniPanni

märkeskläder o märkeskläder...jag älskar ju färgglada plagg o gärna i grönt ornaget o brunt så det funka rinte alltid att shoppa på tex kappahl (vissa godbitar hittar man ju dock).

PoP brukar vara ok, men gillar inte det finns i butik nu alls.

Sista inköpen var en massa plagg ifrån Kameleontdesign - enbart för färgerna o kvaliteten på tyget.

När jag hinner o orkar så syr jag gärna själv - finns så extremt mycket roliga tyger att sy av! Och så slipper man dessa puttenuttiga spets rosa sakerna som jag kräks på

Men jag skulle ALDRIG handla ett märke bara för märkets skull, som de som envisas med att barnen bara ska ha typ Gucci Dior mmmm. Tycker inte ens att de märkena gör fina barnkläder. Smaken är som baken.

• 4 prinsar

lenorah;lindex är ju inte som pop...pop är en annan sorts kläder med lite högre kvalitet o prisklass än de stora kedjorna.finns många som tycker att det är tokdyrt där,tex en liten body kostar ca 195-225 kr...så det är en affär i sin egen lilla klass=)men underbara kläder!

• Filoso Fisken

Nu har inte jag barn, och jag tycker Lindex och Kaxs(kappahl) har underbart fina barnkläder - så förmodligen kommer det vara där jag köper mina knoddars kläder i framtiden. Dock så ÄLSKAR jag villervalla, småfolk, kameleont design etc. mycket för att de är så färgglada och inte så könsstereotypiska. Så jag kommer nog vara lite sugen på såna kläder också till mina ungar!

Fast jag tycker det tar emot lite att köpa en tröja för 200-300 spänn till ett litet barn som skitar ner sig och växer så det knakar. Så jag har ändå liiiite svårt att förstå hur man kan bränna så mycket pengar på barnkläder. ÄVEN om man har bra med pengar... borde man inte hellre lägga det på något annat? Sparkonto till barnet t.ex.? Ok, några enstaka plagg.
    Men det är lite konstigt prioriterat att enbart köpa molo/småfolk/polarn&pyret tycker jag.

• SOL10
    Filoso Fisken skrev 2010-12-12 13:57:41 följande:
    Nu har inte jag barn, och jag tycker Lindex och Kaxs(kappahl) har underbart fina barnkläder - så förmodligen kommer det vara där jag köper mina knoddars kläder i framtiden. Dock så ÄLSKAR jag villervalla, småfolk, kameleont design etc. mycket för att de är så färgglada och inte så könsstereotypiska. Så jag kommer nog vara lite sugen på såna kläder också till mina ungar!

Fast jag tycker det tar emot lite att köpa en tröja för 200-300 spänn till ett litet barn som skitar ner sig och växer så det knakar. Så jag har ändå liiiite svårt att förstå hur man kan bränna så mycket pengar på barnkläder. ÄVEN om man har bra med pengar... borde man inte hellre lägga det på något annat? Sparkonto till barnet t.ex.? Ok, några enstaka plagg.
    Men det är lite konstigt prioriterat att enbart köpa molo/småfolk/polarn&pyret tycker jag.
    Nja, det utesluter ju inte sparkontot..
  • HASP
    Filoso Fisken skrev 2010-12-12 13:57:41 följande:

Jag håller med dig.
  • Filoso Fisken

Sol10 - Nej, det behöver det inte göra. Men sparkontot hade kunnat bli saftigare Eller så hade man kunnat använda det till något annat... resor, spara inför oförutsedda händelser, hitta på roliga saker o.s.v.

• Mamma och Fru

jag/vi köper det som är snyggt, pop, lindex, meandi, reima, etc etc...

som många säger så är ju kvalitén en avgörande faktor för många!  en tröja från lindex blir ju tex noppig efter tvätt, men det blir ju inte en tröja från tex meandi... Vi köper merparten av alla barnkläder på tradera, och då blir det ju inte så dyrt!

• SOL10
    Filoso Fisken skrev 2010-12-13 09:16:58 följande:
    Sol10 - Nej, det behöver det inte göra. Men sparkontot hade kunnat bli saftigare Eller så hade man kunnat använda det till något annat... resor, spara inför oförutsedda händelser, hitta på roliga saker o.s.v.
    Men alla är ju olika, jag tycker verkligen att det är skitkul:)
  • kentafinell

Varför haka upp sig på vilket märke det är? En snygg tröja är väl lika snygg om den kostar 50 eller 250 kr? Och har man gott om pengar kanske man vill ge sitt barn fina kläder. Nu menar jag inte att det inte finns fina kläder på HM för det gör det oxå, men utbudet blir ju större om man inte kollar på prislappen.

Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?