• Mamma till viljestark dotter

Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?

Har märkt att de flesta i mammagruppen har märkeskläder på sina barn. Villervalla, PoP, Meandi och allt vad det nu är. Mina barn har i princip bara haft "vanliga" kläder från t ex HM och Lindex.

Är nu lite nyfiken varför man köper t ex PoP långkalsonger till sina barn? Är det för att märkeskläderna är så mkt snyggare än "vanliga" kläder? Bättre andrahandsvärde? Grupptryck? Bättre kvalitet? Nåt annat?

• Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?
  • tessan27

en fråga jag har. Varför är det så många som stör sig på att en del köper lite dyrare kläder till sina barn...??? Eller att en del faktiskt har barnkläder som hobby...

• Filoso Fisken

Jag tycker också att barnkläder är skitkul... och jag har inte ens barn än. Haha!
    Småfolk, molo, katvig och liknande har urfina grejer. Men även om jag hade haft pengarna till det, så vet jag inte hur bra det hade känts att bränna tusenlappar på något som blir nerskitat/urtvättat/urväxt på så kort tid. Och som barnet inte bryr sig ett skvatt om. Det hade känts bättre att lägga dem otaliga tusenlappar på ett sparkonto till ungen istället. Eller på att göra en rolig resa tillsammans. Och låta ungen gå i Kaxs á la Kappahl (som förövrigt har tokfina kläder dem med).. för barnet är nog precis lika glatt i Kaxs som i Småfolk.

Förstår ni hur jag menar?

• Filoso Fisken

..Men alla gör vi som vi vill. Jag kommer med all säkerhet att shoppa några enstaka dyrare plagg till mina framtida knoddisar - för att det finns så sjukt fina! Men alltid? Nä.

• Sarah84

Vi brukar köpa märkeskläder när de gäller ytterkläder till barnen.
    "vanliga" kläder köper vi mest  på Lindex, Kappahl, H&M & Cubus osv., Händer ibland att de blir POP tex.. Men inte så ofta..
    Skulle aldrig köpa alla kläder på POP som endel gör, de har för litet ubud att de blir för trist & för mycket "samma"

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • straw2008

Roligt att folk tror att man inte spar till barnen bara för att man handlar dyrare kläder?? Jag skulle aldrig i livet ifrågasätta folk dom har egen häst eller har kort på sats osv, det är ju detas intresse? O jag skulle aldrig ifrågasätta om de tar barnens sparpengar till ett nytt träns liksom??'n Gud vad konstigt folk tänker! Vi spar ett par tusen i månaden till våra barn, men gissa vad?? Vi har råd att köpa dyrare kläder OXÅ!!

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Mamma till viljestark dotter

Oj vilken diskussion det blev, kul! Har egentligen mycket jag skulle vilja kommentera... får se hur mkt jag kommer ihåg

Först och främst, för mig är Villervalla, pop osv märkeskläder. De andra märkena som några har räknat upp, ja jag har nog aldrig ens sett såna plagg ;-.)

Håller med om att en del kläder från t ex Villervalla är jättefina, och könsneutrala. Kan mycket väl tänka mig att köpa t ex en klänning till dottern eller en body därifrån. Och jag kan hålla med om att ytterkläder kan vara smart att köpa av ett dyrare märke. Helt enkelt för att de är bättre! Men att köpa t ex långkalsonger från pop, som inte ens syns?! Då kvittar det väl om det är av nåt "lågprismärke" som tvättas ur snabbare?

En del av de kläder jag köpt på t ex Lindex har blivit tvättblekta efter första tvätten, och klart man blir besviken då. Egentligen borde man ha gått tillbaka till affären, men det har ju inte blivit eftersom jag inte bor på samma ort som Lindexbutiken. Å andra sidan har jag några mkt väl använda kläder, som fortfarande ser ut som nya! Så det är olika det där!

I dagsläget har min äldsta dotter en klänning från Meandi, och en klänning till är beställd. Helt enkelt för att de är fina! Yngsta dottern har en tunika från Meandi, och en till är beställd. Sonen har en tröja från samma ställe. Sen har vi handskar och tossor från Lindberg och skor från Viking. Inga direkt märkesgrejer kanske, men de fyller sin funktion. Hittade pop-handskar på Tradera till hyfsat pris, men tycker att Lindberg är minst lika bra!

• chazbo

Vi köper långkalsonger etc på pop för att de är snygga och i bättre och tjockare bomull än ex HM.

• Trevlig eftermiddag
    Filoso Fisken skrev 2010-12-12 13:57:41 följande:
    Nu har inte jag barn, och jag tycker Lindex och Kaxs(kappahl) har underbart fina barnkläder - så förmodligen kommer det vara där jag köper mina knoddars kläder i framtiden. Dock så ÄLSKAR jag villervalla, småfolk, kameleont design etc. mycket för att de är så färgglada och inte så könsstereotypiska. Så jag kommer nog vara lite sugen på såna kläder också till mina ungar!

Fast jag tycker det tar emot lite att köpa en tröja för 200-300 spänn till ett litet barn som skitar ner sig och växer så det knakar. Så jag har ändå liiiite svårt att förstå hur man kan bränna så mycket pengar på barnkläder. ÄVEN om man har bra med pengar... borde man inte hellre lägga det på något annat? Sparkonto till barnet t.ex.? Ok, några enstaka plagg.
    Men det är lite konstigt prioriterat att enbart köpa molo/småfolk/polarn&pyret tycker jag.
    jag tycker man ska satsa på kläder och vad det har för syfte när barnen börjat på dagis, man behöver inte köpa värsta dyrgripen men jag tycker nog att man ska köpa så att de kan hålla sig varma under vintern iallfall och inte bli blöta så fort. Det har iallafall jag gjort. Och ja jag tycker dock att märkes håller sig bättre än vad City Gross eller HM har att erbjuda. 
  • Trevlig eftermiddag
    kentafinell skrev 2010-12-13 14:47:45 följande:
    Varför haka upp sig på vilket märke det är? En snygg tröja är väl lika snygg om den kostar 50 eller 250 kr? Och har man gott om pengar kanske man vill ge sitt barn fina kläder. Nu menar jag inte att det inte finns fina kläder på HM för det gör det oxå, men utbudet blir ju större om man inte kollar på prislappen.
    jo jo men om man nu köpt kläder till barn ett antal år vet man nog vad som är kvalitet och inte kvalitet.
  • Lenora
    Mamma till viljestark dotter skrev 2010-12-14 11:25:07 följande:
    Men att köpa t ex långkalsonger från pop, som inte ens syns?! Då kvittar det väl om det är av nåt "lågprismärke" som tvättas ur snabbare?
    Nu var det många år sedan jag köpte långkalsonger men är det egentligen bättre med de designerkalsonger i roliga färger som jag har köpt åt min man i julklapp? Det är inte så att någon kommer att se dem förutom jag (får vi väl hoppas!!!) men jag tyckte att de såg mysiga och roliga ut.
Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?