Jag köper ofta märkeskläder till sonen, men jag köper begagnat. Då blir det oftast billigare än att köpa nytt på exempelvis HM.Sedan köper jag även HM, Lindex osv. begagnat det också, men de säljs ofta för en femma medan ett pop-plagg kan säljas med vinst om man har tur - i alla fall när man själv köpt det begagnat. (Säljer dock väldigt lite eftersom jag dels har svårt att skiljas från plaggen, men även för att fler barn var planerade)
En nackdel med begagnat är väl att man får vara ute i lite bättre tid för att hitta rätt plagg i rätt storlek till ett bra pris. Men, det är ett intresse och sådana tycker jag kan få ta lite tid.
Nu är andra barnet på gång och jag är i full färd med att gå igenom sonens gamla kläder för att inte förköpa mig på Tradera. Det enda jag nu vet med mig att jag ska köpa är omlott-bodies för det hade vi alldeles för få förra gången, annars finns nog det mesta som det ser ut.
Men, Adidas har jag lite dåliga erfarenheter av, visst, de håller formen men för oss blir alltid plaggen noppiga. Inte noppiga som Molo exempevis utan riktigt hårt noppiga. Vet inte om det är maskinen eller vad, men även sådant som köpts begagnat har varit noppigt. Nu i jul fick sonen en Nike-dess från min farbror, får se om det blir samma sak med den. (sak samma egentligen så länge plaggen fyller sin funktion)
Ytterkläder försöker vi att köpa "bra" märken. Favoriten detta och även förra året kommer från Didriksson. Blev köpt nytt för det var så billigt - 500:- (Halva priset tror jag) vilket kan vara svårt att hitta samma plagg begagnade för ens. Sedan har vi lite ytterkläder som bara används vid "nödfall" - de har köpts billigt men fungerar givetvis bra.
Själv har jag aldrig känt att det skulle vara ansträngande för ekonomin att handla märkeskläder till sonen. Så länge man inte förköper sig eller hanmnar i budtrissning på Tradera känns det som man kommer mycket humant undan kostnadsmässigt. Sedan det blev billigt med DHL och Schenker-frakt har även den biten blivit "bra". Men men, hade jag nu inte gillat begagnat så hade jag aldrig någonsin haft råd med märkesplagg till sonen och det är absolut inte märket i sig som är viktigast!