• Mamma till viljestark dotter

Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?

Har märkt att de flesta i mammagruppen har märkeskläder på sina barn. Villervalla, PoP, Meandi och allt vad det nu är. Mina barn har i princip bara haft "vanliga" kläder från t ex HM och Lindex.

Är nu lite nyfiken varför man köper t ex PoP långkalsonger till sina barn? Är det för att märkeskläderna är så mkt snyggare än "vanliga" kläder? Bättre andrahandsvärde? Grupptryck? Bättre kvalitet? Nåt annat?

• Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?
  • Trevlig eftermiddag
    Lenora skrev 2010-12-15 22:29:08 följande:
    Nu var det många år sedan jag köpte långkalsonger men är det egentligen bättre med de designerkalsonger i roliga färger som jag har köpt åt min man i julklapp? Det är inte så att någon kommer att se dem förutom jag (får vi väl hoppas!!!) men jag tyckte att de såg mysiga och roliga ut.
    det är stor skillnad att köpa till dem små snopparna än till dem stora snopparna 
  • Konvaljen

Köper alltid märkesgrejer när det handlar om ytterkläder av den enkla anledningen att de är bäst.
    Köper en hel del märkesgrejer annars också. Varför? För att det är snyggt, kul, håller bättre och för att vi har råd helt enkelt.

• Jigge

Köper Burberry och Gant för att jag tycker de är väldigt fina. Köper Molo för att de är annorlunda. Köper Po.P för att de sitter bra och har bra kvalite. Köper även kläder från de stora kjedjorna. Säljer urvuxna kläder och då är det även bra p.g.a. högt andrahandsvärde. Gällande ytterkläder till lek köper jag alltid funktionsplagg då det är viktigt för mig att barnen är varma och torra.

• Runguska

Jag köper ofta märkeskläder till sonen, men jag köper begagnat. Då blir det oftast billigare än att köpa nytt på exempelvis HM.Sedan köper jag även HM, Lindex osv. begagnat det också, men de säljs ofta för en femma medan ett pop-plagg kan säljas med vinst om man har tur - i alla fall när man själv köpt det begagnat. (Säljer dock väldigt lite eftersom jag dels har svårt att skiljas från plaggen, men även för att fler barn var planerade)

En nackdel med begagnat är väl att man får vara ute i lite bättre tid för att hitta rätt plagg i rätt storlek till ett bra pris. Men, det är ett intresse och sådana tycker jag kan få ta lite tid.

Nu är andra barnet på gång och jag är i full färd med att gå igenom sonens gamla kläder för att inte förköpa mig på Tradera. Det enda jag nu vet med mig att jag ska köpa är omlott-bodies för det hade vi alldeles för få förra gången, annars finns nog det mesta som det ser ut.

Men, Adidas har jag lite dåliga erfarenheter av, visst, de håller formen men för oss blir alltid plaggen noppiga. Inte noppiga som Molo exempevis utan riktigt hårt noppiga. Vet inte om det är maskinen eller vad, men även sådant som köpts begagnat har varit noppigt. Nu i jul fick sonen en Nike-dess från min farbror, får se om det blir samma sak med den. (sak samma egentligen så länge plaggen fyller sin funktion)

Ytterkläder försöker vi att köpa "bra" märken. Favoriten detta och även förra året kommer från Didriksson. Blev köpt nytt för det var så billigt - 500:- (Halva priset tror jag) vilket kan vara svårt att hitta samma plagg begagnade för ens. Sedan har vi lite ytterkläder som bara används vid "nödfall" - de har köpts billigt men fungerar givetvis bra.

Själv har jag aldrig känt att det skulle vara ansträngande för ekonomin att handla märkeskläder till sonen. Så länge man inte förköper sig eller hanmnar i budtrissning på Tradera känns det som man kommer mycket humant undan kostnadsmässigt. Sedan det blev billigt med DHL och Schenker-frakt har även den biten blivit "bra". Men men, hade jag nu inte gillat begagnat så hade jag aldrig någonsin haft råd med märkesplagg till sonen och det är absolut inte märket i sig som är viktigast!

• Candra

För att det är kul! Älskar att köpa till min dotter.

• chazbo

Just nu blir det bara lindex typ. Lillebror växer så det knakar. Strl 60 och 68 hann vi knappt använda. Längtar tills det stannar av lite så man kan köpa finare kläder igen!

• Alexi

Jag blir bara nyfiken på er som köper dyrare kläder just för att ni kan sälja dem igen, blir ni inte väldigt rädda om kläderna då? för andrahandsvärdet är väl bara högt om kläderna ser väldigt fräscha ut?

Jag gillar att köpa billiga baskläder och då veta att jag inte behöver bli stressad om dottern kladdar, spiller eller kläder går sönder på något sätt. Sen köper jag gärna dyrare på vissa saker, tex uteplagg, men just att barn ska kunna få kladda som de vill osv är viktigt för mig.

• Candra
    Alexi skrev 2011-01-03 11:06:42 följande:
    Jag blir bara nyfiken på er som köper dyrare kläder just för att ni kan sälja dem igen, blir ni inte väldigt rädda om kläderna då? för andrahandsvärdet är väl bara högt om kläderna ser väldigt fräscha ut?

Jag gillar att köpa billiga baskläder och då veta att jag inte behöver bli stressad om dottern kladdar, spiller eller kläder går sönder på något sätt. Sen köper jag gärna dyrare på vissa saker, tex uteplagg, men just att barn ska kunna få kladda som de vill osv är viktigt för mig.
    Jag är inte överdrivet rädd om dotterns kläder faktiskt, de håller sig fina ändå. Är de bra kvalité tål de ofta en hel del.
  • MalinEddie
    Alexi skrev 2011-01-03 11:06:42 följande:
    Nej, det är vi inte. Vi köper dock inte superdyra märken eller så utan mina favoriter är villervalla och danska märken. Fläckar brukar gå att få bort och hål blir det sällan. Jag sålde faktiskt ett par regnbågsbyxor från Molo med ett hål i på tradera för 106 kr. Ibland blir man förvånad över vad folk betalar för.
  • chazbo

Jag säljer inte vidare! Orkar inte helt enkelt med tradera och blocket. Ger till kompisar och det som är skabbigt ger jag till typ myrorna.

• Alexi
    chazbo skrev 2011-01-03 14:54:03 följande:
    Jag säljer inte vidare! Orkar inte helt enkelt med tradera och blocket. Ger till kompisar och det som är skabbigt ger jag till typ myrorna.
    Ibland får man intryck att 90 procent av alla småbarnsföräldrar bor på Tradera och köper och säljer , men jag gör det inte heller. Får se om det blir med enstaka plagg så småningom, hittills har vi inte börjat göra oss av med några kläder dock.
  • Reglementet

Det där är väl inte märkeskläder. Hillfiger och Dior är väl snarare märkeskläder.

*Kommersiellt budskap*
  • Alisa

Jag köper en hel del Po.P, både nytt och begagnat, eftersom jag tycker kvaliteten är bra samt kläderna snygga 
    Sedan har barnen (ffa stora sonen( mycket H&M för han är gammal nog att bestämma en del själv och gillar de kläderna.

• enny signatur
    Mamma till viljestark dotter skrev 2010-12-08 12:21:31 följande:
    Har märkt att de flesta i mammagruppen har märkeskläder på sina barn. Villervalla, PoP, Meandi och allt vad det nu är. Mina barn har i princip bara haft "vanliga" kläder från t ex HM och Lindex.

Är nu lite nyfiken varför man köper t ex PoP långkalsonger till sina barn? Är det för att märkeskläderna är så mkt snyggare än "vanliga" kläder? Bättre andrahandsvärde? Grupptryck? Bättre kvalitet? Nåt annat?
    Jag välde att hellre köpa sådana där gummimojeng som man har utanpå kläderna... gallonbyxor! på pop istället för kappahl, samma pris. Jag upplever att de har bättre kvalitet helt enkelt. Men jag föredrar att inte köpa på något av ställena utan secondhand. Var dock lättare ju yngre dottern var (eftersom vi på andra kläder bara vill ha bomull). 
    Jag upplever att vissa märken har mer kvalite än andra ja. Men nej jag inbegrips nog inte i dem du menar ändå.
  • Lekia

Här blandas det för fullt. Kör bara märkeskläder på vinterskor, overaller o handskar. Vanliga kläder så blandar jag med både pop, mexx, HM o diverse annat. Håller med om att kvaliten är bättre på dyrare kläder. Sämst kvalite har Name it, köper aldrig där mer!

• gbgumman

Köper po.p till sonen för passformen. De är lite smalare och har längre rygg. Den kroppen har sonen. Dottern passar i hm och lindex hon är mer vanlig i kroppen.

• HemmaHosSofi

Har inte alla kläder ett märke?

Köper det vi gillar om det så är Po.p, Lindex, Molo eller Småfolk. När det gäller ytterkläder och skor lägger jag gärna till extra kronor för kvalité.

Joline 080219 ♥ Love 100214 hemmahossofi.blogspot.com/
  • ELI 79

Jag har alltid bara köpt HM och Lindex men har senaste tiden börjat köpa märkeskläder. Det är inte för status för det skiter jag fullständigt i men det är för att 1. det ÄR bättre kvalitet och 2. de har finare färger osv.
    HM, LIndex och Kappahl har väldigt stereotypa "tjej och killkläder" med väldigt tråkiga färger medan t ex Villervalla, Katvig, Kameleont, PoP gör kläder för BARN och har finare kläder helt enkelt.

Jag köper hellre FÄRRE plagg och tvättar oftare och har bättre kvalitet och färger än att köpa på HM (även om jag fortfarande gör det en del såklart)

• Erkens mamma

Jag handlar mycket Me&I eftersom jag är säljare för dem själv. Barnen ärver av varandra och de har neutrala basplagg som jag kan matcha med en ny tunika/tröja till nästa barn. Älskar kläderna och köper ju dem med personalrabatt. Barnen har dem lääänge. och när mina har använt dem färdigt säljer jag dem begagnat.

Utekläder köper barnens mormor. Det är hennes "grej" så det brukar bli mycket FIX. Hon gillar dem och jag tackar och tar emot. Köper jag själv blir det mer Didriksson.

Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?