• Mamma till viljestark dotter

Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?

Har märkt att de flesta i mammagruppen har märkeskläder på sina barn. Villervalla, PoP, Meandi och allt vad det nu är. Mina barn har i princip bara haft "vanliga" kläder från t ex HM och Lindex.

Är nu lite nyfiken varför man köper t ex PoP långkalsonger till sina barn? Är det för att märkeskläderna är så mkt snyggare än "vanliga" kläder? Bättre andrahandsvärde? Grupptryck? Bättre kvalitet? Nåt annat?

• Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?
  • Bradbury

Vi har fått ärva mycket och det vi köper är nästan bara begagnade kläder, från myrorna och andra second hand-affärer. Har hittat så mycket fint begagnat, och barnkläder blir ju inte ens slitna så kort tid som de används! 

• juzze

Jag köper sällan märkeskläder till sonen, men jag önskar att min ekonomi tillät det oftare. De märken du skriver om är snyggare, har bättre kvalitet och är inte pojk- eller flickkläder utan _barnkläder_. Därför gillar jag dem. Färgglada, slitstarka kläder för barn. Men verkligheten och plånboken vill hellre att jag håller mig till lindex. Tyvärr. Ytterkläder köper jag dock ofta pop och liknande.

• 4 prinsar

Mina killar har 80% pop kläder resten är väl villervalla,molo,fix,puma m.m.,så  vi köper väl bara bra märkeskläder.har gjort ända sen första sonen föddes.älskar kvalitet o funktionskläder o vill att det ska vara fint även om man tvättat kläderna några ggr,inte som hm som tappar färg direkt.

polarn o pyret är mitt favorit-märke som sagt o jag är så nöjd med allt därifrån,ytterplagg o vanliga kläderna.¨så jag köper inte för att vara märkvärdig på nåt sätt utan jag gillar deras bra kvalite o snygga kläder!är glad att min plånbok tillåter detFlört

• Astarte

Jag köper hellre kvalitét än billigare "slit och släng". Det gäller allt jag konsumerar och inte bara kläder. I längden blir det inte dyrare.

Min son har nästan bara Pop, för jag äälskar deras kläder! De är så bra och andrahandsvärdet är kanonhögt!

• tessan27

Jag köper mest märkeskläder till mina barn pga av kvallite och passform. Hittar jag kläder som sitter bra på min smalfis så köper jag dem. Säljer och köper mycket på tradera och letar oftast efter märken som inte alla andra barn har, färgglada sköna kläder. HAndlar mest från Me&I (deras byxor sitter bäst på min tjej) Po.p, danska märken, Nova Star, Tommy Hillfiger. Handlar sällan på dem stora kjedjorna då jag ofta blir besviken på kvalliten.Tycker att det är kul med barnkläder och lägger ganska mycket pengar på det men får igen massor också när jag säljer dem vidare.

• Merde

För mig finns det flera anledningar till att köpa "märkes"kläder åt min son. För det första är de oftare i ekologisk bomull samt ökotex-märkta. En annan anledning är att de stora kedjornas barnkläder ofta är på tok för pojkiga eller flickiga för min smak. Jag gillar färgstarka och retroinspirerade kläder och det är något som exempelvis H&M aldrig har. Till sist tycker jag även att Arvids dyrare kläder i överlag är i bättre kvalité även om det förstås finns undantag.

Nu är det inte så att jag bara köper lite dyrare kläder utan vi har mycket vintage plagg hem och även ett och annat plagg från exempelvis KappAhl, H&M och Lindex. Det viktigaste för mig är absolut inte prislappen eller märket utan snarare att kläderna är funktionella och fina.

• L E A

Här hemma har vi alltid varit stora fans av benetton. Köper det gärna till båda barnen. Är så glad att dom till vår lilla butik här i stan börjat ta hem i små storlekar.
    Kläderna är av toppen kvalité! Jag älskar sen färgstarka kläder och kläder som mitt barn blir lite unik i. Det är inte kul o komma till dagis och där sitter 5 pojkar med samma cars t-shirt på sig eller 10 flickor med kitty tröjor.

Till lillen handlar jag dessutom mycket villervalla tycker det är toppen kläder. Pops ytterkläder tummar vi upp för!

På Lindex handlar jag basplagg till barnen, strumpor, kalsonger, pyamas, långkalsonger och sånt.

• magelita80

Jag köper nästan bara märkeskläder, mest pop och Ralph lauren. Dels pga att de är snyggare och bättre kvalité. Men sen har jag en son och jag tycker inte de stora kedjorna har så mycket fint för pojkar men däremot har de hur mycket som helst för tjejer

• HASP

Jag har köpt ett fåtal märkesplagg och då har det varit på rea i nästan alla fallen. Vill jättegärna ha märkesplagg men tycker samtidigt inte att det är värt det. För varför behöver man bra kvalitet till en liten bebis, h*n hinner ju ändå inte slita ut kläderna innan de är urväxta.

De gånger jag ändå köpt märkeskläder är det för att vara lite cool :) och att jag tyckt att plagget varit fint och värt pengarna. Och då har det oftast ändå varit rätt dyrt fast jag handlat på rea.

(Har köpt pop, villervalla, gangstar, lindberg mm)

• Aurora Borealis

Tidigare har vi haft mest Lindex och Kappahl (mest Kax kläderna) men eftersom jag har lite fläck och tvätt mani är de kläderna i princip slut när dottern vuxit ur dem.
    Nu när vi väntar en liten till köper jag mest POp eftersom jag vill kunna använda kläderna till nästa barn också. Köper både nytt och begagnat. Gillar också att de är så klassiska i modellen, många gånger kan man inte se om det är helt nytt eller har ett par år på nacken.
    Är inte så förtjust i de danska barnkläderna eller Me&I även om vi har något enstaka plagg därifrån också.
    Har nästan bara POP ytterkläder också, samma där klassiska färger bra material, köper oftast ytterkläder på rean eftersom jag inte är ute efter en viss färg till en viss säsong.

Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?