• Mamma till viljestark dotter

Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?

Har märkt att de flesta i mammagruppen har märkeskläder på sina barn. Villervalla, PoP, Meandi och allt vad det nu är. Mina barn har i princip bara haft "vanliga" kläder från t ex HM och Lindex.

Är nu lite nyfiken varför man köper t ex PoP långkalsonger till sina barn? Är det för att märkeskläderna är så mkt snyggare än "vanliga" kläder? Bättre andrahandsvärde? Grupptryck? Bättre kvalitet? Nåt annat?

• Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?
  • Astarte
    SOL10 skrev 2010-12-10 17:13:43 följande:
    Det är väl inga märkeskläder? POP är superbra basplagg tycker jag... Käper detta o Molo o Diesel, snyggt o håller bra i tvätt...
    Jo, Polarn och pyret är så klart ett märke = märkesplagg. Enkelt!
  • alvide

Jag köper dyra märkesplagg till ytterplagg på rea. Idag fick jag hem en Isbjörn of Sweden vinterjacka som jag gav 800 kr. Dyrt enligt många men för mig var det ett fynd då den egentligen ska kosta 1400 kr. Den räknar jag med ska kunna ärvas till lillasyster och dessutom säljas efter det.
    Ibland blir det märkesplagg på de vanliga käderna oxå men då måste det vara sånt jag känner "det måste jag bara ha" och att de andra kläderna känns väldigt tråkiga på t ex hm.

• Lenora
    Astarte skrev 2010-12-10 21:41:30 följande:
    Jo, Polarn och pyret är så klart ett märke = märkesplagg. Enkelt!
    Ja, och Lindex och H&M är märken de också. Men varken PoP eller H&M är väl så där direkt prestigefulla märken...eller? Jag skulle lägga märka till det om ett barn i mammagruppen hade en Armanitröja men PoP eller H&M skulle jag inte ens reflektera över.

Om någon skulle säga att de köpte "märkeskläder" till sitt barn skulle jag anta att de pratade om TH, Jasper Conran, Dior, Armani eller liknande, inte PoP.

Men som sagt, jag kan ha blivit lite tokig då jag bott utomlands ett tag. 
  • Astarte
    Lenora skrev 2010-12-10 22:11:44 följande:
    Ja, och Lindex och H&M är märken de också. Men varken PoP eller H&M är väl så där direkt prestigefulla märken...eller? Jag skulle lägga märka till det om ett barn i mammagruppen hade en Armanitröja men PoP eller H&M skulle jag inte ens reflektera över.

Om någon skulle säga att de köpte "märkeskläder" till sitt barn skulle jag anta att de pratade om TH, Jasper Conran, Dior, Armani eller liknande, inte PoP.

Men som sagt, jag kan ha blivit lite tokig då jag bott utomlands ett tag. 
    Fast det skulle inte jag. Talade de om märkeskläder skulle jag se framför mig: PoP, Fjällräven, Everest, Fix, Lego och liknande.

För att jag skulle fatta att de talade om de du skriver skulle de nog vara tvugna att använda ordet designerplagg, eftersom de du räknar upp är designers. Sedan är ju många designers också sina egna märken, men jag är väl lite skadad.
  • alvide

Om det är ett märkesplagg eller inte beror vilken klass man tillhör.
    POP är dyrt märke för arbetarklassen men billigt märke för de i fina kretsen.
    I den fina klassen pratar man om andra märkeskläder, där POP, villervalla, MeandI etc inte skulle nämnas.
    Då är det Armani, Dior som LenoraH skriver.

• Astarte
    alvide skrev 2010-12-10 22:21:12 följande:
    Om det är ett märkesplagg eller inte beror vilken klass man tillhör.
    POP är dyrt märke för arbetarklassen men billigt märke för de i fina kretsen.
    I den fina klassen pratar man om andra märkeskläder, där POP, villervalla, MeandI etc inte skulle nämnas.
    Då är det Armani, Dior som LenoraH skriver.
    Eller hur?! Nu börjar det här tjatet på FL gå liiite väl långt. . .

Polarn och Pyret är ett märke oavsett vilken klass man tillhör = märkesplagg. (även om ordet inte skulle förekomma i samband med till exempel Crossbow annat än i deras egen marknadsföring).

Giorgio Armani är en designer oavsett vilken klass man tillhör = designerplagg.

Tror du inte snarare att det är så att man i arbetarklassen tror att dyra kläder är märken, medan den mer bildade medelklassen vet att skilja på märken och designers? ,-)
  • alvide
    Astarte skrev 2010-12-10 22:26:54 följande:
    Eller hur?! Nu börjar det här tjatet på FL gå liiite väl långt. . .

Polarn och Pyret är ett märke oavsett vilken klass man tillhör = märkesplagg. (även om ordet inte skulle förekomma i samband med till exempel Crossbow annat än i deras egen marknadsföring).

Giorgio Armani är en designer oavsett vilken klass man tillhör = designerplagg.

Tror du inte snarare att det är så att man i arbetarklassen tror att dyra kläder är märken, medan den mer bildade medelklassen vet att skilja på märken och designers? ,-)
    Oj.. pratar du om Giorgio Armani... det är en person . Jag kanske pratar om Emporio Armani eller Armani Exchange eller Armani Jeans??? Det är olika märken inte olika designers. Läs på och bli inte så upprörd.
  • 4 prinsar

lugna ner er nu!spelar roll?!nä!alla tycker olika.Polarn o pyret är enligt de flesta "lite finare" kläder än dessa vanliga hm,kappahl m.m.Det kostar mer o är av mkt bra kvalitet helt enkelt.
    Vem börjar dra in designers?
    visst vi har ralph lauren o tommy hilfiger i garderoberna till killarna oxå men jag trodde vi pratade om vanliga märkeskläder....

• queenofangels

för mig e POP, villervalla m.fl finare märken som ja köper när ja vill att mina barn ska va fina. skulle inte köpa en POP klänning till henne att ha på dagis för skulle den bli skitig efter 1 gång skulle ja nog bli lite ledsen för de e mycke pengar för en klänning för oss. tycker att tex 3-400 e mycke för en klänning till en 2åring o 200:- för en body som dom tar. gillar lindex m.fl för de ebra basplagg o används flitigt här o tycker dom e snygga.

vi har något plagg i ralph lauren men de e för min syster köpt de till dom på outlet i USA annars skulle de aldrig existera i våra gadrober.

• 4 prinsar

ja det är dyrt,kan hålla med om det,men köper ändå i princip alla kläder på pop för att de e så fina o håller så bra.sen hade jag ju inte handlat där om plånboken va tunnare,absolut inte,då hade jag gärna gått till lindex=)

Svar på tråden Köper ni märkeskläder? I så fall, varför?