• Cina UrDeLuxePingla

*** UrSuperDeLuxePinglornas Julstökar-, vintebökar-, bebisgökartråd! ***

Drygt ett år har gått sedan vi - alla härliga, underbara, roliga, smarta, snygga, ironiska, stöttande pinglor - lärde känna varandra här på FL. Ett år med mycket tårar och skratt !!!
    Deluxegäng finns över hela FL i olika forum men detta är en hyllningstråd till oss som gjorde DeLuxePinglorna till ett begrepp på familjeliv. Vårt tajta gäng håller fortfarande ihop och lever efter dessa underbara ?regler?. Vi månar om att hålla vår tråd i liten skala.

För nya Pinglor-to-be finns det deluxetrådar i de flesta forum på FL.

"Netikett för en UrDeluxePingla i UrDeLuxe-trådarna"
    - en deluxepingla deltar precis så mycket eller lite hon för tillfället orkar
    - en deluxpingla är en pingla i hjärtat även vid viss tids frånvaro
    - en deluxepingla bryr sig om alla pinglor även om inte allas inlägg kommenteras
    - en deluxepingla är alltid välkommen även om hon inte orkar eller hinner läsa ikapp tidigare inlägg
    - en deluxepingla vet att då hon kommenterar andras eller allas inlägg är det en extra deluxebonus i de andra pinglornas tillvaro men absolut inget tvång
    - en deluxepingla kan vara grov i mun, sarkastisk i tonen eller nästan smärtsamt uppriktig- dock alltid en lady i själen "

Här är våra trådar och när ursuperdeluxepinglorna anslöt till detta fantastiska gäng

1. ÄL vecka 34? Följas åt? Minisork, Hobnob, NancyDrew, Önska, Axa, Skrotten
    2.Vi som var på ÄL-jakt vecka 34 och våndades ihop.Lablover, A lie, Chiqita75, FinaCina
    3. Äl-jakt deluxe 39/40 Sara84, Pyret78
    4. Deluxepinglornas väntrum Bonnmoran, Horselover, Lilla Morran
    5. Deluxepinglornas jakt på försvunna plus/oktober ESEM, Blixten, Mab79
    6. Deluxepinglornas jakt på försvunna plus/november Kajsa kavat
    7. String-Emils deluxeplushandpåläggninstråd för julpinglor
    8. Hej och välkomna till denna tråd.... Stjärnflocka, Zandrama
    9. Det här är Emils anonyma ur-superdeluxepinglors egen lilla tråd.
    10. A.F.L.M (Anonya Familjelivs Missbrukars tråd)
    11. A.F.L.M del 2
    12.Ursuperdeluxepinglornas fristad
    13. Urdeluxepinglornas sommarsurr
    14. ******Copyright Ursuperdeluxepinglorna******
    15. *******Ursuperdeluxepinglornas jubileumstråd*******
    16. *******Ursuperdeluxepinglornas deluxehöst*******

Vi är smartare, snyggare , roligare , mer ironiska än någonsin , ständigt på jakt efter ÄL, BIM och BF. Vi ser till att BF följs (övertidsbebisar no!), hobbyexperter som vi är behöver vi knappt BM och gyn, temp-kurvor läser vi i sömnen och inget streck kan lura oss varken på graviditetstest eller ägglossningstest! I denna tråd delar vi skratt och tårar och månar om varandra. ( )
    Våra första deluxeprinsar och prinsessor har redan sett dagens ljus och vi ser till att de fostras i sann DeLuxe-anda.
    /Dikterat av vår ursuperdeluxepingla Minisork (evig och högt ärad hedersmedlem)

• Svar på tråden *** UrSuperDeLuxePinglornas Julstökar-, vintebökar-, bebisgökartråd! ***
  • kajsa kavat

EGO: Har förresten fått tid imorgon för tillväxt-UL, så håll gärna tummarna för mig då kl. 14.45

• hobnob

Tittar in på kvällskvisten och...

...skickar kramar till Skrotten och förhoppningar om att du och MIDL snart mår bra igen.
    Skönt att ni har ett så bra förhållande och känner att ni bara kommer varandra närmare.

...hälsar "simma lugnt" till Nancy m familj.

...gratulerar LabLover att hon snart får börja jobba som hon längtar efter.

...försöker speeda upp Kajsa Kavats klockor så tiden går lite snabbare för henne.
    Håller givetvis tummarna för dig imorgon.

...gratulerar Blixten och Amanda till ett lyckat dop med efterföljande fest.

...hoppas att Önska inte ska känna sig alltför ensam hemma. Du har ju din lilla guldklimp där som tur är.

Mab, Stjärnflocka, Kajsa och andra som eventuellt tar sig till Stockholm i helgen: ha en kul stund ihop, fika något riktigt smaskigt och onyttigt och ta hand om er.
    Hoppas att kunna joina er någon gång i framtiden.

Kramar!

• Malin med Tim

Kajsa: Tummarna för er idag! Ska vi säga fredag då? Vilken tid passar dig? Jag hoppas att stjärnflocka kan då, ska sms:a henne under dagen!

• Pyret78

Åhh jag vill oxå fika irl med er, men det är lite långt att åka 30 mil enbart för en fika
    Hoppas att ni får det trevligt!!
    Kanske kan vi boka in en träff med mivl till sommaren

Har ännu inte fått nå´t svar från fk om min hp. Går den igenom så slutar ju jag nästa fredag Ringde dem igår, men fick till svar att de ännu inte hunnit kolla på min ansökan. De höll på med de som skulle få gå på hp denna vecka Vaddå framförhållning. Mina arbetsgivare vill ju veta med tanke på schemat o ev. vikarie!!! Typiskt fk

Har iaf fått tider tider till föräldrautbildningen nu. Den börjar nästa onsdag. Känns spännande o det ska bli kul att träffa andra blivande mars-föräldrar.

Var igår o shoppade sängkläder till grodan Hittade dock inget som passade till vagnen o vaggan, så jag köpte ett fullstort o ska sy av det istället. Vet nån av er måtten på bäddset för vagn/vagga? Täcket till vagn/vagga är iaf 70x80 cm, men hur stort ska då påslakanet vara??? Vet heller inget mått för örngottet heller.
    Ska hämta hem vaggan denna vecka o i söndags var vi på Ikea o shoppade lite grejor. Nu börjar det bli på allvar

Måste naturligtvis (innan jag loggar ut) gratta Chiqita till ett lyckat bröllop/dop Härligt gumman!!!

Håller tummarna hårt för minisork idag!! Hoppas att 2006 blir ert år!!

Skickar varma styrkekramar till Skrotten o midl!!

Vrider gärna fram klockan åt Kajsa (det innebär ju att tiden går fortare för mig oxå )

Önskar horselover lugna stunder nu när du är hemma med hp.

Grattar Axa till nupp:et Känns så kul att det går vägen för er oxå. Det är ju du o jag som har tre mf på rad bakom oss. Visst känns det ofattbart o overkligt!!

Kramar till er alla ( )

• A lie

Pyret: RING FK och gå på dem.. När jag väntade besked om FP fick jag ringa stup i ett. Tillsist ringde jag när Widar var född och fick svaret - men du ska ju inte ha förrän den 11e, ja men likväl satt jag där med honom i famnen när jag ringde (typ den 8e)

Tror inte det finns direkta standardmått till vagn/vagga eftersom de kan vara så olika stort. Påslakanet rekomenderar jag att du tvättar först och sedan syr det minst 5cm bredare/längre. Kuddar finns i alla öljiga storlekar, så köp sån först och sy efter den.

• A lie

Har varit på BVC med lillprins Bus idag 9180g 72cm...

• NancyDrew

Nä nu är det dags att sätta fart på FL:s bästa tråd Säger Nancy totalt utan självinsikt och har tydligen förträngt det senaste året då hon varit högst sporadiskt närvarande och istället skyllt på graviditet, förlossning (som om det skulle vara en ursäkt ) samt arbete med busans mat och sömn

Några trogna (ingen nämnd så glömmer jag ingen) gör sitt bästa för att upprätthålla trådens anseende men det finns ju andra (tex jag...) som gott kunde visa sig lite mer frekvent.

Va? Är hon från vettet? Inte menar hon väl att försöka skuldbelägga folk heller? Nä då, netiketten gäller i högsta grad men jag tänker mest på min egen lata person

Ser att W växer finfint och snart får se sitt liv kantas av kindnypningar och utrop som "nämen vad STOOOR du blivit".

Har totalt missat Axas nupp tror jag, hur "gammal" var du? Har inte riktigt fattat det där med "nupp-ålder" (för inte är det väl 15-årsgräns som avses ). Kan någon upplysa en pingla från Gbg där detta med nupp är i total avsaknad!

och där vaknade lillebusan, min tajming är usel som vanligt...

• hobnob

Nancy: Jag försöker mig på en liten amatörmässig förklaring av NUPP.

Mha UL så mäter man ju nackspalten på fostret. Det värdet och mammans ålder läggs sen in i ett dataprogram och fram får man en risksiffra, alltså hur stor risk det är att man får ett barn med DS (+ en annan kromsomavvikelse).

Sedan tidigare finns ju statistik på hur risken att få ett barn med DS ökar med mammans ålder, och nu mha den här mätmetoden så får man ju en mycket säkrare siffra.

Om man bara skulle gå efter min ålder t ex, så har jag för mig (papprena finns hemma) att risken för mig skulle vara 1:300 (här reseverar jag mig för ev fel, ska återkomma med exakta siffror senare), men efter NUPP-undersökningen så räknades risk-siffran 1:1400 (cirka) fram, och utgår man bara från mammans ålder så är det samma risk som för en 22-åring.

NUPP ger alltså ingen diagnos, utan är bara en uträkning av sannolikhet/risk, men den kan ge bra fingervisning om man ska gå vidare med FVP eller inte.

Hoppas mitt svammel var till någon hjälp! Känns som om jag bara "blajjar" ur mig en massa.

• hobnob

Nancy, jag fortsätter vräka ur mig i tråden...
    Hittade det jag skrev till Cina när hon hade funderingar om NUPP...

"Det här kollades: Först mättes nackspalten. Hon kollade även att näsbenet såg bra ut. Barn med kromosomavvikelser har ofta inte ett utvecklat näsben. Sen kollade hon magsäcken och urinblåsan och såg att de var ok (en kromosomavvikelse som kan göra så att matsmältningsorganen inte fungerar).
    Hon mätte även huvud och längden på bebisen, och sa att barn med någon form av skada/förändring oftast inte växer som de ska utan är för små.

Sen matas mätvärdet från nackspalten (ev några fler uppgifter, är inte säker på det) in i ett program och tillsammans med min ålder så räknas en risksiffra fram.
    Enl en lista jag fått så är risken för en 38-åring 1/122 att man får ett barn med DS.
    Enl det engelska programmet så är den risken 1/93.
    Risken för mig efter mätningen var 1/1049, alltså mindre än en promille.

Man beräknar oxå risken för Trisomi 13, en annan kromosomskada (den som bla påverkar bebisens mage).
    Där är risken enbart beräknad på min ålder 1:166.
    Efter mätningar är risken 1/1418.

Och enligt de resultaten så är risken för mig densamma som för en 22-åring."

• horselover

Anammar raskt Nancys uppmaning om att sätta fart på tråden.

Är hemma för andra dagen och det är underbart. Har just snurrat ihop alla kablarna till datorn (städbart under skrivbordet numer, härligt) och sitter här och lyssnar på P3 Rockster och funderar över vart cdn med drivrutinerna till scannern är...

Igår var första gången på vår föräldrakurs, vi fick se en bebis "födas" ur en blå, hemstickad livmoder Pedagogik på hög nivå! En stackars blivande pappa lyckades bli ordentligt illamående iaf... (Inte MIML som tur var ) Vi var riktigt många, bortåt 15-20 par och då var det ändå flera som inte kom. Bland annat skulle en av mina kunder ha fyra dagar efter mig och det har jag missat... Kul.

Kramar till Skrotten! Män kunde gott vara lite bättre på att diskutera sina funderingar med varann, är säker på att det finns fler därute som har samma tankar. Kollar man i pappaforumet så handlar det ju mest om vilken kombibil man skall ha eller vilka spel som är roligast...

Vagga, ja, den tänkte nog jag ha spjälsängstäcket till, det är ju så kort tid den skall användas. Får väl vika in en del under madrassen om det blir för otympligt.

Pyret, så sega FK var hos dig Jag fick tack och lov svar väldigt fort, nu undrar jag mest om jag kommer att få några pengar i tid... Kan de inte förstå den stackars arbetsgivaren iaf som ju måste ha en chans att planera! Ligg på och ring, det verkar vara det enda som hjälper.

Nu hittade jag cdn, dags att installera program! KRAM till pinglorna

Svar på tråden *** UrSuperDeLuxePinglornas Julstökar-, vintebökar-, bebisgökartråd! ***