• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

• Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"
  • Topcom

För att jag inte orkar prata med töntar som "busringer" eller telefonförsäljare. Finns ingen anledning att svara, om de inte kan "stå" för vilka de är, har jag inte heller någon skyldighet att prata med dem. 

• Anonym (prutt)
    Sthlmsparlan skrev 2010-12-19 00:41:00 följande:
    För att jag inte orkar prata med töntar som "busringer" eller telefonförsäljare. Finns ingen anledning att svara, om de inte kan "stå" för vilka de är, har jag inte heller någon skyldighet att prata med dem. 
    Mina telesäljare ringer oftast med nummer och dessutoom efter 8 på kvällen så man vet att det är dem *s* Antarr att det är väldigt olika där.
  • Anonym

Jag svarar inte på dolt nummer då jag har telefonfobi. Kan knappt prata med min egna släkt i telefon utan panik så att svara på ett samtal med okänt nummer jag inte väntar är för mig uteslutet.

• Anonym (mjaooooooo)
    elektra1 skrev 2010-12-19 00:03:24 följande:
    Jag svarar aldrig på dolt tel nr. Iallafall inte på min hemtelefon. Finns ingen anledning alls.
    Jag svarar bara folk jag vill prata med. Alltså dem jag känner.
    Har tröttnat något enormt på telefon försäljare. De riktigt trakasserar oss många gånger per dag.
    Så jag slår på telefon så jag inte hör ringsignalerna, sen slår jag av fort igen.  Så det blir tyst i telefon. Då tröttnar de att ringa.
    På mobilen svarar jag oftast vilket nummer det än är.
    Exakt av den här anledningen:)

Fast jag undrar också vad ditt yrke/titel har att göra med frågeställningen.
  • isvinter

Haha, psykvarning... Näe, jag vill bara inte få en "otrevlig" överraskning när jag svarar.

• Dimes

För att varje gång är det en försäljare eller Radiotjänst som ringer mig. Och jag vill inte prata med någon av dem. Om det är viktigt - lämna ett meddelande, eller ring för all del med ett nummer man kan kolla upp. Jag är sjukt misstänksam mot skyddade/okända telefonnummer.

Psykvarning? Hehe.

www.holymotherofcow.blogg.se - Assumption is the mother of all fuck-ups.
  • Anonym (säk)

Jag jobbar inom säkerhetsbranschen och telefonnummer har en tendens att sprida sig till diverse skumma individer även om man byter nummer då och då. Har fått ett par obehagliga samtal från dolda nummer så nu svarar jag inte. Utgår ifrån att de som behöver har mitt hemnummer eller vet hur en telefonsvarare fungerar.

• Anonym (suck)

ibland svarar man och i bland inte! och är det nått så pass viktigt som sjukhus eller polis osv så har man ju ofta telesvar så då kan man ju tala in medelande!

• Arynelle

Som socionomstudent ställer jag mig starkt kritisk till ditt påstående om att du är socionom och enhetschef. Även jag som är i början på min utbildning kan komma på flera anledningar till att man inte svarar på skyddat nummer, jag kan tillämpa flera olika teorier och ingen av dem mynnar ut i att man av denna anledning skulle vara psykfall. Du får inte ens sätta en psykisk diagnos, så att ens yttra ordet "psykfall" är enligt mitt tyckte högst olämpligt i den position du hävdar att du sitter i.
    Din uppenbara brist på att sätta dig in i andra människors situation talat emot att du skulle vara vare sig utbildad till eller erfaren som socionom.
    Du visar ingen respekt för människors fria val, som är en central del av socionomens yrkesroll.

Du inleder din ts med att hävda status, dvs makt. Det går rakt emot vad en socionom idag bör göra.

Jag får dra slutsatsen att det här är en trolltråd, eller så är dina kunskaper i desperat behov av uppdatering.

• Arynelle

tycke* skulle det givetvis stå i mitt föregående inlägg.

Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"