• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

• Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"
  • Lincon

Jag svarar inte längre på nummer jag inte känner igen (bara om det är vårt riktnummer i början). Jag orkar inte bry mig helt enkelt längre, det är så mycket säljare som ringer dagligen (vissa nummer känner man nu igen) och trots att man gång på gång bett dem sluta ringa så fortsätter de. Jag testar med omvänd psykisk taktik -de tror att vi ska köpa något ju fler gånger de ringer -jag inväntar deras vita flagga. Om någon vill nå mig ringer de på min mobil (där svarar jag alla, även skyddade nummer).

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Hugful80
    Anonym (hemlis) skrev 2010-12-19 01:55:33 följande:
    Telefonförsäljare får inte ringa från hemligt nummer längre
    Jaså? Enligt vem?

Tyvärr får ju allsköns bohemer häva ur sig saker och ting på diverse forum under "ANONYM" så vaför skulle inte de?
    För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras
  • 1638

I 99% så svarar jag inte....
    Har för mycket samtal dagligen för att slösa tid på samtal jag inte vet vem det är. Vill de mig något o jag inte svarar så lämnar de meddelande o jag kan återkomma... eller så fortsätter de ringa till de inser döläget

• Anonym (hemlis)
    Hugful80 skrev 2010-12-19 02:01:22 följande:
    Jaså? Enligt vem?

Tyvärr får ju allsköns bohemer häva ur sig saker och ting på diverse forum under "ANONYM" så vaför skulle inte de?
    Jag är anonym eftersom jag har hemligt nummer och det vore väldigt dumt att visa mitt alias här. Vill inte bli sammankopplad på det viset.

3.1 Vid påringning skall den uppringde kunna avläsa i eventuell nummerpresentatör från vilket
    nummer samtalet kommer och kunna åter ringa till det uppringande Företaget för att få besked om
    vem som har sökt eller anledningen till att påringning har skett. Vid aktiviteter där antalet
    påringningar totalt för aktiviteten överstiger 1000 stycken samtal skall numret som visas i
    nummerpresentatören vara unikt. Detta innebär att information ges om vilket företag som är
    avsändare av produkten som marknadsförs.
    Skulle det uppringande Företagets nummer inte kunna avläsas i eventuell nummerpresentatör och en
    konsument måste begära spårning av samtalet för att ta reda på vem som initierat uppringningen,
    skall det uppringande Företaget ersätta konsumenten för utgifterna för spårningen om detta begärs

www.swedma.se/websites/webb_filer/filbank/TM2008_klara.pdf

Men okej, de får men ska inte och ringer de från hemligt nummer ändå är de knappast seriösa.
  • Egomamma
    Jag svarar på dolt nummer, men har inte alltid gjort. Idag har jag kommit på att det är bättre att svara och inte presentera sig (jag säger "ja" när jag svarar, inte mitt namn..) än att ev missa ett viktigt samtal.

Jag har dock förståelse för de som inte vill svara när de inte vet vem som ringer, det känns obehagligt att inte veta vad man har att vänta, tycker jag själv. Nu har jag själv skyddat nummer hem, i någon annans namn dessutom. (OM någon ser numret så står det inte på mig..) och på mobilen är det också skyddat (om jag inte gett numret själv och personen lagt in mig, då står det ju att det är jag som ringer.) och jag kör också alltid oregistrerat, samt att jag byter nummer regelbundet.
    Men så lever jag också med skyddad identitet sedan flera år. Så jag SKA vara restriktiv.

Men jag var nog sämre på att svara på skyddat nr innan jag fick skyddad id än jag är nu. Idag har jag insett att man kan svara riskfritt (hey, vad händer om du inte vill prata mer? Du lägger på, och är det en trög person på andra sidan, som messar och ringer en massa gånger till: Stäng av helt!) utan att dissa vissa samtal.
    Men jag har en slags hatkärlek för de där skyddade numren, det ska erkännas..
  • puss
    Arynelle skrev 2010-12-19 01:15:42 följande:
    Som socionomstudent ställer jag mig starkt kritisk till ditt påstående om att du är socionom och enhetschef. Även jag som är i början på min utbildning kan komma på flera anledningar till att man inte svarar på skyddat nummer, jag kan tillämpa flera olika teorier och ingen av dem mynnar ut i att man av denna anledning skulle vara psykfall. Du får inte ens sätta en psykisk diagnos, så att ens yttra ordet "psykfall" är enligt mitt tyckte högst olämpligt i den position du hävdar att du sitter i.
    Din uppenbara brist på att sätta dig in i andra människors situation talat emot att du skulle vara vare sig utbildad till eller erfaren som socionom.
    Du visar ingen respekt för människors fria val, som är en central del av socionomens yrkesroll.

Du inleder din ts med att hävda status, dvs makt. Det går rakt emot vad en socionom idag bör göra.

Jag får dra slutsatsen att det här är en trolltråd, eller så är dina kunskaper i desperat behov av uppdatering.
    "psykfall" är ju iof sig inte nån diagnos.
    up yours
  • linjes

Psykvarning? Borde man inte veta vad det är om man jobbar som socionom??

Jag svarar inte på dolt nummer,svarar inte på andra nummer jag inte känner igen heller...
    Vill dom nåt får dom prata in på telefonsvararn så ringer jag upp om det skulle va nåt

• puss
    Carlosmami skrev 2010-12-19 02:58:26 följande:
    För att jag vill gärna veta vem jag pratar med.
    det brukar de säga när man svarar. jag har aldrig v<arit med om att  folk  ringer och sen vägrar ge sig till känna.
    up yours
  • linjes
    Hugful80 skrev 2010-12-19 02:01:22 följande:
    Jaså? Enligt vem?

Jag är inte anonym och det är så att telefonförsäljare inte får ringa från hemligt nummer längre....
Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"