• Anonym

De som inte svarar på "dolt nummer"

Jag är socionom och enhetschef, arbetar mycket och är samtidigt mamma osv. En aktiv kvinna helt enkelt.

Jag har under senaste tiden stött på folk, både privat och i mitt yrke som inte svarar på skyddade nummer. Jag vet inte varför men jag tycker det ee konstigt, jag får vibbar av att det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer.

Ni som inte svarar på skyddade nummer, varför gör ni inte det?????

Vet ni tex inte att sjukhus och polis kan ringa med dolt nummer?? 

• Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"
  • Prisssan

Usch jag svarar snabbare när det är dolda nummer. Dotterns skola ringer med dolt nummer, det kan ju faktiskt hända något på skolan?

Alla skolor i vår kommun ringer från dolt nummer, dagis och fritids också, fråga mig inte varför men har man barn så får man ju svara?

When you lose something you can`t replace...
  • Anonym

Jag tycker det är tråkgit att folk blivit så paranoida att de behöver kolla nummer först. Själva har vi inte ens nummerpresentatör. Är NIX:ade och avpoletterar ev försäljare snabbt så det är inget problem för mig.
    Själva har vi skyddat nr för att jag inte vill att patienter på mitt jobb ska nå mig hemma. Jag har en kompis som inte svarar ibland för att hon "tror att det är försäljare" och en som inte gör det för att hennes fd man var otrevlig per telefon mot henne när de separerade för sex-sju år sedan.... Tidigare har jag gjort mig besvär med att ringa om på deras mobiltelefon och ev lämna meddelande där, nu har jag lagt ner det. Det är upp till vederbörande om de vill svara eller ej och det är upp till mig om jag vill jaga dem eller ej (inte).

Och ja, jag tycker det är paranoiavarning på folk som inte svarar på dolda samtal. Förutom dessa kompisar har jag mött det mest bland psykaitripatienter.

• Anonym (...)
    Prisssan skrev 2010-12-19 10:31:58 följande:
    Usch jag svarar snabbare när det är dolda nummer. Dotterns skola ringer med dolt nummer, det kan ju faktiskt hända något på skolan?

Alla skolor i vår kommun ringer från dolt nummer, dagis och fritids också, fråga mig inte varför men har man barn så får man ju svara?
    Tror det handlar om sekretess, jag jobbar som lärare och vi har också dolt nummer när vi ringer.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-12-19 10:33:33 följande:

Jag tycker det är tråkgit att folk blivit så paranoida att de behöver kolla nummer först. Själva har vi inte ens nummerpresentatör. Är NIX:ade och avpoletterar ev försäljare snabbt så det är inget problem för mig.
    Själva har vi skyddat nr för att jag inte vill att patienter på mitt jobb ska nå mig hemma. Jag har en kompis som inte svarar ibland för att hon "tror att det är försäljare" och en som inte gör det för att hennes fd man var otrevlig per telefon mot henne när de separerade för sex-sju år sedan.... Tidigare har jag gjort mig besvär med att ringa om på deras mobiltelefon och ev lämna meddelande där, nu har jag lagt ner det. Det är upp till vederbörande om de vill svara eller ej och det är upp till mig om jag vill jaga dem eller ej (inte).

Och ja, jag tycker det är paranoiavarning på folk som inte svarar på dolda samtal. Förutom dessa kompisar har jag mött det mest bland psykaitripatienter.

Vad beträffar kommentar om "makt på jobbet" ställd till TS; någon sådan har inte jag. Jag är sekreterare, inte bhandlare, men möter personer på jobbet som ger konkret anledning till att inte skylta med mitt telefonummer.
  • Anonym (alltid)

Jag svarar nog också alltid på dolda nummer. Många kommuner använder sig av det i omsorgssammanhang. När jag vikade t.ex. Sen använder sig sjukhusen av det. Och jag skulle inte vilja missa ett samtal från sjukhuset, om det gällde mig eller någon annan. Hemska tanke, men tänker så iaf! Har väl lite fobi för att en dag få ett sådant samtal, men det måstes väl... 

• Prisssan
    Anonym (...) skrev 2010-12-19 10:34:08 följande:
    Tror det handlar om sekretess, jag jobbar som lärare och vi har också dolt nummer när vi ringer.
    Ja.. och därför så vill jag såklart svara på dolt nummer. En gång ramlade gummis på fritids och fick uppsöka akuten. Saker händer ibland, kan ju också vara att hon blir sjuk en dag.

Men jag är nog lite psykstörd på andra hållet då kanske? Väntar mig det värsta och börjar nästan svettas om jag missar ett dolt nummer? Undra vad som är värst?
    When you lose something you can`t replace...
  • Rödnäbba

"det är lite psykvarning på de som inte svarar på skyddade nummer" - är faktiskt inte förvånad att ett sånt uttalande kommer från en socionom. Det är riktigt synd att inte egenterapi inte igår i socionomutbildningen.

• Rödnäbba
    Anonym skrev 2010-12-18 21:28:07 följande:
    Tycker det är mer psykvarning att ringa från skyddat nr, vad döljer man liksom?
  • orpon

Psykfall, det är jag det.... Svarar inte på skyddade nummer av just den anledningen att det kan vara nån myndighet  som ringer, och dom vill jag inte ha med att göra... Dom får skicka ett brev istället. Och, har det hänt nån i familjen nåt, så ringer dom garanterat nån annan, som kommer att höra av sig till mig...

• Verkligen

Jag svarar aldrig på skyddade nummer eller om det är nummer jag inte känner igen. Jag vet ju att det inte är farligt att göra det men jag känner mig smått paranoid och tycker att det är obehagligt att inte kunna välja vem jag svarar på. Jag vill helt enkelt veta vem som ringer så jag kan välja att ta samtalet eller inte.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.strimmoravmig.wordpress.com
Svar på tråden De som inte svarar på "dolt nummer"