• Anonym (Rättellerfel)

Jag köper ut åt min dotter

Jag har en tonåring som ibland går på fest,då köper jag ut lite cider eller vin till henne.
    Jag vet nämligen att dricker gör dom vare sig dom har eget eller inte.

Jag vill inte att on dricker hembränt eller någon annans ihopblandning,för dom flesta blandar lite av varje hemifrån och dricker det istället.
    Jag gillar det inte men då vet jag att det hon dricker inte är lika farligt heller,det handlar om 4-5 cider på sin höjd och ofta har hon med sig hem igen.

Har aldrig sett henne full eller bakfull,hämtar alltid efter fester och när hon varit ute i stan.....

Många tycker nog att detta är fel,men jag tycker det är det bästa av två dåliga saker att göra...tänk om hon skulle få i sig hembränt och bli blind eller annat och kanske dö av förgiftning!!!

Hur gör ni???

Inga påhopp nu,jag vet att det jag gör inte är lagligt och jag vet att 16 åringar inte får dricka!
    Men det är min dotter och jag tar ansvar för henne själv!

• Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter
  • Anonym (tonårsmamma)
    Anonym skrev 2010-12-24 23:15:33 följande:
    Inga påhopp säger du. Men jag måste ändå få säga att jag tycker det är fel av dig.
    Tror mamma gjorde det när jag var yngre någon enstaka gång och det vill man kanske då. Men nu känner ag att jag inte vill göra det till min egen dotter. Jag tror det är en myt att de dricker mindre, man dricker det utköpta plus mer.
    tvärtom studier visar att de dricker mer om de får för föräldrarna...inteALLA såklart,men generellt :)
  • Anonym (Skål)
    Anonym skrev 2010-12-24 23:15:33 följande:
    man dricker det utköpta plus mer.
    Då spelar det ingen roll om man köper ut. De köper ändå det som behövs för att komma upp till rätt nivå.
  • Glädje58

Men hur mycket påverkar då föräldrarnas drickande? Gör inte barn som vuxna gör?

• Anonym
    Anonym (Skål) skrev 2010-12-24 23:18:10 följande:
    Då spelar det ingen roll om man köper ut. De köper ändå det som behövs för att komma upp till rätt nivå.
    Ja men då visar man ju något som förälder tänker jag.
  • Anonym (Skål)

Det man visar som förälder blir som bortblåst när de sitter med kompisarna, tror jag i alla fall.

• Anonym
    Anonym (Skål) skrev 2010-12-24 23:10:27 följande:

Spelar det egentligen någon roll om vi köper ut åt våra barn eller inte. Med tanke på att de fixar det ändå.

Jag har själv två pojkar, 16 och snart 19. Vi har låtit dem få smaka hemma, bara för att få bort det magiska kring alkohol. Jag och min fru dricker sällan något själva, så sprit, vin och öl är inte så vanligt förekommande. Så något helgdrickande har det absolut inte varit.

När de har varit kring 15 så har vi köpt ut 4-6 öl. Vi har pratat om hur man bör dricka. Dvs i sakta mak, så man hinner känna av alkoholens verkan. Drick inte 4 till 6 öl i snabb takt för att sedan inse att man börjar på riktigt snörfull och ändå veta att de sista 2 ölen inte har hunnit verka ännu. Och inte en enda gång har de varit fulla när de har kommit hem.

Jag vill tro att vårt synsätt kan ha en bra inverkan. Den andra faktorn är att vi själva inte dricker så mycket. Det tror jag påverkar mycket också.

Jag kan även nämna att när vi i skolan har pratat om det här med alkohol så har i stort sett alla varit för en nollgräns. Det roliga är att de inte har fattat att många av dem ändå dricker tillsammans med kompisarna, de har köpt öl på annat håll. En av barnens föräldrar var stenhårda med nollgräns. Det roliga var att deras son hade vid flera tillfällen snott sprit hemma och sålt till kompisarna. Hans föräldrar var några riktigt goa helgprissar. Vinet och ölen flödade på fredag och lördag. Tror ni inte att detta beteende smittade av sig på barnen, det tror jag. Barnen gör som föräldrarna gör. Dricker. Det gäller att se till att de gör det med måtta bara.

Ja det spear roll eftersom man då förmedlar att det är okej att dricka, men till och med stöder deras drickande. Att du äns tar upp någon annans barns drickande för att påpeka hur bra ni är är riktigt skrämmande och jag hoppas att det inte blir ni som får kallduschen att hämta hem ert barn från fyllecell, eller kanske något ännu värre.

Att tro att man kan ta bort det magiska med aklohol genom att låta barnen smaka hemma är löjligt. Det är inte särskilt magiskt att dricka hemma med mamma och pappa. Däremot är det magiskt att dricka tillsammans med sina gämnåriga kompisar. Jag fick också dricka hemma med mina föräldrar ibland, inte mycket, men det spelade ingen roll. Jag drack en hel del i alla fall, men mina föräldrar tror fortfarande idag att deras metod var bra trots att jag säger att det inte var det. Inget av mina barn har heller fått dricka hemma och jag skulle aldrig köpa ut till någon av dem heller.
  • Anonym
    Anonym (Skål) skrev 2010-12-24 23:25:25 följande:
    Det man visar som förälder blir som bortblåst när de sitter med kompisarna, tror jag i alla fall.
    För kvällen kanske men i ett längre perspektiv. 
  • annbom
    Jo det spelar roll. Det blir mycket svårare att fu tag i samma mängd och de vet att föräldrarna INTE godkänner att de dricker och därmed också pfta får en spärr att dricka för mycket.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • annbom
    En liten undran hur du skulle göra om ditt barn villa använda droger. Jag vet att det är olagligt även för vuxna att ta droger, men i alla fall. Skulle du ge ditt barn droger av något slag bara för att barnet skulle kunna få tag på det i alla fall?
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Gurkan

Som sambon sa här hemma.. när man köper ut åt sina barn vet man vad de minst druckit.
    De allra flesta dricker mer men det är långt från alla som blir påkomna.

Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter