Anonym (Skål) skrev 2010-12-24 23:10:27 följande:
Spelar det egentligen någon roll om vi köper ut åt våra barn eller inte. Med tanke på att de fixar det ändå.
Jag har själv två pojkar, 16 och snart 19. Vi har låtit dem få smaka hemma, bara för att få bort det magiska kring alkohol. Jag och min fru dricker sällan något själva, så sprit, vin och öl är inte så vanligt förekommande. Så något helgdrickande har det absolut inte varit.
När de har varit kring 15 så har vi köpt ut 4-6 öl. Vi har pratat om hur man bör dricka. Dvs i sakta mak, så man hinner känna av alkoholens verkan. Drick inte 4 till 6 öl i snabb takt för att sedan inse att man börjar på riktigt snörfull och ändå veta att de sista 2 ölen inte har hunnit verka ännu. Och inte en enda gång har de varit fulla när de har kommit hem.
Jag vill tro att vårt synsätt kan ha en bra inverkan. Den andra faktorn är att vi själva inte dricker så mycket. Det tror jag påverkar mycket också.
Jag kan även nämna att när vi i skolan har pratat om det här med alkohol så har i stort sett alla varit för en nollgräns. Det roliga är att de inte har fattat att många av dem ändå dricker tillsammans med kompisarna, de har köpt öl på annat håll. En av barnens föräldrar var stenhårda med nollgräns. Det roliga var att deras son hade vid flera tillfällen snott sprit hemma och sålt till kompisarna. Hans föräldrar var några riktigt goa helgprissar. Vinet och ölen flödade på fredag och lördag. Tror ni inte att detta beteende smittade av sig på barnen, det tror jag. Barnen gör som föräldrarna gör. Dricker. Det gäller att se till att de gör det med måtta bara.
Ja det spear roll eftersom man då förmedlar att det är okej att dricka, men till och med stöder deras drickande. Att du äns tar upp någon annans barns drickande för att påpeka hur bra ni är är riktigt skrämmande och jag hoppas att det inte blir ni som får kallduschen att hämta hem ert barn från fyllecell, eller kanske något ännu värre.
Att tro att man kan ta bort det magiska med aklohol genom att låta barnen smaka hemma är löjligt. Det är inte särskilt magiskt att dricka hemma med mamma och pappa. Däremot är det magiskt att dricka tillsammans med sina gämnåriga kompisar. Jag fick också dricka hemma med mina föräldrar ibland, inte mycket, men det spelade ingen roll. Jag drack en hel del i alla fall, men mina föräldrar tror fortfarande idag att deras metod var bra trots att jag säger att det inte var det. Inget av mina barn har heller fått dricka hemma och jag skulle aldrig köpa ut till någon av dem heller.