• Anonym (Rättellerfel)

Jag köper ut åt min dotter

Jag har en tonåring som ibland går på fest,då köper jag ut lite cider eller vin till henne.
    Jag vet nämligen att dricker gör dom vare sig dom har eget eller inte.

Jag vill inte att on dricker hembränt eller någon annans ihopblandning,för dom flesta blandar lite av varje hemifrån och dricker det istället.
    Jag gillar det inte men då vet jag att det hon dricker inte är lika farligt heller,det handlar om 4-5 cider på sin höjd och ofta har hon med sig hem igen.

Har aldrig sett henne full eller bakfull,hämtar alltid efter fester och när hon varit ute i stan.....

Många tycker nog att detta är fel,men jag tycker det är det bästa av två dåliga saker att göra...tänk om hon skulle få i sig hembränt och bli blind eller annat och kanske dö av förgiftning!!!

Hur gör ni???

Inga påhopp nu,jag vet att det jag gör inte är lagligt och jag vet att 16 åringar inte får dricka!
    Men det är min dotter och jag tar ansvar för henne själv!

• Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter
  • Pipii
    Esther M skrev 2010-12-24 13:08:44 följande:
    Då ser du också hellre till ATT de dricker.
    Barn dricker ändå...surprise för dig kanske,men så är det i bästa fall,i sämsta fall använder dom andra droger.
    Jag köper också till mina barn när dom ska på fest,även om dom dricker hemkört livsfarlig blandning så dricker dom mindre av den i alla fall!
  • Anonym (Rätt)

Kan säga att jag har haft full tillgång till "spritskåpet" som var hemma, och kunde även be om att få nåt från systemet.
    Den mängden dom köpte, drack jag om inte lämnade kvar en del, drack inget mer än det och dom valde att köpa ut då dom var säker på att jag inte fick i mig nån hb mm.
    Jag har aldrig haft nå dålig konsumtion av alkohol och ja det har inte gjort satt jag ändrat omdöme för spriten.
    Snarare så att jag kan tänka mig att köpa till mina barn när dom blir 16-17!

• Bjornis

Bara läst TS och sista sidan men min mamma köpte ut åt mig från att jag var 16-17 (min storebror innan men det visste mamma om). Jag drack första ggn precis innan min 16-årsdag - öl som mina killkompisars föräldrar bjöd på i fjällen).
    Om man säger fram till 18-årsåldern så hämtade iaf ALLTID Mamma när jag varit ute (alt kom och mötte vid bussen), jag delade aldrig med mig av min alkohol (handlade om 4 starköl på sin höjd) till mina vänner och jag drack aldrig nåt av nån annan. Jag drack det jag hade fått och när det var slut drack jag vatten. När jag hoppade in i bilen efter en natt på stan så berättade jag alltid allt för min mamma om vad som hänt (ant mkt mer än hon ville veta).

Jag är väl en av dem som inte alls dricker mer för att jag fick utköpt.

Min pappa var helgalkoholist och min mammas ex var också alkis (Sån fancy gubbe som hade en flaska whiskey i portföljen till sitt hot shot jobb - that's the worst kind *ryser*) vilket har lett till att jag är rätt "alkoholrädd".
    Visst, jag har gått på pubrundor när jag pluggat och en gång varit så full att jag fick en rejäl minneslucka (allt gick bra och enl alla gick jag hem jättetidigt men OJ vilken ångst jag hade efteråt, drack väldigt lite ett långt tag efter. Men då var jag 23).

Idag kan jag och min man kan dela på en flaska rött till maten en fredagkväll på sin höjd numera.
    Jag ska inte säga hur jag kommer att göra med mina barn, det beror nog helt på hur nära vi står varann och hur öppen han/hon är.
    Min allmänna åsikt är dock att det är OK för föräldrar att köpa ut till sina tonåringar (typ 15+) om man tycker sig ha den kontakten med sitt barn.

• Anonym (Skål)

Så ni som säger nej till att köpa ut till era barn, ni vet om till 110 % att dom inte dricker när dom är med kompisarna. Just för att ni har sakt nej.

• Anonym (tonårsmamma)
    Anonym (Skål) skrev 2010-12-24 23:37:25 följande:
    Så ni som säger nej till att köpa ut till era barn, ni vet om till 110 % att dom inte dricker när dom är med kompisarna. Just för att ni har sakt nej.
    absolut inte, så naiv är jag inte!
     Men det är svårare att få tag på alkoholen och jag ok;ar det inte...har heller ingen lust att bli uppringd av polisen för det...
  • annbom
    Anonym (Skål) skrev 2010-12-24 23:37:25 följande:
    Självklart inte. Jag har dealen med mina barn att de måste säga om de ska dricka och att de måste ringa om de behöver oss. Däremot så är de mycket medvetna om att vi inte gillar att de dricker.

Tycker du att det är bättre att ge dem sprit så att de ska dricka, dvs stödja deras drickande? Du får gärna svara på min tidigare fråga också.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Anonym (Skål)

Vad jag hör ang att få tag på öl så är det inget svårt nuförtiden.

Anonym (tonårsmamma) skrev 2010-12-24 23:40:57 följande:
     Men det är svårare att få tag på alkoholen
    vad är det som gör att det är svårare att få tag på alkoholen
  • annbom
    Anonym (Skål) skrev 2010-12-24 23:44:52 följande:
    Vad jag hör ang att få tag på öl så är det inget svårt nuförtiden.vad är det som gör att det är svårare att få tag på alkoholen
    Dedt är ju inte bara att gå in på bolaget och köpa som man som vuxen kan göra eller hur?
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Pipii
    Vad jag hör ang att få tag på öl så är det inget svårt nuförtiden.vad är det som gör att det är svårare att få tag på alkoholen
    Det är så enkelt att det är lättare än att gå till systemet,så sprit hittar dom som vill ha det......lätt!
  • Anonym (tonårsmamma)
    svårare än om jag köper...såklart!
    Plus att för mig är det viktigt att stå för vad som är rätt eller fel, och jag har ingen lust att vare sig bli åtalad för att langa sprit eller visa min dotter att det är ok att bryta mot lagen.
Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter