• Anonym (Rättellerfel)

Jag köper ut åt min dotter

Jag har en tonåring som ibland går på fest,då köper jag ut lite cider eller vin till henne.
    Jag vet nämligen att dricker gör dom vare sig dom har eget eller inte.

Jag vill inte att on dricker hembränt eller någon annans ihopblandning,för dom flesta blandar lite av varje hemifrån och dricker det istället.
    Jag gillar det inte men då vet jag att det hon dricker inte är lika farligt heller,det handlar om 4-5 cider på sin höjd och ofta har hon med sig hem igen.

Har aldrig sett henne full eller bakfull,hämtar alltid efter fester och när hon varit ute i stan.....

Många tycker nog att detta är fel,men jag tycker det är det bästa av två dåliga saker att göra...tänk om hon skulle få i sig hembränt och bli blind eller annat och kanske dö av förgiftning!!!

Hur gör ni???

Inga påhopp nu,jag vet att det jag gör inte är lagligt och jag vet att 16 åringar inte får dricka!
    Men det är min dotter och jag tar ansvar för henne själv!

• Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter
  • mamman1

Ja du skrivit rätt el fel i din signatur och jag tycker absolut du gör fel. Vad var syftet med din fråga? Vet du inte hur du ska göra el vad?

Att man köper ut till minderåriga betyder att du tycker det är ok att dricka i hennes ålder. Allt annat är irrelevant. Om en person börjar dricka i så tidig ålder löper hon en större risk att då hon är 30-40 vara alkoholiserad än vad en person som börjar senare har. Att vara alkoholist innebär inte bara att man "festar" mycket. Det innebär att man får skador på kroppen och förstör sitt sociala liv. Jag vet detta eftersom jag har alltför många bekanta i min omgivning som drabbats av detta.
    Jag växte själv upp i en fam med alkoholism och elände. Detta går i arv och den enda vägen att bryta är att informera barnen istället med vad alkohol ställer till med. Sök information och tänk på att nästan alla brott och familjetragedier som händer hela tiden runt omkring oss är relaterat till droger, den vanligaste alkohol.

Det är inte snällt att börja bygga upp en alkoholkonsumtion till till barn för att du tror du har bättre koll då. Det är bara att vara okunnig. Din dotter behöver lära sig att det är skadligt att börja så tidigt och att hon gott kan vänta med det för att skydda kroppen som ska hålla en sådär, 80-90 år.

Jag har två tonåringar själv som inte dricker fast dem t.om får det pga åldern. Jag har pratat mycket med dem om baksidan. De förstår och har därför "ärvt" min sunda inställning till alkohol.

• mamman1
    hemljuvahem skrev 2010-12-24 13:20:31 följande:
    ..Jag är också "nykterist"; kanske för att jag fick dricka av mig som tonåring :p
    Ja fast så kan man inte resonera för jag vet folk som är både döda och alkoholiserade idag för att dem fick dricka som unga. Du hade nog bara tur. Fast jag tror inte man fattar saker förrän man sett det själv, folk har en alltför slapp inställning till droger idag. Man kan inte yttra sig egentligen förrän man själv har en anhörig som super el drogar. Då är det inte lika kul längre.
  • Misery

Men snälla rara. Visst är det som ts gör olagligt. Men hon känner att hon gör det rätta för sin dotter. Och det verkar funka bra om man läser ts.
    Vill tonåringar dricka så gör dem det. Det är så lätt att få tag på sprit och öl och annat skit i dag. Utan att föräldrarna köper ut.
    Bättre då att hon dricker bolagssprit än annat skit som kan göra en både blind och man kan dö av. Och ts dotter verkar ju kunna sköta det bra.
    Men var och en gör som dem själva vill så klart. 

• Egomamma

Jag tänker precis som TS-av två onda ting skulle jag hellre förse mitt barn med en viss mängd och en viss slags alkohol, än att riskera att man "blir kreativ" och skaffar sprit på diverse andra sätt. Jag har själv vuxit upp med att dricka "häxblandningar" och litervis med hb och blev närmast glad att slippa riskera magpumpning och annat för att jag inte fick tag i "ren" sprit eller alkohol, innan jag träffade en kompis som hjälpte mig skaffa ordentliga saker från systemet. För det var de facto så att jag hade druckit t-röd om det var det enda som fanns, eftersom alla andra drack, och gjorde men INTE det, så var alla chanser till ett socialt liv borta mer eller mindre.

Min mamma har sagt i efterhand att hon hade hellre försett mig med lite cider eller liknande i stället för att jag skulle beblanda mig med småskumma människor med baktankar om allt, från att tjäna pengar till att försöka få tjejer i säng etc.
    Jag ger henne rätt. Det må vara olagligt och fel, men det är ofta säkrare på andra sätt. Dessutom kommer mina barn att få testa alkohol i hemmet innan de börjar festa ordentligt, bara för att lära sig hur det känns och hur man reagerar.
    Det är klart obegåvat att som förälder släppa iväg ungar på fest där man kan ana att det finns alkohol, och tro att ens eget barn inte ska dricka något. Snarare är det ganska troligt, och då blir det ofta för mycket första gångerna innan man lärt sig vad man har för "signaler" och då är det väldigt lätt att bli utnyttjad eller råka illa ut. DÄRFÖR ska mina barn få lära sig hantera alkohol hemma först.

• thee
    hemljuvahem skrev 2010-12-24 13:15:54 följande:
    Kan ju säga som så att de tonåringarna som var hårdast hållna hemma drack mest på festerna..infacto
    EXAKT!

Jag är den i min vänskapskrets som var minst hållen hemma! Hade inga tider, föräldrar köpte ut cider, fick mer eller mindre göra som jag vill SÅ LÄNGE de märkte att jag klarade det! Och det gjorde jag! Har alltid haft bra betyg, aldrig super fylla, aldrig sagt fula ord till mina föräldrar och dricker sällan nu som vuxen, men festar mycket ändå mm mm!

Däremot de vänner som va så sjukt hårt hållna hemma, vad hände? Jo, på 18års dagen slår det bakut, superfylla varje helg, vänner som får ringa deras föräldrar, dricker allt dem kommer åt, är ute o sover borta hos vem som helst mm!

Jag tror man känner sitt barn, och får ge och ta, sköter du skolan får du cider, kommer du hem stup full= aldrig mer cider!
  • SeTa

När jag växte upp var det hembränt som gällde, om man inte hade någon som köpte ut åt en.
    Mina föräldrar var väl medvetna om att jag drack och hade som krav att jag alltid skulle komma hem efter festen. Kunde jag  inte ta mej hem med buss eller i sällskap av vänner hämtade dom. Oavsett tid.

De av mina vänner som inte fick dricka kunde inte åka hem till sej efter festerna, eftersom föräldrarna då skulle märka.. Detta ledde till ett evigt smusslande, ljugande och slutade för det mesta med att de som inte fick dricka drack sig dyngraka och sov hos folk som inte brydde sej.

Jag tror att jag kommer ha samma tanke och åsikt när mina barn kommer upp i den åldern att alkohol och fester är intressant, som mina föräldrar hade. Men eftersom jag inte är där än kan jag inte veta säkert.

• Sense of happiness
    mamman1 skrev 2010-12-24 14:05:29 följande:
    Ja fast så kan man inte resonera för jag vet folk som är både döda och alkoholiserade idag för att dem fick dricka som unga. Du hade nog bara tur. Fast jag tror inte man fattar saker förrän man sett det själv, folk har en alltför slapp inställning till droger idag. Man kan inte yttra sig egentligen förrän man själv har en anhörig som super el drogar. Då är det inte lika kul längre.
    Jag är också nykterist även fast mina föräldrar köpte ut åt mig som tonåring. Vet flera som är antingen det eller dricker mer sällan, även fast föräldrarna köpte ut. De som drack mest på festerna, var då inte jag eller de få andra som hade föräldrar som köpte ut, det var de som hade föräldrar som hade nolltolerans mot alkohol som drack mest. Jag har en nära anhörig som har drogat större delen av sitt liv, men kommer ändå att köpa ut åt mina barn när de blir äldre, om de visar att de kan ta ansvar.
    ♥ Isabelle ♥ Linnea ♥ Jonathan ♥ Nathaniel ♥ Vincent ♥
  • Sense of happiness
    mamman1 skrev 2010-12-24 14:05:29 följande:
    Och tror du inte att de flesta tonåringar dricker vare sig de får eller inte?
    ♥ Isabelle ♥ Linnea ♥ Jonathan ♥ Nathaniel ♥ Vincent ♥
  • Anonym (MM)

Fel tycker jag

Min mamma köpte åt mej som tonåring men jag fick inte ta med mej ut utan fick sitta och dricka det som hon köpte åt mej kanske 3-4 cider,öl eller en flaska vin bara jag bad henne gjorde hon det och det sluta med när jag var 20 år att nu fick jag handla när jag ville och vart alkholist i dag är jag 30 + nyckter alkholist vet inte om jag ska skylla på min mamma eller vad men jag skulle aldrig köpa ut åt min tonåring inte ens effter 18 då dom ändå får gå på krogen.

Och skulle mitt barn komma hem full så skulle jag förklara vad det innebär

• Hickupp
    Misery skrev 2010-12-24 14:13:05 följande:
    ....Men var och en gör som dem själva vill så klart. 
    Hmmmm ....det är olagligt att köpa ut ....så man gör ju faktiskt inte som man vill i detta fall. Och här är civil olydnad oerhört dumt och destruktivt och omoget.
Svar på tråden Jag köper ut åt min dotter