Thegran skrev 2011-08-20 16:47:55 följande:
Vi hade tidigare två hundar som rök ihop ibland. Helt utan anledning, det kunde räcka med att den ena gick förbi den andra...Andra stunder var de världens polare och delade bädd.
Vår ena hund var också sån att han skulle på igen när man fått bort dem. Upp till en timme efteråt kunde han hoppa på den andra hunden, så de behövde vara isärstängda rätt lång tid efter. Det var alltid den äldre som började, men den yngre som aldrig gav sig.
Vi försökte på alla sätt och vis, men när dottern kommit och var några månader kände vi att vi inte kunde fortsätta. Hon låg en hel del på filt på golvet, i babygymmet etc och vi var livrädda för att hon skulle råka hamna i mitten...Svårt, men ändå ett lätt beslut. Den yngsta hunden fick flytta till en annan familj.
Vi saknar honom än idag. Det var en härlig, arbetsglad och trevlig hund som vi verkligen älskade. Men vi tycker även nu, mer än två år senare, att vi tog rätt beslut.
Hoppas ni kan få bukt på det så att det fungerar för er.
Våra två hundar (hanar 6 och 4 år) rök ihop oftare och oftare, det började när den yngsta blev ordentligt könsmogen. Till sist kunde de inte tåla att se varandra öht, de försökte tom bita varandra genom ett galler... Vi sökte hjälp från alla möjliga ställen, uppfödaren, veterinärer, beteende experter etc. Vi provade att kastrera dem kemiskt, då detta enligt vår veterinär skulle ge samma effekt som kirurgisk och så kunde vi ju se om det hjälpte, vilket det inte gjorde. Jag var gravid och vi bestämde också att om det inte blev bättre så skulle en av hundarna bort. Som sista utväg provade vi att kastrera den äldsta hanen kirurgiskt, några månader senare var han inte alls lika aggressiv och sedan dess har dom inte haft ett slagsmål en enda gång. De kan spänna och sura, men flyger inte på varandra. Men vår oro och rädsla för att det skulle hända finns kvar än idag 1½ år senare... Och jag orkade inte med hundarna alls nåar sonen var späd, sambon fick ta hand om allt där och var jag ensam hemma med sonen, så var hundarna ute.
Eftersom ni pratat ålder idag, kan jag ju avslöja att jag är 83:a, dvs. blir 28 i november :)