Inlägg från: Jennypenny83 |Visa alla inlägg
  • Jennypenny83

BF september 2011

blivanderoten skrev 2011-08-21 20:10:03 följande:
    Då hoppas ja att du kommer i en bättre mamma grupp än va jag gjorde, jag var nästan 27 när jag fick Oliver och min mammagrupp var mycket gammal. Eller vi hade inget gemensamt och de ansåg att jag var för ung för barn. Pga att jag inte hade kommit tillräckligt långt i min karriär mm. Men jag har kommit exakt dit ja vill i min karriär. Men det ansåg väl inte dem. Eller det var va jag trodde de tyckte iaf) 
    Men i min grupp på 8 pers så var det även 5 st som hade fått barn via lite hjälp på traven (absolut inge fel me det) men det kan ju vara ett tecken på att man börjar lite sent med barnafödandet.  

Jag hade jättetur med sonens mammagrupp, vi är stort sett lika gamla och det var första barnet. Av ren slump också så är det pojkar allihopa. Vi håller ihop fortfarande, de har varit här och lekt idag. Vi planerar dessutom för att hålla 2-års kalas i höst :) Hoppas jag får en lika fin grupp med nya syskonet! barnmrskegruppen har jag också haft mycket glädje av.

Måste vara tråkigt att känna sig utanför gruppen så, det borde ju kvitta ang. karriär etc. så länge man själv känner att tiden är rätt. Det är ju menignen man ska stötta varandra... Trist som sagt med sådana människor.

Varmt och kvavt här idag = svullna fötter + händer. Känner mig helspännd. Får flörta lite med sambon och se om han vill massera mig lite...      
  • Jennypenny83
    Mamma Tes skrev 2011-08-22 08:40:04 följande:
    Cornellia: Jättefin! Ser köpt ut, den ska du vara stolt över!

Jag sover illa som så många andra. Lider också av halsbränna och sura uppstötningar. Ibland kan jag vakna med spya i halsen, så jäkla otäckt och äckligt

Ni som har problem med det, har ni provat att se om det hjälper att ligga på vänster sida? När jag ligger på rygg eller höger så kommer brännan på 2 sekunder men vänder jag till vänster så blir det bättre på en gång. Om än inte alltid helt bra. Har att göra med hur magmunnen sitter...

Sådan halsbränna har jag också på nätterna, det är verkligen vidirgt... Refluxen kommer varje gång jag vänder mig, dvs. oavsett åt vilket håll jag ligger.

Jag provade Novalucol  tuggtabletter, men det hjälpte inte alls. Har försökt mig med gaviscon tuggtabletter nu i ett par dagar, det lägger sig typ som ett skumlag över magsäckens innehåll, det har hjälpt bättre. Kanke var något för dig Smukke?? Det går inte ut i kroppen heller, utan verkar bara lokalt.
  • Jennypenny83

Fil kan hjälpa mig på förmiddagarna, även chokladmjölk faktiskt. Men gavisconen är det enda som hjälper på nätterna...

Här händer inte så mycket, värmen gör att jag blir duktigt svullen och känner mig allmänt ofräsch. Innomhus har vi runt 30 grader, men kan inte öppna ut för vi har så många getingar i området och de är riktigt aggressiva och slöa just nu. Lyckades klippa gräsmattan idag utan större problem, det känns i rygg/ länd, men det gav bara en ond sammandragning. Nu ska jag mysa med sonen innan det är dags att natta honom <3  

• Jennypenny83
    Iryelle skrev 2011-08-22 20:04:34 följande:
    Vet ni hur det är med besök och sånt efter man kommit hem från BB med bebis? Jag inser ju att man inte kommer vilja ha massor av folk springandes runt sig den första tiden men vi har en nära vän till granne som frågade hur tidigt han kan titta förbi. Finns det några anledningar till varför han inte skulle kunna kika in en sväng redan första veckan?

Jag tyckte det var jätteroligt med besök redan från början. Familjen kom de två första dygnen på BB, även en nära kompis kom dit. De stannade kanske en halvtimme var, det var ganska lagom. Sedan när vi kom hem så ringde/ skrev des som ville komma och frågade om det var ok. Det beror mycket på hur man själv mår och hur det går med bebis/ alla känslor. Men om du är redo så finns det ingen anleding att inte ta emot besök (förutom om han är sjuk då ju). Andra vill ha lugn och ro, så be honom fråga igen när ni har kommit hem :)
  • Jennypenny83
    skomakarfrun skrev 2011-08-22 20:42:58 följande:
    ni som har stora bekymmer med halsbränna, har ni testat omeprazol? Ger förvisso systemisk effekt, men inget som påverkar bebisen. De gånger jag har tagit det så har det blivit bra, flera dagar efteråt tom.

Jo jag frågade om det på apoteket, hon ville inte rekomendera det utan att jag hade pratat med en läkare först, dvs. samma tanke som egentligen alltid själv har haft. Eftersomm det fanns en typ av tuggtabletter som endast verkar lokalt som jag ännu inte provat, så tog jag dem först. Men omeprazol är absolut nästa utväg om det blit värre :)
  • Jennypenny83
    skomakarfrun skrev 2011-08-22 21:06:28 följande:

jaha, för jag blev rekommenderad dem direkt. Enligt FASS är de ett kategori A läkemedel och ska inte ha någon skadlig effekt på barnet.

Jag har som sagt inte undersökt det närmare, när vi kollade så stod det att man skulle inte ta dem utan att ha rådfrågat en läkare först, vilket jag ju inte hade gjort. Och som farmaceut får hon ju inte rekomendera medicin till gravida, så tycker hon gav en bra vägledning. Jag bor ju i DK, så rekomendationerna kan vara annorlunda. Står det så i FASS, så stämmer det ju :)

Jag har liksom inte ens tagit en panodil under hela graviditeten, just för att undvika systemisk behandling. Inte för att jag har varit rädd för att skada barnet, men kan medicinering undvikas så är det ju ändå bäst. 
  • Jennypenny83
    mymy skrev 2011-08-22 21:43:39 följande:
    Även jag har känt av mage (mensvärk) och ryggen sista tiden. Vi får se hur länge man ska gå nu...

Oftast där jag känner också, men det är ganska sällan.

Tror faktiskt jag ta ta och lyssna på era råd om omeprazol och köpa hem det imorgon redan. Det verksamma ämnet är ju exakt samma oavsett om man bor i Sverige eller Danmark :) Det är väldigt stor skillnad i ren allmänhet om vad som rekomenderas som gravid/ till spädbarn och mindre barn. Kan vara svårt att navigera i och vem man ska lita på faktiskt... Många kollar snett på mig när jag välger att gå efter svenska rekomendationer, teks. med bilbarnstol. Här sitter barnet framåtvända efter babyskyddet, dvs. redan från 6-9 månader. Gissa om de kollar när de ser min son åka bil! 
  • Jennypenny83
    Friiidaaay skrev 2011-08-22 22:06:03 följande:
    Ni rutinerade mammor, jag var nyss på toa och när jag torkade mig så fick jag ( ursäkta äckligheten ) en jättestor slemklump på pappret.. Dock inte med blod i men helt annorlunda mot dom normala flytningarna.. Kan det vara en del av slemmis ? Imorse var jag helt kass i magen också, och har legat med förverkar hela förmiddagen. Läste att någon mer haft så ?

Låter absolut som slemmis, woohoo vad spännande!!!
  • Jennypenny83

Åhh vad det närmar sig nu :) Spännade med blödningar och slemproppar som går ju! Här händer absolut ingenting, men det gjorde det inte sist heller och födde ändå BF-1.

Ja, vad ska jag hitta på idag... Borde göra en hel massa, men efter ännu en natt  utan ordentlig sömn så känner jag mig som en urvriden disklasa. Vill annars så gärna in tillf risören och klippa luggen, borde beställa läkartid till sonen, ska omboka en tid till min mamma. Men i eftermiddag startar babysimmet efter sommaruppehåll, än så länge kan jag ju själv ta sonen :) Så får väl se till att trimma benen lite iaf, så man ser vettig ut haha... 

• Jennypenny83

Kallevallevalla: GRATTIS!!! Låter som en tuff, men ändå bra förlossning. Inte konstigt att han satt fast med den vikten till bara 48cm :) Fint namn förresten!

Svar på tråden BF september 2011