• Renni

BF september 2011

Hejsan!

Är det någon mer än jag som väntar barn i september 2011?

Jag plussade idag, detta blir vårt andra barn.
    Men tredje graviditeten ( förra slutade i missfall)

Skulle vara roligt att följas åt igenom alla graviditetskrämpor & funderingar =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-27 12:53
    {#emotions_dlg.flower}BF LISTA SEPTEMBER{#emotions_dlg.flower}

1 sep Cornellia (första barnet)
    3 sep Rozensliv (andra barnet)
    6 Sep Renni (andra barnet)
    6 sep Givinglife (andra barnet)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-10 14:14
    Länk till BF- Listan i en egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m56555018.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:45
    Här kommer en tråd för alla våra bebisar som kommit till världen!

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:46
    Bebistråden! (länken ovan fungerade ej)

www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-september-2011-68/forum/m60428932.html
  • Svar på tråden BF september 2011
  • Joel4ever

Vill också vara med, plussade idag och har räknat ut med FLs graviditetskalender att BF är den 3 sep.
    De e första barnet och första gången jag blivit gravid och känner mig som en gröngöling. När ska man ta kontakt med barnmorska?

• k03san
    Imasim skrev 2010-12-28 07:15:21 följande:
    Måste få fråga er som hade BIM i går/i dag/ i morgon... hur starka positiva test har ni?
    När jag fick missfallet i oktober så blev plusset aldrig egentligen starkt... Har BIM i dag och testade nyss igen
    och fortfarande är teststrecket bara hälften så starkt som kontrolltestet... Hur har ni det???? Kram/ oroliga Misa
    Mina första tester var ganska svaga. Min mens har varit oregelbunden så jag tror att jag plussade på BIM-3. Jag testade dagen efter och det var ungefär samma resultat, sedan väntade jag i två dagar och testade igen och då var det starkare. Jag har testat med Billiga-Tester och CB. Billiga-Tester är lättare att avläsa tycker jag. Förändingen i strecket syns mycket bättre än på CB. Vilket har du provat med?
    Joel4ever skrev 2010-12-28 07:26:58 följande:
    Vill också vara med, plussade idag och har räknat ut med FLs graviditetskalender att BF är den 3 sep.
    De e första barnet och första gången jag blivit gravid och känner mig som en gröngöling. När ska man ta kontakt med barnmorska?
    Vi är ett par gröngölingar här som är ungefär lika förvirrade. Jag ska försöka kontakta BM idag för att fråga vad jag ska göra.
  • k03san

Jag hittade lite info för gravida på livsmedelsverkets hemsida för:

Ät gärna: 

500 g frukt och grönt varje dag, till exempel två portioner grönsaker och tre  frukter fisk 2–3 gånger i veckan, se fisklistan nedan lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, cirka 5 dl per dag lättmargarin på smörgåsen och flytande margarin eller olja till matlagning kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag potatis, bröd, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, i första hand fullkornsalternativ.

Var försiktig med:

Lever
    innehåller mycket vitamin A, som i höga doser kan skada ditt barn. Undvik därför lever, leverrätter och fiskleverolja. Leverpastej kan du äta – den innehåller inte så mycket lever.

Kaffe och svart te innehåller koffein, som i höga doser kan öka risken för missfall. När man är gravid bör man därför inte få i sig mer än 300 milligram koffein per dag. Det motsvarar antingen tre koppar kaffe (1,5 dl/kopp) eller sex koppar svart te (2 dl/kopp). Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein.

Var försiktig med kosttillskott, örtprodukter, naturläkemedel och traditionella växtbaserade läkemedel, eftersom man många gånger inte vet om de kan vara skadliga för barnet. Använd inte sådana produkter utan att först diskutera med din barnmorska eller läkare. 

Om du tar vitamintabletter är det viktigt att följa doseringsanvisningen och att undvika överdosering. Se också efter att de innehåller högst 1 milligram vitamin A per dagsdos.

Du bör helt undvika ginsengprodukter. De är olämpliga när man är gravid. Var också försiktig med algprodukter som innehåller mycket jod. Alltför höga doser jod kan vara skadligt.

• Imasim
    k03san skrev 2010-12-28 07:47:09 följande:
    Mina första tester var ganska svaga. Min mens har varit oregelbunden så jag tror att jag plussade på BIM-3. Jag testade dagen efter och det var ungefär samma resultat, sedan väntade jag i två dagar och testade igen och då var det starkare. Jag har testat med Billiga-Tester och CB. Billiga-Tester är lättare att avläsa tycker jag. Förändingen i strecket syns mycket bättre än på CB. Vilket har du provat med?
    Joel4ever skrev 2010-12-28 07:26:58 följande:
    Jag har använt lite olika... ;) (testoholic)
    Först var det apotekets apoliva, sedan ett digitalt, sedan något konstigt test som fanns på apoteket, å nu i dag testlagrets "kasett"...
    Kanske är svårt att jämföra olika märken... Vad jag hört är att HCG ska fördubblas var 3:e dag... får väl vänta 3 dagar till nu å se hur det blir sen... Kram/Misa
  • givinglife
    Imasim skrev 2010-12-28 07:15:21 följande:
    Måste få fråga er som hade BIM i går/i dag/ i morgon... hur starka positiva test har ni?
    När jag fick missfallet i oktober så blev plusset aldrig egentligen starkt... Har BIM i dag och testade nyss igen
    och fortfarande är teststrecket bara hälften så starkt som kontrolltestet... Hur har ni det???? Kram/ oroliga Misa
    Jag har läst i ett annat forum att testerna brukar bli starkare varannan dag ungefär, de rekomenderade där att man skulle testa varannan dag för att se en stegring, men vissa har ju svagare hormoner än andra i början o syns inte lika tydligt på testen...

Jag tog första positiva testet i lördags, men det var svagt svagt, imorse tog jag ett till o då är det något mer än halva styrkan mot kontroll strecket. Tror jag är ca BIM-1eller2 idag (har inte haft mens efter missfallet i november)...

Själv går jag runt och oroar mig för allt... alla tecken blir misstänksamma. Har haft lite stickande känsle i livmodertrakten av och till, vet att det är normalt, men kan inte låta bli att oroa mig ändå... Undrar när man ska kunna slappna av lite
  • k03san

Jag pratade med BM idag och fick tid till inskrivningssamtal i slutet av januari, när jag är i vecka 9.
    Jag kommer att få information och läsvärt material hemskickat, så att jag kan roa mig under tiden =)

• sockerslav

Jag kommer ringa min BM efter nyår och boka en tid. Jag fullkomligt älskar min BM som jag hade sist jag var gravid. Hon är urskön.

När jag var nära BF sa hon att det är nya rön som gäller vad gäller att få igång förlossningen. Förr trodde man att det var ett ämne i mannens spermier som gjorde att förlossningen kom igång. Nu tror man dock att det är själva orgasmen som kan få igång värkarna. Då sa hon: "Och eftersom din man jobbar, kan du ju gå hem och köra lite på egen hand!" Och så blinkade hon. Hahaha!

• Svalan8

Hej tjejer!
    Hur mår ni idag?
    Igår kväll hade jag så ont i äggstockarna och livmodern. Men inga blödningar. (Skönt)
    Nu till min fråga till er, har ni också så mycket molvärk? Eller kan det vara något som är fel?

• k03san
    Svalan8 skrev 2010-12-28 10:42:37 följande:

Hej tjejer!
    Hur mår ni idag?
    Igår kväll hade jag så ont i äggstockarna och livmodern. Men inga blödningar. (Skönt)
    Nu till min fråga till er, har ni också så mycket molvärk? Eller kan det vara något som är fel?

Jag hade ringt till BM/gyn och frågat. Det är ju också obehagligt att gå och oroa sig.

Hur ska ni göra till nyår?
    Min man och jag har bjudit över några vänner, och det är ju uppenbart att jag inte kommer att kunna dölja att jag inte dricker alkohol. Jag hade helst "mörkat det" men det känns ändå OK att dela med sig med dessa vänner. Till julafton hade jag mannen, föräldrarna och syskonen till att avleda uppmärksamheten från resten av släkten =) och det gick bra så vitt jag vet.

Svar på tråden BF september 2011