• Qwaser

Kaffemaskin med kapslar - tips mottages

Hej!
    Jag är lite inne på att köpa mig en sån där kaffemaskin med kapslar. Är det någon som har en och kan dela med sig av sina erfarenheter. Vilken har du? Vilken är bäst? Kan tycka att det är ganska "dyrt" kaffe till dem, ca 3 kr/koppen.

• Svar på tråden Kaffemaskin med kapslar - tips mottages
  • humma

Nespresso! Vi har kastat ut vår kaffebryggare och kör bara med Nespresson. (eller tja, vi har en vanlig presso-kanna också)
    Nespresson är uppskattad av alla, "vanliga kaffedrickare", latte-freaks och espresso-njutare!

• a mor

Jag fick en Dolce Gusto Piccolo i julklap helt oväntat. Jag vet inte om det är till fördel eller nackdel, men på den doserar man vattnet själv. Det tar ett par kapslar att förstå vilken mängd man vill ha men nu får jag till det perfekta kaffet för mej.  

• Qwaser

Till vilka av alla apparater går det att köpa kapslarna i den vanliga mataffären? Det är ganska avgörande för min del. Såg igår på Willys kapslar för 49,50 kr till Tassimo, vilket jag tolkar som ganska billigt. Hur ser prisbilden ut för de andra apparaterna i inköp och dess kapslar?

• Teddybjörnen Fredriksson01

Vi har en Tassimo hemma - är supernöjda.
    Det som var avgörande för oss var att man kan köpa kapslarna i stort sett överallt, man kan brygga mer än kaffe som te och choklad.
    Ett minus är mjölken som är sötad... nu har de fått en del kritik för det och med lite tur kanske de gör om den . Men det kan jag ta, att det är lite sött, för det är väldigt gott

• Agent Fluff
    Teddybjörnen Fredriksson01 skrev 2010-12-28 12:33:07 följande:
    Vi har en Tassimo hemma - är supernöjda.
    Det som var avgörande för oss var att man kan köpa kapslarna i stort sett överallt, man kan brygga mer än kaffe som te och choklad.
    Ett minus är mjölken som är sötad... nu har de fått en del kritik för det och med lite tur kanske de gör om den . Men det kan jag ta, att det är lite sött, för det är väldigt gott
    Håller med! Jag tror att det blir ändring på det snart... Mannen behöver i alla fall inget socker i kaffet längre Han som har två bitar i ett stort kaffeglas annars tycker attd et blir perfekt utan, så det är ju en smaksak.
  • Ari Gold

Jag skulle aldrig i livet köpa en sådan. Det är i pricnip detsamma som att köpa en kaffemaskin på avbetalning (maskinerna subvensioneras för att de  ska dra in pengar via kapslarna).

För en normalförbrukande svensk kaffedrickare innebär det en mångdubbling av kostnaden, för att inte tala om miljöaspekten.

Jag vill kunna välja vilken sorts kaffe jag vill, ändra mig när jag känner för det och givetvis handla ekologiskt.

Tycker dessa maskiner är den mest pantade uppfinningen på länge.

• Meline

Har också kikat lite på kapsel-espresso-maskiner. Vad jag har hört ska nespressos citriz-serie vara väldigt bra och ge gott kaffe.
    Själv har jag funderat främst på tassimo. Enda som talar emot den är att folk hävdar att det inte blir bra med ett så lågt tryck, samt att jag tyckte att den var lite stor när man även såg vattenbehållaren baktill. Var och kikade på mediamarkt tidigare idag, men det verkar som om de är billigare på nätet.

Vad gäller priset är jag inte särskilt orolig, blir ju typ 3-4 kr per kopp, och det känns inte särskilt ohemult. Jag måste ju betala för vanligt bryggkaffe också, som dessutom hinner bli gammalt och smaklöst innan jag har använt upp hela påsen. Jag hade tänkt att ha den istället för en vanlig elbryggare, då jag mest dricker kaffe hemma på helgerna och någon enstaka kväll men oftast dricker vardagskaffet på jobbet. Dessutom kan jag inte göra espresso eller cappucino i min bryggkokare
    Jag tycker att de verkar väldigt smidiga.

• Anova

mina föräldrar har en tassimo, den har gått varm under julhelgen (espresso efter varje julpromenad). Vad jag förstått är de nöjda över den. Till vardags blir det vanligt bryggkaffe, men på helgerna blir det tassimo.

Min syster fick en sådan i "tidig julklapp" och som icke-kaffedrickare så tycker hon att det känns bra att ha kapslar och bjuda på det då det kommer folk, istället för att ha gammalt bryggkaffe hemma. Syrran gör annars choklad i tassminon, och hon är också nöjd.

• Pernilla75

Jag lutar mer och mer åt en Nespresso, frågan är bara om man ska ha Citiz eller Citiz & Milk? Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Tack på förhand!

Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
  • HippYgirl

Hur dyra är kapslarna på tex Ica, Willys och citygross?

• Qwaser

På Willys såg jag kapslar för 49,50, kaffekapslar. Tror att det var samma pris för chokladen.

• Mamma till V och E

Vi köpte oss själva en Citiz and milk från Nespresso i julklapp.

Detta efter att ha kollat runt på alla de andra maskinerna och jämfört fördelar VS nackdelar. Har sedan tidigare en manuell expressobryggare, men använder den aldrig då jag inte lyckats få någon bra crema och smak på kaffet. Vanligt kaffe brygger vi aldrig till oss själva, utan tar då mycket hellre en DYR latte på stan då och då.

Att vi valde bort de andra kapselmaskinerna beror just på att vi båda gillar latte och vill ha riktig mjölk, inget pulver. Dessutom är kaffeurvalet väldigt litet på de andra maskinerna, jag vill kunna variera rostning och smak/intensitet. Koppstorleken är som sagt programerbar på Nespresson så den valmöjligheten är också toppen.

Vi valde en Citiz and milk och kan vittna om att den mjölskummaren är helt fenomenal. Jag älskar den!

Tycker inte kostnaden för kopparna är så stora, med tanke på att jag inte behöver kasta kaffe som blivit gammalt och tappat smak. Jag behöver heller inte söka mig till stadens kaffer utan kan avnjuta en kopp hemma. Måste minska på godisintaget och att mysa framför TV:n med en latte sätter för mig en helt annan guldkant på tillvaron.

Sorterar kapslarna i källsorteringen för metallförpackningar.

Kan tipsa om att söka på You tube på respektive maskin så kan man se filmer om hur man använder dem.

• Pernilla75
    Mamma till V och E skrev 2010-12-29 11:35:07 följande:
    Vi köpte oss själva en Citiz and milk från Nespresso i julklapp.

Detta efter att ha kollat runt på alla de andra maskinerna och jämfört fördelar VS nackdelar. Har sedan tidigare en manuell expressobryggare, men använder den aldrig då jag inte lyckats få någon bra crema och smak på kaffet. Vanligt kaffe brygger vi aldrig till oss själva, utan tar då mycket hellre en DYR latte på stan då och då.

Att vi valde bort de andra kapselmaskinerna beror just på att vi båda gillar latte och vill ha riktig mjölk, inget pulver. Dessutom är kaffeurvalet väldigt litet på de andra maskinerna, jag vill kunna variera rostning och smak/intensitet. Koppstorleken är som sagt programerbar på Nespresson så den valmöjligheten är också toppen.

Vi valde en Citiz and milk och kan vittna om att den mjölskummaren är helt fenomenal. Jag älskar den!

Tycker inte kostnaden för kopparna är så stora, med tanke på att jag inte behöver kasta kaffe som blivit gammalt och tappat smak. Jag behöver heller inte söka mig till stadens kaffer utan kan avnjuta en kopp hemma. Måste minska på godisintaget och att mysa framför TV:n med en latte sätter för mig en helt annan guldkant på tillvaron.

Sorterar kapslarna i källsorteringen för metallförpackningar.

Kan tipsa om att söka på You tube på respektive maskin så kan man se filmer om hur man använder dem.
    Låter helt lysande! Tack så mycket!
    Breast cancer is a bitch, but so am I. (Diagnosed 2004)
  • Hedebris

vi har en lavazza-maskin. Främst för att jag tycker lavazza har det absolut godaste kaffet..

Den är enkel att använda och gör supergott kaffe.

• Frosk
    Pernilla75 skrev 2010-12-29 09:46:40 följande:

Jag lutar mer och mer åt en Nespresso, frågan är bara om man ska ha Citiz eller Citiz & Milk? Någon som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Tack på förhand!

Har också med mjölkskummaren till eftersom jag alltid dricker med mjölk. Man kan skumma mjölken både kall och varm. Jag är jättenöjd!

Jag behöver en maskin där jag kan använda den mjölk jag vill eftersom jag behöver laktosfri.
  • coffeclub

Jag köpte en Electrolux Nivona kapselmaskin. Den har kaffekapslar från Lavazza som är riktigt goda. Vi provade en kaffemaskin som kör Caffitaly först men vi hade problem med den maskinen så vi fick helt enkelt byta och då bytte vi till en från Electrolux och den har fungerat superbra!  Gott kaffe blir det!

/mm

Svar på tråden Kaffemaskin med kapslar - tips mottages