• Saufi

Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå

Hej!

Väntar mitt andra barn i Augusti 2011, finns det någon fler som väntar smått under sommar/höst 2011  i Umeåområdet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-30 18:13
    BF-lista

Juli
    Slania: Andra barnet, BF 22/7

Augusti
    Höstflickan83: Första barnet, BF 3/8
    Mearlin: Första barnet, BF 12/8
    Isolde11, Andra barnet, BF 15/8
    Saufi: Andra barnet, BF 27/8
    Sejda79: Andra barnet, BF 27/8
    Knottet1: Tredje barnet, BF 29/8

September
    Sleepingangels: Första barnet, BF 11/9
    Äntligen dax: Andra barnet, BF 30/9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-31 17:11
    BF-lista

Juli
    Slania: Andra barnet, BF 22/7

Augusti
    Höstflickan83: Första barnet, BF 3/8
    Mearlin: Första barnet, BF 12/8
    Isolde11, Andra barnet, BF 15/8
    Saufi: Andra barnet, BF 27/8
    Sejda79: Andra barnet, BF 27/8
    Knottet1: Tredje barnet, BF 29/8

September
    Sleepingangels: Första barnet, BF 11/9
    Zaran: Första barnet, BF 13/9
    Äntligen dax: Andra barnet, BF 30/9

• Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå
  • ankan09

Terraberra - trist med havandeskaps. Hoppas att det blir om du säger - att de inte väntar allt för länge. Jag har en när vän som fick 1 månad för tidigt nu, oklar orsak. Allt har gått jättebra. Blev kvar 2v på bb pga amning, långsam viktuppgång och lite gulsot  -men det kan ju drabba även helt fullgågna. Håller tummarna att allt går tjusigt!

jag hör också olika om BB, ketschupefekten... min barnmorska ringde dit och ena dagen hade de haft fullt upp, totalt kaos, andra dagen hade de ingenting att göra. Man får hoppas att man prickar in det senare alternativet =) Vore ju trevligt om man fick pappa-avlastning första dygnet för att återfå lite kraft. 

Nu har jag gått över tiden, visserligen beräknad i går, men i natt vaknade jag av en liten förvärk - som tog slut på några sekunder. Vilken besvikelse... =( Jag men mina pissiga krämpor är något trött nu. Börjar misströsta.  Får se vad barnmorskan säger i dag - om hon kan känna att det börjar "mjukna".

Man är ju något begränsad. Dottern börjar bli uttråkad...jag med... =)

• Isolde11

Terraberra: Trist med havandeskapsförgiftning, men bra att du är under uppsikt. Lycka till idag på kontrollen. Hoppas dina värden inte är allt för dåliga så att du kan ha liten i magen ett tag till. Förhoppningsvis blir kanske inte igångsättningen akut och då borde de ju kunna planera in när det är hyfsat lugnt på förosssningen och bb så att ni får bästa möjiga förutsättningar!

Ankan08: Vet precis hur trist det är att passera bf med krämpor. Håller tummarna för att BM ger positiva besked och att det snart drar igång av sig självt!

• Isolde11

En fråga... Hur ofta går ni hos bm nu på slutet?

• Höstflickan83

Hej allihop!

Har läst ikapp mig lite i tråden, vad roligt att det börjat titta ut en del bebisar! Hoppas ni alla mår bra, och att ni som väntar snart får se era mirakel! :)

Jag har inte kunnat vara inne så mycket eftersom vi varit (och fortfarande är) inskrivna på barn 4. Det går ganska bra för oss och vi är nu på nattpermissioner hela tiden och kommer bara tillbaka vissa dagar för vägning och att lägga upp strategi för maten. Han orkar inte amma i sig allt han behöver så han sondmatas fortfarande lite varje dygn. Vikten har stått stilla och till och med gått ned, så maten har höjts och på torsdag ska vi in på kontroll igen och se om vikten börjat gå upp. Det är lite cirkus på barn 4 då de har lite personal och man blir "utslängd" innan man egentligen skulle ha blivit. Vi har tur som har ett så friskt barn, det finns andra som har haft det värre...

Förutom maten bajsar han inte av egen maskin utan han måste få hjälp hela tiden, på torsdag har det gått 10 dagar. Det känns så hopplöst när de hela tiden säger "det är normalt"... Men när slutar det vara normalt när han alltid behöver masseras och stimuleras för att bajsa? Inte ens vattenlavemang hjälpte.... *suck* 

• Jondin

Hej på er!

Jag tänkte göra ett gäst-inhopp här och ställa några Umeå-frågor. Vi är en familj som bor i Sundsvall idag, men sambon är sugen på att plugga och jag är intresserad av ett jobb i Umeå. Det här är alltså bara en vild idé än så länge, men eftersom jag besökt Umeå endast två gånger och då knappt såg nåt av stan är jag nyfiken på hur det är att bo i Umeå.

Är det svårt att hitta bostad? Finns det mycket att göra för småbarnsfamiljer? Vilka områden är bra och trevliga att bo i? Vi gillar att umgås med folk och skulle gärna bo i ett område där det är fin granngemenskap och man kan springa över och grilla och dricka ett glas vin med varandra typ. Vi är 26 år och dottern 6 månader.

Var bor ni, hur trivs ni och vad gör ni om dagarna? :)
    Tror ni att Umeå skulle vara nåt för oss?

• ankan09

BF+11....inte alls vad man förväntat sig...eller ville... Börjar vara orolig och nedstämd. Finns inga tecken alls för att det är på G. Har fått tid på specmödra för överburenhetskontroll. Suckar!!
    Å andra sidan - Verkligen ett värdsligt problem när man läser vad ni Höstflickan går igenom - håller både tummar och tår att det vänder för er!!
    Hur går det för er andra? 

• Pearl22

Hejsan! I tisdags den 26/7 föddes vår "lilla" August. 4290 g och 54 cm. Började få värkar redan på måndag kväll, men lyckades tack och lov sova större delen av natten. Åkte in vid halv 8-tiden på morgonen och klockan 17.40 föddes han efter endast 3 krystvärkar Hade inte fullt lika bra förlossningsupplevelse denna gången pga otillräcklig smärtlindring och barnmorskor jag ej kände mig helt trygg med. Men i det stora hela gick det bra och jag är bara nöjd att det äntligen är över! Hade hoppats på att få gå hem redan igår, men då upptäckte barnläkaren ett blåsljud på hjärtat som gjorde att vi fick stanna en dag extra. Idag var blåsljudet borta tack och lov! Däremot är han lite gul, men förhoppningsvis går det över av sig själv... ska tillbaka på BB hemvård imorgon för koll.

Läget på BB uppfattade jag som hyfsat. Jag var själv i mitt rum första natten, sambon fick inte stanna dock. Andra natten kom det en annan mamma jag fick dela rummet med. Verkade vara rätt många nyförlösta mammor och idag innan jag fick gå hem verkar barnmorskorna ha rätt fullt upp då jag fick påminna dem ett antal gånger om att jag väntade på att få bli utskriven.. något som kunde ha gått på en kvart tog närmare 2 timmar, vilket inte var så skoj då dottern var där och vi alla väntade otåligt på att få gå hem.

• gruset

Hej! Den 21/7 föddes våra små-flickor Ella (2674 g, 47 cm) och Vilma (3004 g, 49 cm) med ett planerat snitt. Flickorna mår fint, men jag måste ha förlorat mycket blod eller haft en blödning senare för mitt hb blev jätte-lågt vilket resulterade att jag fick yrsel om jag försökte sitta eller ställa mig upp. Har fått blod och känner mig lite bättre, men är fortfarande enormt trött. Ska tillbaka på måndag och få järn intravenöst.

Vi hade turen att få ett eget rum under hela tiden som vi var på BB, kanske för att vi fick tvillingar(?). Det var i alla fall enormt skönt att ha sambon där hela tiden, speciellt med tanke på att jag var helt sängliggande i några dagar.

Slania: Stort grattis till sonen!

• Isolde11

Slania och gruset: grattis till era små! Skönt att allt verkar ha gått bra. Ser fram emot att också ha förlossningen bakom mig och en liten i min famn nu. Är dock inställd på övertid och börjar förlika mig så med en lång väntan att det känns helt ok. Frågan är om jag står fast vid det efter bf.... I vilket fall är det ca två veckor kvar till bf, det är väl inte tokkul att vara höggravid i värmen, men inte så tokigt heller. Känner än så länge att jag har en del att fixa med för att få tiden att gå.

Ska börja tänka på bb-väskan snart. Något som ni som fött kom på att ni saknade som kan vara bra att tänka på att ha med?

• Pearl22
    Isolde11 skrev 2011-08-02 12:18:11 följande:
    Slania och gruset: grattis till era små! Skönt att allt verkar ha gått bra. Ser fram emot att också ha förlossningen bakom mig och en liten i min famn nu. Är dock inställd på övertid och börjar förlika mig så med en lång väntan att det känns helt ok. Frågan är om jag står fast vid det efter bf.... I vilket fall är det ca två veckor kvar till bf, det är väl inte tokkul att vara höggravid i värmen, men inte så tokigt heller. Känner än så länge att jag har en del att fixa med för att få tiden att gå.

Ska börja tänka på bb-väskan snart. Något som ni som fött kom på att ni saknade som kan vara bra att tänka på att ha med?
    Tack :) Skönt att du ändå känner att du inte är tokless på att vara gravid än. Det var jag då jag var ungefär lika långt gången som du och när jag sen började gå på övertid höll jag nästan på bli tokig för jag var så less.
    Lypsyl är bra att ha med i BB-väskan, man blir väldigt torr om läpparna av lustgasen... hmm... nåt gott att snaska på till pappan och till dig själv som typ godis eller kakor. Jag hade med ett paket dextrosol (fruktsocker) som jag trodde skulle kunna ge mer energi, men vette tusan om det hjälpte direkt....
Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå