• Saufi

Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå

Hej!

Väntar mitt andra barn i Augusti 2011, finns det någon fler som väntar smått under sommar/höst 2011  i Umeåområdet?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-30 18:13
    BF-lista

Juli
    Slania: Andra barnet, BF 22/7

Augusti
    Höstflickan83: Första barnet, BF 3/8
    Mearlin: Första barnet, BF 12/8
    Isolde11, Andra barnet, BF 15/8
    Saufi: Andra barnet, BF 27/8
    Sejda79: Andra barnet, BF 27/8
    Knottet1: Tredje barnet, BF 29/8

September
    Sleepingangels: Första barnet, BF 11/9
    Äntligen dax: Andra barnet, BF 30/9

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-31 17:11
    BF-lista

Juli
    Slania: Andra barnet, BF 22/7

Augusti
    Höstflickan83: Första barnet, BF 3/8
    Mearlin: Första barnet, BF 12/8
    Isolde11, Andra barnet, BF 15/8
    Saufi: Andra barnet, BF 27/8
    Sejda79: Andra barnet, BF 27/8
    Knottet1: Tredje barnet, BF 29/8

September
    Sleepingangels: Första barnet, BF 11/9
    Zaran: Första barnet, BF 13/9
    Äntligen dax: Andra barnet, BF 30/9

• Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå
  • ankan09

Jag kan trösta dig Frka 11 att viktökningen drabbade mig också i den veckan. Det small till. Både bäbis och vätska i kroppen... Sedan planade det ut.

Jag har 13 dagar kvar nu...är svullen som en elefant och mår väl sådär... Ont överallt. Sömnen är jättestörd. men det hör till...
    Jag pysslar på med kläder och tvättar och boar =)
    Längtar så otroligt!!!

Är det någon av er som tidigare provat EDA? 

• Pearl22

Jag börjar också känna mig otroligt less på att vara gravid nu. Kan inte sova på nätterna, knappt på dagtid heller eftersom det är så varmt. Alla förberedelser är klara så man går i stort sett bara och väntar på att bebis ska vilja komma ut snart. Har 18 dagar kvar till BF och det känns som en evighet....

Jag tog en EDA förra gången och det var helt underbart! Efter att ha haft enbart lustgas i ca 5 timmar så var jag så groggy och hade så ont och då bad jag om en EDA. När den väl var på plats kunde jag återhämta mig, äta lite lunch och fick samla nya krafter innan slutskedet av förlossningen. Kommer begära det även denna gång om jag skulle uppleva samma sak igen.

• ankan09

Ok, tack för info kring EDA =) 
    Det börjar luta åt att jag provar den...jag fick ryggbedövning inför mitt snitt förra gången och själva sticket oroar mig inte. Däremot är man ju rädd att värkarbetet skall avta så att det drar ut på tiden. Men med den sömnbrist och värk jag har nu tror jag inte att jag vågar hoppa över den där edan:n... =) 

• Pearl22
    ankan09 skrev 2011-07-04 08:11:26 följande:
    Ok, tack för info kring EDA =) 
    Det börjar luta åt att jag provar den...jag fick ryggbedövning inför mitt snitt förra gången och själva sticket oroar mig inte. Däremot är man ju rädd att värkarbetet skall avta så att det drar ut på tiden. Men med den sömnbrist och värk jag har nu tror jag inte att jag vågar hoppa över den där edan:n... =) 
    För mig avtog aldrig värkarbetet sen jag fick EDA:n, dock kanske värkarna blev lite svagare för mot slutet satte de in Syntocinon-dropp (värkstimulerande). Jag kunde se på skärmen att jag fortfarande hade värkar efter att EDA:n sattes in, men jag kände inte av dem lika påtagligt. För mig var det hur som helst GULD värt för jag hade aldrig orkat annars.

Har ni sett förresten att de kommer slå ihop BB och gyn den 11 juli, vilket innebär att pappan mest troligt inte får stanna på BB? Lite trist tycker jag, men det är väl sånt man får räkna med under sommaren antar jag...
  • ankan09

ok, det låter ju ändå som att EDA kan vara ett bra alternativ...
    Jo, jag såg att de slår samman avdelningarna. Jättetrist, men vad gör man... Sommartider...
    Hoppas att man får en dag då det finns många rum tillgängliga =) Hoppas kan man...men sannolikheten är liten. Jag tycker det ser ut som att många i Umeå är höggravida...

• Isolde11

Jag tog EDA under min förra förlossning och rekommenderar det starkt om man känner att man behöver. Det stannade visserligen upp värkarbetet något och förlossningen drog ut ännu mer på tiden än den redan gjort. Men med tanke på att jag blev igångsatt och hade en väldigt tuff förlossning med kraftiga täta värkar utan vila emellan, så gjorde det mig inget. Tror snarare att det var just vad som behövdes för att jag skulle härda ut!

Om det blir tufft kommer jag inte tveka en sekund på att ta EDA även denna gång. Är så svårt att tänka sig in i hur det kommer att bli denna gång. Funderar mkt på förlossningen!

• ankan09

Jaa, förlossningen är i princip det  enda jag tänker på just nu...jag längtar och peppar samtidigt som jag bävar...

• Pearl22

Samma här... Själva förlossningen i sig är jag inte så värst orolig över, det gick ju ändå så pass bra förra gången. Det jag oroar mig över är hur det startar, hur fort det kommer gå och framför allt - hur kommer det gå att lämna dottern till barnvakten? Vi har både min bror och sambons syster här i stan som har erbjudit sig ta hand om dottern när det är dags, men vi har ingen direkt plan för hur vi ska göra rent praktiskt. Det beror ju mycket på vilken tid på dygnet det blir och vem av dem som är lämpligast just då... Det löser sig säkert men det är liksom det som känns mest oroande för mig just nu.

• ankan09

Jo, det är så jag funderar också mycket. När händer det, hur..och så vidare. Jag har tre vänner som fått nu senaste månaderna och för alla (oavsett först eller omföderskor) har det startat med "filmsekvens"-vattenavgång. Snacka om lyxigt... Ingen tvekan om det är på G eller inte... Förlossningarna har gått kanon och tagit mellan 6-11 timmar.
    Jag tror att jag får en tredygnsförlossning med diffusa eviga värkar... =)
    Men när man har syskon är det ju lite knivigt. Vi är också nervösa över det. Vi har en plan, men allt handlar ju om när det startar och hur. Eftersom mitt barn inte sjunkit ner ordentligt så måste jag om vattnet går, ringa 112.
    Jag hoppas sambon är hemma när det startar, han jobbar en veckan till och reser en del.  
    Men vill ju inte att ens barn ska behöva se mamma ha kraftiga värkar heller.
    Nä, jag hoppas att det kommer igång på bästa smidiga sätt för alla inblandade... 

• Pearl22

Min bebis har inte heller sjunkit ner (tror jag...) Barnmorskan sa då iaf förra veckan då jag var dit att huvudet var rörligt och det måste väl innebära att den inte sjunkit ner i bäckenet? Men ingen har sagt något åt mig att jag ska ringa 112 ifall vattnet går, fast det förstås, går vattnet lär jag ju ringa förlossningen och då ser ju säkert de i journalen att bebis är rörlig...

Svar på tråden Bebisar sommar/höst 2011 i Umeå