Saturos skrev 2010-12-31 15:02:24 följande:
Amy1983:
Det gläder mig att du kan klara av det hela, och det gläder mig verkligen att du är lycklig med din familj och att du har lyckats.
Jag kan tyvärr inte ta lätt på det, för mig känns det så mycket i hjärtat varje gång jag får höra någon prata engelska med mig och fråga om jag är kines och liknande, jag känner ingen glädje alls i livet utan är djupt olycklig.
Jag tänker så här; Ska jag leva hela livet i ett land där jag alltid kommer ses som en utlänning? Om jag lever i Sverige tills jag dör som en gammal man kommer folk fortfarande tro att jag är en kinesisk gubbe som inte kan ett ord svenska när de ser på mig, det är alldeles för mycket för att jag ska klara av det, jag blir galen bara av tanken.
Det lutar mer och mer åt att jag flyttar tillbaka ''hem'' i framitiden, jag klarar helt enkelt inte av att leva i Sverige längre, jag har lärt mig att utseendet betyder allting för de flesta.
Jag vet att man egentligen ska se det positiva i allting som du gör, men det har gått för långt för att jag ska kunna göra det, jag känner bara negativa tankar dagligen...identitetskrisen är total för mig, jag ser ju hur jag ser ut, jag kommer aldrig kunna vara svensk hur mycket jag än försöker. Jag är ju alltid en sneögd guling enligt folket här och då är det enda rätta att jag flyttar tillbaka till där jag egentligen kommer från, jag kan inte leva i en illussion där jag går runt och tror på allvar att jag är svensk.
Jag kan anpassa mig på sikt att bli korean på grund av att jag ser ut som dem, men jag kan aldrig bli svensk för jag kan aldrig ändra på mitt utseende, vilket är det viktiga har jag märkt.
Men jag önskar dig all lycka och det gläder mig att inte alla adopterade mår som jag, du har ett bra liv och familj...för mig är det för sent.
Jag förstår inte varför det är så hemskt att nån pratar engelska med dig? Om du nu varit blond och blåögd hade du ändå lika gärna kunnat vara finsk, norsk, tysk, dansk, osv. Och varför är det så viktigt att vara just svensk. När folk frågar om du är kines, varför är det så hemskt att svara "nej jag är korean". Eller bara svara "nej, jag är svensk". Det finns många svenskar som inte ser "typiskt" svenska ut och som också blir tvivlade på i samhället.
Varför bry sig så mycket om vad alla andra tycker? Det har jag aldrig förstått, oavsett om personen är svensk, utländsk, adopterad eller biologisk. Varför ska man låta andra styra sitt liv. Som du säger så kommer du ju även i Korea att bli sedd som utlänning för där kan du inte språket. Så även om utseendet är "rätt" är språket fel. Och så är det ju för många.
En svensk som råkar ha bruna ögon och mörkt hår blir tagen för t.ex. bosnier eller alban eller liknande bara för att h*n ser ut så. Men om personen i fråga skulle åka till detta jugoslaviska land skulle de ändå inte bli accepterade för de kan inte språket. I slutändan tror jag inte det finns någon som blir 100% accepterad överallt. Alla har vi nåt "fel". Ingen är perfekt