• iaseia

    Jag är ny här!

    Hej
    Vad kul att träffa lite Boråsare, jag är också från Borås, eller lite utanför. Är 25¨år snart, har heller inga barn.
    Har planer på att plugga en del i ett par år.

    Polishögskolan lockar väldigt mycket, men även sjuksköterskeutbildningen... 

  • iaseia

    Ja tanken är ju att söka mig vidare inom ambulanssjukvården i så fall så får väl se vart jag hamnar men tycker de är ganska vettigt att ha en utbildning i fall ja inte kommer in på Polis, dumt att bara gå och söka där i flera år (det är ganska kraftig konkurens) och sen inte komma in.
    Just nu är jag arbetslös, har jobbat på lager i nästan fem år och ett par månader som personlig assistans. tanken är väl att jobba lite deltid inom vården nu och plugga upp matte b, naturkunskap b och historia så ja kan söka SSK så snart som möjligt.
     

  • iaseia
    Adidas16 skrev 2011-01-26 20:30:05 följande:
    Heej.. var får du gå polishögskolan i sådana fall? för det har väl inte Borås. Jag skulle vilja göra testet för att bli Polis för att se om man klarar det utan att jag vill bli det:P Men som hon nämde så har jag hört att sjuksköterskautbildningen här skall vara bra :)
    På fast plats är växjö eller umeå som är blandskolor så att säga, de finns andra program där också.
    Sen finns de en polisutbildning i sthlm också (solna) men där utbildas bara poliser.

    Distans finns också på ett antal platser i landet, kan inte alla i huvudet. Jag tror inte det är aktuellt för mig. Då det är så få platser och de är till för dem som av förklarliga skäl har svårt för att pendla och plugga längre bort än vad de bor. Tex om de har familj eller så.

    Här i Borås har haft någon slags distans, dock tror jag den ligger vilande nu ett tag pågrund av att de är för få sökande till just Borås Distans...
    Det blir nog ingen givande utbildning om de bara är en person, och den blir nog väldigt kostsam också (inte för eleven i sig) utan för de som bekostar utbildningen (om de nu är staten?) Pinsam tystnad...

    Det är flera test som ska göras, först ska man ha de grundläggande behörigheten för att kunna söka, körkort, svenskt medborgarskap osv...
    Sen får man lov att söka och tror att de flesta blir kallade till svenskprov.
    Efter svenskprovet så om man klarar av det blir man uttagen till ett personligt samtal (den har dock ingen direkt verkan) utan de frågor mest om varför man vill bli polis också sånt där. Lite allmänt bara. Sen kan man (om man har tur) bli kallad till fystesterna (om man också har behörighet alltså historia bland annat).
    Man kan alltså göra Svenskprovet utan att vara behörig, men du måste ha svensk medborgarskap, körkort och lite hälsotester också (simprov bland annat).

    Har man då tur får man komma till fystesterna.
    Där ska man springa 2000meter på 9.30 för killar, och 10.15 för tjejer
    En hinderbana, på olika tid och höjd på hindrena beroende på om man är tjej eller kille.

    2km ska man springa på en löparbana så det bör man träna på istället för terrän det är stor skillnad har jag märkt.
    Jag tror att man kan gå till vilken idrottshall som helst och sätta upp de hära hindrena.
    ryahallen och ryavallen vet jag folk som brukar träna de 2000meterna på.

    Sen ska man också klara av att lyfta en docka och släpa den x antal meter, med en viss teknik, vet dock inte om detta går att göra utan att söka till själva polishögskolan.

    Mer om detta finns på polisens hemsida
    http://www.polisen.se/Vastra_Gotaland/sv/Bli-polis/ 

    Sen kommer psykolotester och hälsoundersökningar till det.

    'men antar att de är fystesterna du skulkle vilja testa på.

    Jag ska försöka dra ihop ett gäng och träna i ryahallen till våren, kanske lust att hänga på.
     
  • iaseia
    Nilma skrev 2011-01-26 20:37:12 följande:
    Ja, det är superkul men en hel del mindre roliga kurser också!
    Vi har ingen praktik överhuvudtaget, det är faktiskt inget program på IDA som har praktik tror jag, om de inte har infört på något program väldigt nyligen. Råder delade meningar om detta men klart det är en fördel att ha praktik.

    Btw, man kan faktiskt plugga till polis genom HB: www.hb.se/wps/portal/polis 
    Ja tyvärr är det ju så att den är på distans, blir inte riktigt samma sak (fast vad vet jag, nog ingen som kan säga eftersom man bara går utbildningen en gång), men jag tror inte de blir samma sak i alla fall. På skolorna finns ju otroligt mycket resurer att tillgå.
    Men har hört att distansarna har mer praktiska saker som bilkörning, pistolskytte och fysträning och sånt men vet inte om de stämmer,..

    Det står även på sidan
    Det är under 2010 heller inte möjligt att söka polisutbildning med distansutbildningsort Borås. 

    Tyvärr.
    Men man har kunnat.

    Det finns även två förberedande utbildningar här i borås
    den ena är preparandutbildning och erbjuds vad jag vet ingen annan stans, det är ett samarbete mellan Högskolan i Borås och hjälmared, den startade 2008, den gick en vecka på sommaren och sen gick man kvällskurser etik och moral och brott och straff på höstan på högskolan. mycket givande faktiskt.
    Men även den har dom dragit in from förra året.

    Sen finns det polisförberedande även den på hjälmared, den är liknande preparandutbildningen, fast den är på heltid ett helt år, ger ingen förtur på polishögskola men man läser lite polisämnen och sånt där.
    Den finns även på andra ställen i landet, Hjo har en har jag för mig och tror de finns en eller två till i landet.
     
  • iaseia
    Adidas16 skrev 2011-01-26 20:46:07 följande:
    Sjuksköterska och alla dem är drömjobb men jag skulle va så rädd och inte veta vad som är felet på personen, ge fel medicin och allt... Klart man går utbildning för att lära sig och de gör man nog.. haha För jag vet så många som ger fel medicin och inte vet va det är och då blir man som privatperson väldigt trött på sjukhusen:P

    Joo de förstår jag att det är många kurser som är mindre roligare men så e de nog med vilket program man än går:P
    Just därför jag vill jobba inom just dessa yrken, de får ganska dåligt rykte ibland och jag vill kunna hjälpa till och förbättre det, eller alltså inte förbättra ryktet utan mer sudda ut det.
    Hade jag slängts ut i en amulans idag och kommit till en olycksplats hade jag säkert inte klarat de heller men jag tror att om man blir ordentligt utbildad och ifrågasätter varför man lär sig något så tror jag att man faktiskt håller sig lugn som de går vid sånna här saker, sen blir man nog aldrig helt avslappnad men ja tror man lär sig att hantera saker och lägga det åt sidan för stunden och sen bearbeta det när man gått av den platsen eller kommit hem,.. 
  • iaseia
    Adidas16 skrev 2011-01-26 21:19:39 följande:
    Skit en hel vetenskap för att bli polis, en gammal kompis som jag vuxit upp med gjorde allt detta men tackade nej till denna plats hon fick... för att hon fick fast tjänst på det jobbet hon hade... bara 3 månader efteråt eller något så fick hon sparken för de var så lite att göra hahha snacka om ruttet.. men hon lär väl söka igen antar jag...

    Jag ska inte bli polis, men skulle gärna se hur svårt alla säger att det e.. dock e de så att jag har lite krångel med benen så fått sluta sporta men nu efter några år kanske man är hel igen och bara köra från början hahah :)
    Ja absolut, haha
    Aj då fa va surt för henne, det äör ju som sagt tuff konkurens och ta sig genom nålsögat en gång är det inte många som gör, att göra det två gånger känns som omöjligt, men jag hoppas hon klarar det och hälsa henne lycka till.

    Tycker absolut du ska hänga på ifall det blir något, träna skadar ju aldrig, då får du se hur man gör, 2km är ju ingenting egentligen det är 2km på en varvbana, men hinderbanan är lite kul faktiskt..
    Du kan ju hänga med på det du klarar av...

    En annan sak när man kommer till fysen (eller om man gör det) så är det tydligen sån otrolig bra stämning att alla peppar liksom varandra så man slår absolut sin personliga tid.
     
  • iaseia
    Adidas16 skrev 2011-01-26 21:24:22 följande:

    Jo kan förstå det, ambulansförare är ju mycket mer intressant än vara sjuksköterska på ett sjukhus... Varje dag ser olika ut och man är inte instängd mellan fyra väggar...


    Joo klart man blir ordentligt utbildad. Skall du söka till hösten nu till något av yrkerna? Får en bild av dig att du e en tjej med mycket go i, ingen som backar där inte :)


    Ja det är nog sant, det händer alltid mycket kring mig
    Måste läsa upp Natur, Matte och Hisztoria först så får se hur lång tid de tar, hoppas kuinna söka SSK tefter sommaren.
     
  • iaseia
    Adidas16 skrev 2011-01-26 21:28:35 följande:
    Ja jag vet inte har inte pratat med henne på ett tag hon var och jobba uppe i fjällen nu iaf... får väl se hur det går för henne...

    Nej det gör ju inte det, tränat sådant innan eller? antar även att du är en sådan som tränar varje dag?

    Joo men det kan jag nog tänka mig.. att någon peppar en hjälper faktiskt mycket det har man märkt i många lägen i det lilla livet:)
    Tyvärr har jag tappat den egenskapen någonstans, eller aldrig haft den ?
    Haha, jag är långt ifrån tränad vilket är en väldigt stor nackdel. 
  • iaseia
    Adidas16 skrev 2011-01-26 21:32:12 följande:
    :)
    Okej natur och matte är ju roliga ämnen men historia skulle jag kunna slippa:P haha Du får plugga som bara den så man kommer in, har du kikat vad det brukar vara för poäng att komma in?
    Ja historian är nått som kommer förfölja mig till jag dör... Dne har varit en pest för mig men måste klara den.
    Har faktiskt inte kollat vad de är för poäng. 
  • iaseia
    Nilma skrev 2011-01-26 21:35:37 följande:
    Är ju själv träningsfreak och vet att en härlig tjej på den bloggportalen jag finns på bloggar en del om vägen till polishögskolan. Hon är i full gång med fystesterna nu om jag inte minns helt fel! Verkar spännande det där men en hel vetenskap för att sedan bli färdig.
    Vad heter den bloggen ??
  • iaseia
    Nilma skrev 2011-01-26 21:42:13 följande:
    Jaa, jag gymmar på Onyx och Svensons och simmar emellanåt på Borås Simarena!

    Haha, nej, det har du rätt i!
    Det är väl tur att man inte har de kraven på sig kanske :) 
    Hur är simarenan ? du menar den nya som ligger nere i knalleland väl ?
    Har tänkt besöka den nån gång men inte kommit till skott. Trodde den bara var för typ föreningar och sånt..

    Har årskort till april på badhuset men har inte lyckats komma till skott där heller... haha 
  • iaseia
    Nilma skrev 2011-01-26 22:22:23 följande:
    Haha, ja det har du väl rätt i kanske!
    Vi bor på Sjöbo nu men precis skrivit kontrakt på en lägenhet på Norrmalm :) Du själv då?
    Ja, vi träffades faktiskt här! Hade snackat med varandra lite via nätet innan jag flyttade hit, sen fick jag problem med mitt bredband i den dåvarande lägenheten och eftersom han var hajj på det erbjöd han sig att hjälpa mig och ja, sen stannade han visst kvar :) 
    Bodde på sjöbo för några månader sedan också faktiskt...
     
  • iaseia

    Jaha där ser man, kanske ska bege mig dit någondag då,

    Ekängsgatan bodde jag på. Bra område. 

  • iaseia

    Oj då då förstår jag att du vill gå upp.
    Jag är 10cm mindre än dig och väger ty p 20kg mer, hehe.
    Men men alla är olika.

    Nu bor jag i ljungm, ligger typ tre mil mot fristad... 

  • iaseia

    Haha ja det smög sig in ett m där. Det ska vara Ljung.
    Jo jag bor ju på landet nu och det är helt underbart, bor i en liten stuga och det är som sagt underbart, lite hästar och kor i närheten och flera hundar. jag är en riktig djurvän så har alltid velat bo så här, nackdelen är ju på vintern att de är så förbannat kallt så får elda en hel del. haha
    Jaha Småland, var i småland kommer du i från ?  

  • iaseia
    Adidas16 skrev 2011-01-27 11:23:43 följande:
    Haha okej :) Inte allt för stor koll när ja inte är längre ut än Fristad har väl åkt mot vårgårda och borgstena någon gång sådär men som sagt man tänker inte så mkt på vad allt heter:)
    Jo vintern e ju seg men hur underbart är det då inte när man har sommar, oslagbart när man bara kan dra fram grillen och bara känna doften:) Samt alla skogspromenader...
    Japp, jag kommer från Vimmerby, Astrid Lindgrens värld kanske du känner igen?
    Ja precis de ligger lite bortanför Borgstena också, hehe

    Ja längtar som fan till sommaren,

    Ajjemen vimmerby känner ja till, eller känner och känner vet att de är ett ställa ett bo på i alla fall. 
Svar på tråden Jag är ny här!