• Mickan

Bildtråd för oss med BF i aug 2011

Ninakarolina skrev 2011-05-10 21:39:56 följande:
    Men vilken liten mage, smidigt hörru :) min mage är enorm är i vecka 27... 26+2 kanske... kollade i vecka 25 mitt sf mått som låg på 29...
    Ja visst är den! Dom mäter inte här så har inte pejling på vad jag ligger på... eller kan man mäta själv?

Momii: Jag sover ju fortfarande på den! Tror det är det som håller den platt! Fast lillkillen börjar protestera nu så jag brukar få kila under en liten kudde så han får mer plats om han klagar för mycket! =)
  • Mickan
    Momii skrev 2011-05-11 10:09:18 följande:
    Vi vet inte heller exakt kön men jag tror att jag såg vad som kan vara en flicka på UL. Vi ville inte veta men bebisen höll sig så lugn så hon fick tydligt in en bild på den regionen om man säger så. Jag är ganska inställd på flicka med andra ord men en pojke är ju precis lika välkommen.

Vi har bara ett ev flicknamn så absolut inget bestämt. Jättesvårt nu när man väntar tvåan faktiskt. Vi försöker dessutom hitta namn som låter bra här i Sverige och i mannens hemland utan att luta för mycket åt det ena eller andra.
    Från vilket land kommer mannen din från?

För mig är det bara Svenska, Engelska och Norska barnets namn måste funka bra på!
  • Mickan

En fråga till alla er tjejer!

Mitt urin är så knallgult! Var ju hos barnmorskan för 2 veckor sen och var helt övertygad om att jag skulle ha uvi bara för att det var så gult kisset mitt! Men dom hittade inget fel med kissprovet. Jag tycker jag dricker Massor! Men kisset är fortfarande nästan knall orange istället för ljusgult!

Så undrar om detta kan ha en annan orsak som är gravidrelaterat som att Babyn också kissar och de gånger det är så sjukt starkt att det kanske är lite av bebbens gulfärg också eftersom moderkaksvattnet byts ut ca 3 gr/dygn?

Någon mer som upplevt att kisset är ovanligt starkt färgat denna tiden av graviditeten? Lite orolig har jag har uvi iallafall men ska tillbaka läkaren om mindre än 2 veckor så väntar till dess. Har ju inga andra symptomer men har ju förrut gått flera veckor utan det minsta symptom tills det blev akut!

• Mickan
    Ninakarolina skrev 2011-05-11 19:45:39 följande:
    Jag äter B50 tabeller, och äter man b vitamin så kissar man konstigt. ibalnd är mitt kiss neongult haha de ser sjukt ut ibalnd mot grönt haha.. men de beror på mina tabletter..

Så de kan vara nått man äter.Fattar inte borde ju vara en stor marknad på billiga och snyga gravid kläder med tanke på så många som är gravida varje år :). men ack och fy de är inte fallet haha .

B50 tabletterna... Vad gör dom för speciellt?
  • Mickan
    Ninakarolina skrev 2011-05-12 09:56:25 följande:
    När min mamma vänta min syrra gick hon upp 30 kg nästan och med mig och min bror gick hon bara upp 10 kg... B50 gör att man kissar ut all överbliven vätska så man inte sammlar de i kroppen :). får hoppas de funkar bra på mig med ... orka inte bli en flodi :D.
    Ja just det ja! Kommer ihåg att du nämnt det förrut men har tittat efter i butikerna här borta och jag hittade inte några rena B50 och det fanns inte med i mina gravidvitaminer heller. Måste man specialbeställa? JAG BEHÖVER!!! Har inte gått upp så mycket än men de sista 3kg känns som det är 3kg vätska och systrarna gick ju upp 30-40 kg och mest sista tiden i vätska! Har gått upp 1 kg bara sen igår!
  • Mickan

Carmat! Om du tittar på höftbenet (eller vad som ser ut att vara höftbenet) så ser du ju tydligt hur mycket magen växt utåt fast den nedre delen av den!

• Mickan
    Ninakarolina skrev 2011-05-13 11:19:09 följande:
    De finns på alla hälsokost butiker :) köpt de, mamma säger även till mig att jag ska äta b50 och b6... men äter bara b50 nu... min mamma är sådär va heter de homopat tror ja de heter haha naturläkate :D.
    Hej! Har nu gjort massa research... Var in på en annan butik igår och dom hade inte heller hört om B-50 så var tvungen att söka på internet!

Så här förklarade dom vad B-50 var:

The list of B-vitamins is extensive and includes vitamins B-1, B-2, B-6, and B-12, Biotin, Folic Acid, Pantothenic Acid, PABA, Choline Bitartrate and Inositol. Most B vitamins serve as coenzymes to various enzyme systems, their presence is critical. All B-vitamins play a role in metabolism. B-vitamins supply energy, tone and balance nerves and endocrine system.

Så du äter ju tekniskt sett redan B-6 eftersom det finns i B50.

Men i mina Prenatal vitaminer som jag fortfarande äter så innehåller dessa
    100% av dagliga dosen Folic Acid (folsyra eller vad det svenska ordet är)
    104% av dagliga dosen B6
    50% av dagliga dosen B12

Så kan du fråga din mamma om det är B-1, B-2 och mer B-12 jag behöver eller om de andra ämnena Pantothenic Acid, PABA, Choline Bitartrate and Inositol är det som är hemligheten av utdrivandet av vätskan...
    Vill ju inte äta dubbelt med Folic Acid och speciellt inte när det är en pojk som ligger i magen. Hade det vart en tjej hade det nog inte vart något problem.
  • Mickan
    alexander2011 skrev 2011-05-14 21:13:27 följande:
    vad spelar det för roll om det skulle vara en pojk..vad händer?
    Har inte riktigt koll men vet att förrut så tillsatte man folic acid i bröd bland annat för att människor skulle få i sig extra och speciellt kvinnor. Men pga av negativ effekt hos killar slutade man med att tillsätta detta i livsmedel och bara ber kvinnor äta supplement när det behövs vid ex graviditet.
  • Mickan
    Ninakarolina skrev 2011-05-16 11:21:08 följande:
    Min mamma är här nu, hon säger att b50 är alla b-vintaminer i en tablett i styrkan 50 mg. Sen ska man ta en 1-2 tabletter b6 extra beroende av hur mycket vätska du har i kroppen. Finns bara på hälsokost! Den dagliga dosen du äter är skit lite... :) nu skriv jag menadans hon snackade så jag hoppas du fattar vad jag skriver haha... :)
    Okei. Alltså vill inte sluta med mina andra piller heller då de innehåller också
    Vitamin A       50%
    Vitamin C       167%
    Vitamin D3     100%
    Vitamin E11   37%
    Thiamin         88%
    Riboflavin     85%
    Niacin           90%
    Folic Acid       100%
    Vitamin B6    104%
    Vitamin B12  50%
    Calicium     19%
    Järn             150%
    Zink             167%

% är rekomenderat dagligt intag för gravid eller ammande kvinna.
    Så därför lät det enklare att dela upp B50 för att undvika stora mängder av  "folic acid". Men ska göra lite mer research om tabletterna. Hittar ju på internet men tycker inte om att beställa på internet av företag man inte direkt har koll på! 
  • Mickan

Nu börjar äntligen magen synas lite med kläder på också! Denna klänningen gör så jag får ordentlig gravidmage eftersom den sitter lite åt rätt under bysten! =)
Svar på tråden Bildtråd för oss med BF i aug 2011