• anhus

Barnpassning vid förlossning?

Vad gör man om man inte har någon som kan passa barnen när man ska föda? Får man ta med sig dom då? Vad har ni andra gjort?

• Svar på tråden Barnpassning vid förlossning?
  • Mirva
    J W skrev 2011-02-03 11:59:00 följande:
    Men alltså, förväntar ni er att förlossningspersonalen ska passa ev syskon?
    Ja sen när barnet ploppat ut kan man be personalen på det äldre syskonets dagis att passa bebisen när man ska iväg till tandläkaren
  • jeeri74

anhus, går dina barn på förskolan?
    I sådana fall kanske någon av personalen kan ställa upp

Hade jag varit i samma situation (som jag tack och lov slipper) så skulle pappan få stanna med barnen och jag fått föda själv. Hade inte tagit med dem och hade aldrig räknat med att personalen på förlossningen skulle ställa upp -eller ens försöka lösa det, det är inte deras jobb, utan föräldrarnas.

• jaghetersophia

Mirva: Varifrån har du fått för dig att socialtjänsten skulle kunna hjälpa till i ett sådant läge? jag jobbar själv på socialtjänsten och jag kan säga att jag hade gett avslag på den ansökan utan att ens överväga något annat. Socialtjänstlagen ger bistånd enligt 4:1 för att uppnå en skälig levnadsnivå. Jaja, kanske finns det någon galen socialsekreterare här i landet med överdriven budget som bara rullar tummarna som skulle bivilja det.

• Pfyrix

Vi har samma problem, vi får pussla som 17 för att få detta att fungera. Jag har dessutom en snabb förlossning i bagaget och en i magen som kan vända sig som hon vill så jag måste dessutom in på första värk för UL, närmsta barnvakt har 30 min körning (förutsatt att dom vaknar av telefonen) + göra sig iordning tid. Å vi har 30 min körning till Förlossningen, så jag hoppas jag slipper föda i bilen in..*haha*

Hade varit enklare om man visste att man inte hade väldigt bråttom. Vi har en del som kan ta natten men som måste komma hit, men ingen som kan lämna på dagis på morgonen för då har alla börjat jobba och ingen vill eller kan ta semester för en sån sak.
    Mesta av släkten kan inte komma alls pga avstånd.
    Så om det inte löser sig får jag helt enkelt föda själv å pappa komma när dagis öppnat.

Så här håller vi alla tummar å tår för att det startar kl 07:30 på morgonen så man kan åka till dagis, lämna kl 8, åka till förlossningen, ploppa ut bäbis tillsammans med pappan och sedan åker han å hämtar på dagis efteråt.. *fnissar*
    Snäääälla bebis gör mamma glad nu ;)

• Mirva
    jaghetersophia skrev 2011-02-03 12:22:41 följande:
    Mirva: Varifrån har du fått för dig att socialtjänsten skulle kunna hjälpa till i ett sådant läge? jag jobbar själv på socialtjänsten och jag kan säga att jag hade gett avslag på den ansökan utan att ens överväga något annat. Socialtjänstlagen ger bistånd enligt 4:1 för att uppnå en skälig levnadsnivå. Jaja, kanske finns det någon galen socialsekreterare här i landet med överdriven budget som bara rullar tummarna som skulle bivilja det.
    Det är inget med ekonomiskt bistånd att göra. Det är avdelningen Barn och ungdom som i akuta fall ordnar med ett akuthem för barnet. Sådant sker exempelvis om en vårdnadshavare blir allvarligt sjuk eller andra händelser då ingen finns som kan ta hand om barnet. Det är verkligen inget jag har fått för mig att syskon kan få komma till ett akuthem om en kvinna ska föda och ingen finns som kan ta hand om barnet.
  • anhus

Jag har inte antytt att förlossningspersonalen ska passa barnen! Jag bara undrade om de fick följa med, för jag kan ju knappast köra bilen själv  till förlossningen och får jag sådana värkar som sist så kan jag ju nästan inte gå själv. Klart att de inte ska vara med på själva förlossningen. Utan jag bara undrade om de kunde vara i ngt annat rum med pappan i sådana fall.

Synd att man måste vara så extremt tydlig!

• luddesmami

men hur bra är det verklige att ha med barnen till bb? tänk om något skulle hända..känns inte som att det är någon "grej" för små barn att vara med på, men det är ju bara min åsikt. sen tror jag inte att förlossningspersonalen blir överlyckliga på att "passa" barn under tiden. vissa dagar är det ju till och med överfullt på bb så hur ska de ha tid att passa barn.

• Flickan och kråkan
    Pfyrix skrev 2011-02-03 12:32:09 följande:
    Så här håller vi alla tummar å tår för att det startar kl 07:30 på morgonen så man kan åka till dagis, lämna kl 8, åka till förlossningen, ploppa ut bäbis tillsammans med pappan och sedan åker han å hämtar på dagis efteråt.. *fnissar*
    Snäääälla bebis gör mamma glad nu ;)
    Jag hade en normallång första förlossning, lillebror föddes 2 timmar efter att vi skrivits in på förlossningen...tittade ut mindre än en timme efter att jag var öppen 4 cm......så med lite tur så . Rent tidsmässigt är det inget problem, bara att pricka in tiden . Mina förlossningar startade nästan exakt samma tid på dygnet......vet inte om det är vanligt....när började din första?
  • anhus

Okej!

Jag fattar, Ni vill att jag ska köra bilen själv till förlossningen och föda själv!

Så får pappan och barnen stanna hemma! 

Men hur är det för dom som inte hinner till BB och föder hemma, hur traumatiskt är det då inte för hemavarande barn?

• 3 barns mor

Nu vet jag inte vart du bor. men på karolinska i solna vill dom helst inte att man har med barn  under 15 år. så står det på deras sida under frågor

Får syskon följa med på förlossningen?
    Eftersom det inte finns någon personal som kan ta hand om syskonen, rekommenderar vi att barn under 15 år inte följer med.

Svar på tråden Barnpassning vid förlossning?