• anhus

Barnpassning vid förlossning?

Vad gör man om man inte har någon som kan passa barnen när man ska föda? Får man ta med sig dom då? Vad har ni andra gjort?

• Svar på tråden Barnpassning vid förlossning?
  • Amlin
    anhus skrev 2011-02-03 12:56:27 följande:
    Okej!

Jag fattar, Ni vill att jag ska köra bilen själv till förlossningen och föda själv!

Så får pappan och barnen stanna hemma! 

Men hur är det för dom som inte hinner till BB och föder hemma, hur traumatiskt är det då inte för hemavarande barn?
    Men vilken tråkig attityd du har. Det är många som försöker ge kontruktiva lösningar på hur du kan lösa erat problem och förklarar hur de resonerar.

Jag har ingen speciell önskan om hur du ska sköta din förlossning men går det inte på något annat vis så får väl pappan ta hand om barnen ja, hur ska du då ta dig dit. Ja taxi kanske. Eller be om hjälp från en granne eller liknande som kan skjutsa dig dit.

Jag kan tänka mig att förlossningar som sker i hemmet kan bli jättejobbiga för många barn men det är ju då knappast planerat att det ska bli på det sättet om man inte hinner till förlossningen och då får man hantera det då.

Snälla du. Om du ber om svar i en tråd så får du vara förberedda på att alla svar inte kommer vara precis som du tänk dig men det är fortfarande människor som tagit sig till att fundera, tänka och skriva ner ett svar för att på ett eller annat sätt ge dig infallsvinklar eller synpunkter på hur ditt problem kan lösas. Det är då väldigt tråkigt att bli så otacksamt bemött tillbaka.
  • Pfyrix
    Flickan och kråkan skrev 2011-02-03 12:54:19 följande:
    Jag hade en normallång första förlossning, lillebror föddes 2 timmar efter att vi skrivits in på förlossningen...tittade ut mindre än en timme efter att jag var öppen 4 cm......så med lite tur så . Rent tidsmässigt är det inget problem, bara att pricka in tiden . Mina förlossningar startade nästan exakt samma tid på dygnet......vet inte om det är vanligt....när började din första?
    halv 6 på kvällen tror jag. det var..
    Öppnade mig 10 och klämde ut henne på mindre än 5 timmar.. :P Fick dessutom ligga en bra stund och motverka krystvärkar så det hade kunnat gå lite snabbare förmodligen.. :P

Tur att man är omföderska med krav att åka in på en gång för förra gången fick jag inte komma in när jag ville för jag hade inte värkar var tredje minut. Gissa om dom var förvånade nä rjag var öppen 10 när jag kom in..Surkorvar ska inte svara i telefon.. :P
  • J W
    Okej!

Jag fattar, Ni vill att jag ska köra bilen själv till förlossningen och föda själv!

Men hur är det för dom som inte hinner till BB och föder hemma, hur traumatiskt är det då inte för hemavarande barn?
    Du kan ta taxi om du är ensam och måste in... Pappan kan kanske t.o.m köra dig dit?

Och klart det kan bli traumatiskt för barnen vid en hemmaförlossning, en förlossning oavsett var den äger rum är nog väldigt svårt för små barn.
  • Göteborgsbruden

Vi hade ingen som kunde passa så jag valde att åka in själv så var min man hemma med dottern.

(¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Mirva
    anhus skrev 2011-02-03 12:48:50 följande:
    Jag har inte antytt att förlossningspersonalen ska passa barnen! Jag bara undrade om de fick följa med, för jag kan ju knappast köra bilen själv  till förlossningen och får jag sådana värkar som sist så kan jag ju nästan inte gå själv. Klart att de inte ska vara med på själva förlossningen. Utan jag bara undrade om de kunde vara i ngt annat rum med pappan i sådana fall.

Synd att man måste vara så extremt tydlig!

Synd att vissa är så extremt otydliga då Självklart måste du vara tydlig, i annat fall får du räkna med alla möjliga svar. Ingen kan väl gissa sig till att det finns en pappa som skulle sitta i ett annat rum och "passa", du skriver ju faktiskt "Barnpassning vid förlossning". Jag tycker inte ens att "barnpassning" är ett adekvat ord när en förälder tar hand om sitt eget barn.

Eftersom det varierar så oerhört mycket mellan olika förlossningsavdelningar tycker jag att du ska höra med den avdelning där du planerat att föda. Där jag födde senast fick barn absolut inte komma in på förlossningsavdelningen, jag fick vänta med mitt barn i ett väntrum intill entrén tills en annan person kom och hämtade mitt barn.
  • jaghetersophia
    Mirva skrev 2011-02-03 12:35:42 följande:
    Det är inget med ekonomiskt bistånd att göra. Det är avdelningen Barn och ungdom som i akuta fall ordnar med ett akuthem för barnet. Sådant sker exempelvis om en vårdnadshavare blir allvarligt sjuk eller andra händelser då ingen finns som kan ta hand om barnet. Det är verkligen inget jag har fått för mig att syskon kan få komma till ett akuthem om en kvinna ska föda och ingen finns som kan ta hand om barnet.
    Jag jobbar inte med ekonomiskt bistånd - jag jobbar i utredningsgruppen - barn och ungdom. Jaja, vi skulle då absolut avslå den ansökan...
  • jaghetersophia
    Okej!

Vem har sagt att du ska köra bil själv etc? Pappan kan väl köra dig till förlossningen och går inte det får man ruinga sjuktaxi.
  • Mirva
    Mirva skrev 2011-02-03 13:20:30 följande:
    Synd att vissa är så extremt otydliga då Självklart måste du vara tydlig, i annat fall får du räkna med alla möjliga svar. Ingen kan väl gissa sig till att det finns en pappa som skulle sitta i ett annat rum och "passa", du skriver ju faktiskt "Barnpassning vid förlossning". Jag tycker inte ens att "barnpassning" är ett adekvat ord när en förälder tar hand om sitt eget barn.

Eftersom det varierar så oerhört mycket mellan olika förlossningsavdelningar tycker jag att du ska höra med den avdelning där du planerat att föda. Där jag födde senast fick barn absolut inte komma in på förlossningsavdelningen, jag fick vänta med mitt barn i ett väntrum intill entrén tills en annan person kom och hämtade mitt barn.
    Barnet fick alltså bara vara i rummet tills den andra personen kom och hämtade mitt barn, den vuxne fick inte vara kvar i rummet med barnet. Däremot får man alltid ha en annan vuxen person med sig in till förlossningen.
  • anhus

Jag ber om ursäkt om jag har varit otrevlig!

Jag ville bara veta om det finns någon hjälp att få, alltså något alternativ eller om man måste ha släkt och vänner som kan ställa upp. Jag menar det finns ju många som inte har det och hur löser dom det. Jag har aldrig sagt att jag SKA ta med barnen utan jag bara UNDRAR vad som är okej. Detta är ju bara något som jag har funderat på.

Som jag har sagt så ska min mamma passa barnen, så det är inga problem eller bekymmer.

• Svala

Om jag inte hade någon som helst hjälp med barnpassning, så skulle jag förmodligen ta en taxi till förlossningen och föda ensam (utan pappa alltså).
    Eller så skulle min sambo (och dotter) få köra mig till sjukhuset och släppa av mig vid dörren.
    Sen skulle sambon få komma dit när det är läge.

Svar på tråden Barnpassning vid förlossning?