Barnpassning vid förlossning?
Vad gör man om man inte har någon som kan passa barnen när man ska föda? Får man ta med sig dom då? Vad har ni andra gjort?
Vad gör man om man inte har någon som kan passa barnen när man ska föda? Får man ta med sig dom då? Vad har ni andra gjort?
Plan 2 var alltså den sista meningen. Hrm.
Kommer ihåg när min lillebror föddes. Vi var med mamma tills det var dags, då gick jag & min storebror ut och kollade på tv , tills vi fick gå till mamma igen. Dock var vi 5-6 år & 10-11 år då så , vi klarade oss bra själva.
Funderar på samma sak som ts. Vi har förvisso en barnvakt på hyfsat nära håll (farmor), men eftersom jag inte är helt bekväm med att henne passande min dotter i kanske ett helt dygn eller två, så är det skönt att höra att vissa faktiskt tänker sig låta pappan ta stora barnet. Nu har jag lättare att motivera för min man att jag tycker att han kan stanna hemma tills läget blir akut. :) Känns onödigt att han ska hänga på sjukhuset under kanske flera timmars latensfas.
Men, jag tycker ovissheten kring det hela är skitstressande! Helst skulle jag vilja ha på papper att värkarna sätter igång sen kväll, håller på under natten, pappan lämnar dotter på dagis på morgonen, vi åker in tillsammans, ploppar ut unge och pappan åker och hämtar stora dottern på dagis och sen åker de och hämtar mig och bebisen på sjukhuset. :)
Uppmanar också min lilla bebbe: Snälla gumman, gör som mamma säger! (jag vet, det kommer att bli ett helt annat scenario...)
Vet nån hur det är med ersättningen för taxiresan om man tvingas åka in flera gånger? En kompis var inne på sjukhuset tre vändor innan de till slut tog in henne så att hon kunde föda. Kan man åka taxi flera gånger och få ersättning för alla gånger? Naturligtvis är det inte något större problem, det bara slog mig att kompisen fick hålla på och beställa taxi gång på gång innan det väl var på riktigt.
Ja, ca en halvtimme skulle jag tro. Men kan ju sen bli 10-20 min x-tra ifall det är trafikköer och/eller krånglar med parkering. Inte fasligt lång tid jämfört med förut då vi hade minst 45 min in + ev köer och parkering.
Men det är 3.e och man vet aldrig... Och jag vill ju sååå gärna hinna få rygg-eller livmoderbedöving!
Kanske blir det ändå så att vi åker in så tidigt så att vi blir hemskickade igen (aldrig hänt förut), allt stannar av och barnvakten åkt hit i onödan. Då skulle jag bli tokig tror jag...
Har det gått fort för dig förut?
Ja, ca en halvtimme skulle jag tro. Men kan ju sen bli 10-20 min x-tra ifall det är trafikköer och/eller krånglar med parkering. Inte fasligt lång tid jämfört med förut då vi hade minst 45 min in + ev köer och parkering.
Men det är 3.e och man vet aldrig... Och jag vill ju sååå gärna hinna få rygg-eller livmoderbedöving!
Kanske blir det ändå så att vi åker in så tidigt så att vi blir hemskickade igen (aldrig hänt förut), allt stannar av och barnvakten åkt hit i onödan. Då skulle jag bli tokig tror jag...
Har det gått fort för dig förut?
Mmmm.... Men det är iaf ovanligare för omföderskor som jag förstått.... Största risken är väl den att det antingen bara tvärsätter igång intensivt och fort eller att det först kommer osäkert med oregelbundna värkar med långt emellan så man inte vet riktigt hur det står till, för att sedan plötsligt komma tätt och starkt! Det sistnämnde hände för mig med 2.a barnet... Plötsligt bara pang så kom det skittätt och ont. Och då gick det ju fort sen också.
Men eftersom båda förlossningarna startade med att slemproppen lossnade så ska jag iaf ringa och förvarna barnvakten när/om den gör det. Får jag sedan iaf ngt smärtsamma sammandragningar 2-3 st ungefär, då ringer jag iväg barnvakten och åker iväg snarast.
Skulle vattnet gå denna ggn så åker vi ju iaf in och då ringer jag barnvakten direkt.
Skulle det bara börja med värkar, så ringer jag så fort jag ser att de kommer relativt tätt och regelbundet och /eller de är ngt smärtsamma.
Mmmm.... Men det är iaf ovanligare för omföderskor som jag förstått.... Största risken är väl den att det antingen bara tvärsätter igång intensivt och fort eller att det först kommer osäkert med oregelbundna värkar med långt emellan så man inte vet riktigt hur det står till, för att sedan plötsligt komma tätt och starkt! Det sistnämnde hände för mig med 2.a barnet... Plötsligt bara pang så kom det skittätt och ont. Och då gick det ju fort sen också.
Men eftersom båda förlossningarna startade med att slemproppen lossnade så ska jag iaf ringa och förvarna barnvakten när/om den gör det. Får jag sedan iaf ngt smärtsamma sammandragningar 2-3 st ungefär, då ringer jag iväg barnvakten och åker iväg snarast.
Skulle vattnet gå denna ggn så åker vi ju iaf in och då ringer jag barnvakten direkt.
Skulle det bara börja med värkar, så ringer jag så fort jag ser att de kommer relativt tätt och regelbundet och /eller de är ngt smärtsamma.
min första graviditet var ja i v34+5 då vattnet gick
o ja tänkte nja de kommer skicka hem mig..ja packade en kasse med mobilladdare o journaler o så tog bussen in till stan o sen satte mig på vagnen in till östra
ringde t mamma o sa mitt vatten går.. o hon ba tar du vagnen e du helt galen?? ja bara:ja har ej råd me taxi.
ja minnesfylld dag kan man luugnt säga
denna gången så har ja förvarnat min kompis som ska passa min 2åring att dessa dagar får du va beredd på ta min son o passa han.så hon e förberedd på det hehe
som sagt man vet ju inget när de blir dags