• anhus

Barnpassning vid förlossning?

Vad gör man om man inte har någon som kan passa barnen när man ska föda? Får man ta med sig dom då? Vad har ni andra gjort?

• Svar på tråden Barnpassning vid förlossning?
  • EbbsansMamma

Kommer ihåg när min lillebror föddes. Vi var med mamma tills det var dags, då gick jag & min storebror ut och kollade på tv , tills vi fick gå till mamma igen. Dock var vi 5-6 år & 10-11 år då så , vi klarade oss bra själva.

• Alyana
    Rulltrappa skrev 2011-02-04 13:41:27 följande:
    Vi har EVENTUELLT en barnvakt. Kan inte han komma så har vi 2 planer. 1. Vi åker in allihopa och maken och barnen får sitta i väntrum eller cafeteria eller något i den stilen till allt är klart. Eller så tar jag en buss ensam och ringer när allt är klart så att de kan komma.
    Tar du buss in?? FörvånadFlört
    Wow, det var coolt..... Cool

Jag tar taxisjukresa in själv, el med barnen, ifall det blir bråttom och te x ifall pappan är på jobbet då.
    Men du kanske har så det går bussar ofta och inte så långt till sjukhuset?
    Tänker på hur det var senast när vi åkte taxi in... när jag hade asont och stod på alla fyra i baksätet och skek åt chauffören att köra fortare! Tungan ute Ser samma scen framför mig men i en fullsatt buss istället... Skrattande Hahaha!!
    Inte sååå kul för mig men vilken jäkla grej.... Tomte
    3.an på gång :) BF 25/2 Lycklig!!!
  • Rulltrappa
    Alyana skrev 2011-02-04 13:51:10 följande:
    Tar du buss in?? FörvånadFlört
    Wow, det var coolt..... Cool

Jag tar taxisjukresa in själv, el med barnen, ifall det blir bråttom och te x ifall pappan är på jobbet då.
    Men du kanske har så det går bussar ofta och inte så långt till sjukhuset?
    Tänker på hur det var senast när vi åkte taxi in... när jag hade asont och stod på alla fyra i baksätet och skek åt chauffören att köra fortare! Tungan ute Ser samma scen framför mig men i en fullsatt buss istället... Skrattande Hahaha!!
    Inte sååå kul för mig men vilken jäkla grej.... Tomte
    Jag bor ca 4 km från sjukhuset med bussar som går var tionde minut och är framme vid sjukhuset på ca 10 minuter. :) Det går alltså lika fort, eller fortare än att beställa och vänta in en taxi. Men det beror ju helt på när på dygnet förlossningen startar och hur akut det kommer att kännas, taxi kan mycket väl bli nödvändigt.
  • Åsalind

Funderar på samma sak som ts. Vi har förvisso en barnvakt på hyfsat nära håll (farmor), men eftersom jag inte är helt bekväm med att henne passande min dotter i kanske ett helt dygn eller två, så är det skönt att höra att vissa faktiskt tänker sig låta pappan ta stora barnet. Nu har jag lättare att motivera för min man att jag tycker att han kan stanna hemma tills läget blir akut. :)  Känns onödigt att han ska hänga på sjukhuset under kanske flera timmars latensfas.
    Men, jag tycker ovissheten kring det hela är skitstressande! Helst skulle jag vilja ha på papper att värkarna sätter igång sen kväll, håller på under natten, pappan lämnar dotter på dagis på  morgonen, vi åker in tillsammans, ploppar ut unge och pappan åker och hämtar stora dottern på dagis och sen åker de och hämtar mig och bebisen på sjukhuset. :) 
    Uppmanar också min lilla bebbe: Snälla gumman, gör som mamma säger! (jag vet, det kommer att bli ett helt annat scenario...)

• Alyana
    Rulltrappa skrev 2011-02-04 13:53:54 följande:
    Jag bor ca 4 km från sjukhuset med bussar som går var tionde minut och är framme vid sjukhuset på ca 10 minuter. :) Det går alltså lika fort, eller fortare än att beställa och vänta in en taxi. Men det beror ju helt på när på dygnet förlossningen startar och hur akut det kommer att kännas, taxi kan mycket väl bli nödvändigt.
    Jamen då förstår jag. Då går det ju fort ändå såklart.

Vi har lite drygt 3 mil till sjukhuset, sen ska man hoppas på att det inte är för mycket trafik inne i stan på väg dit och att vi hittar en parkering snabbt och nära. Alt jag hoppar ur vid entrén först, så får gubben och barnen komma efter sen.
  • Åsalind

Vet nån hur det är med ersättningen för taxiresan om man tvingas åka in flera gånger? En kompis var inne på sjukhuset tre vändor innan de till slut tog in henne så att hon kunde föda. Kan man åka taxi flera gånger och få ersättning för alla gånger? Naturligtvis är det inte något större problem, det bara slog mig att kompisen fick hålla på och beställa taxi gång på gång innan det väl var på riktigt.

• Rulltrappa
    Alyana skrev 2011-02-04 13:59:57 följande:
    Jamen då förstår jag. Då går det ju fort ändå såklart.

Vi har lite drygt 3 mil till sjukhuset, sen ska man hoppas på att det inte är för mycket trafik inne i stan på väg dit och att vi hittar en parkering snabbt och nära. Alt jag hoppar ur vid entrén först, så får gubben och barnen komma efter sen.
    Hur fort går det att åka? En halvtimme?

Ja, förhoppningen är ju att barnvakten kan komma hit såklart.
  • Alyana
    Rulltrappa skrev 2011-02-04 14:03:53 följande:
    Hur fort går det att åka? En halvtimme?

Ja, förhoppningen är ju att barnvakten kan komma hit såklart.

Ja, ca en halvtimme skulle jag tro. Men kan ju sen bli 10-20 min x-tra ifall det är trafikköer och/eller krånglar med parkering. Inte fasligt lång tid jämfört med förut då vi hade minst 45 min in + ev köer och parkering.
    Men det är 3.e och man vet aldrig... Och jag vill ju sååå gärna hinna få rygg-eller livmoderbedöving! Drömmer

Kanske blir det ändå så att vi åker in så tidigt så att vi blir hemskickade igen (aldrig hänt förut), allt stannar av och barnvakten åkt hit i onödan. Oskyldig Då skulle jag bli tokig tror jag... Förvånad

Har det gått fort för dig förut?

• Amlin
    Alyana skrev 2011-02-04 14:16:36 följande:

Ja, ca en halvtimme skulle jag tro. Men kan ju sen bli 10-20 min x-tra ifall det är trafikköer och/eller krånglar med parkering. Inte fasligt lång tid jämfört med förut då vi hade minst 45 min in + ev köer och parkering.
    Men det är 3.e och man vet aldrig... Och jag vill ju sååå gärna hinna få rygg-eller livmoderbedöving! Drömmer

Kanske blir det ändå så att vi åker in så tidigt så att vi blir hemskickade igen (aldrig hänt förut), allt stannar av och barnvakten åkt hit i onödan. Oskyldig Då skulle jag bli tokig tror jag... Förvånad

Har det gått fort för dig förut?

Det där oroar mig lite också. Att kalla in barnvakt och åka in så är det falkslarm. För oss är det lungt, vi har typ promenad avstånd till sjukhuset (inte med värkar dock men vi är ju där på ett kick) men att ringa hit barnvaken som har tre timmars körväg för att upptäcka att allt stannat av och man måste hem igen. SURT.
  • Alyana
    Amlin skrev 2011-02-04 14:34:39 följande:
    Det där oroar mig lite också. Att kalla in barnvakt och åka in så är det falkslarm. För oss är det lungt, vi har typ promenad avstånd till sjukhuset (inte med värkar dock men vi är ju där på ett kick) men att ringa hit barnvaken som har tre timmars körväg för att upptäcka att allt stannat av och man måste hem igen. SURT.

Mmmm.... Men det är iaf ovanligare för omföderskor som jag förstått.... Största risken är väl den att det antingen bara tvärsätter igång intensivt och fort eller att det först kommer osäkert med oregelbundna värkar med långt emellan så man inte vet riktigt hur det står till, för att sedan plötsligt komma tätt och starkt! Det sistnämnde hände för mig med 2.a barnet... Plötsligt bara pang så kom det skittätt och ont. Och då gick det ju fort sen också.

Men eftersom båda förlossningarna startade med att slemproppen lossnade så ska jag iaf ringa och förvarna barnvakten när/om den gör det. Får jag sedan iaf ngt smärtsamma sammandragningar 2-3 st ungefär, då ringer jag iväg barnvakten och åker iväg snarast.

Skulle vattnet gå denna ggn så åker vi ju iaf in och då ringer jag barnvakten direkt.
    Skulle det bara börja med värkar, så ringer jag så fort jag ser att de kommer relativt tätt och regelbundet och /eller de är ngt smärtsamma.

• Amlin
    Alyana skrev 2011-02-04 14:53:57 följande:

Mmmm.... Men det är iaf ovanligare för omföderskor som jag förstått.... Största risken är väl den att det antingen bara tvärsätter igång intensivt och fort eller att det först kommer osäkert med oregelbundna värkar med långt emellan så man inte vet riktigt hur det står till, för att sedan plötsligt komma tätt och starkt! Det sistnämnde hände för mig med 2.a barnet... Plötsligt bara pang så kom det skittätt och ont. Och då gick det ju fort sen också.

Men eftersom båda förlossningarna startade med att slemproppen lossnade så ska jag iaf ringa och förvarna barnvakten när/om den gör det. Får jag sedan iaf ngt smärtsamma sammandragningar 2-3 st ungefär, då ringer jag iväg barnvakten och åker iväg snarast.

Skulle vattnet gå denna ggn så åker vi ju iaf in och då ringer jag barnvakten direkt.
    Skulle det bara börja med värkar, så ringer jag så fort jag ser att de kommer relativt tätt och regelbundet och /eller de är ngt smärtsamma.

Det låter som en plan!

Jag vet själv inte riktigt vad jag ska förvänta mig för det är förvisso andra graviditeten men förra gången snittades jag planerat så jag har aldrig genomgått värkarbete och antar att jag räknas som förstföderska pga det. Iom att jag väntar tvillingar så kommer jag å andra sidan säkert få åka upp på kontroll lite tidigare och då kan man ju ta hjälp av personalen för att få ett hum om hur man ligger till.

Men barnvakten kommer nog få meddelandet "packa väskan och hålla katterna i närheten" så snart jag känner att något är på gång, så hon är förberedd... I värsta fall får ju maken stanna hemma tills hon kommer eller så har vi några vänner på stand-by för enstaka timmar. JAg har ju som sagt aldrig fött vaginalt förr så de lär ju inte bli någon störtfölossning. Han hinner nog komma innan det blir riktigt kritiskt även om jag ju hellst haft honom med hela tiden.
  • stoltcissi

min första graviditet var ja i v34+5 då vattnet gick
    o ja tänkte nja de kommer skicka hem mig..ja packade en kasse med mobilladdare o journaler o så  tog bussen in till stan o sen satte mig på vagnen in till östra
    ringde t mamma o sa mitt vatten går.. o hon ba tar du vagnen e du helt galen?? ja bara:ja har ej råd me taxi.
    ja minnesfylld dag kan man luugnt säga

denna gången så har ja förvarnat min kompis som ska passa min 2åring att dessa dagar får du va beredd på ta min son o passa han.så hon e förberedd på det hehe
    som sagt man vet ju inget när de blir dags

Svar på tråden Barnpassning vid förlossning?