Barnpassning vid förlossning?
Vad gör man om man inte har någon som kan passa barnen när man ska föda? Får man ta med sig dom då? Vad har ni andra gjort?
Vad gör man om man inte har någon som kan passa barnen när man ska föda? Får man ta med sig dom då? Vad har ni andra gjort?
Jag har en snäll mamma som kommer och passar barnen. Det jobbiga är ju att man inte vet när förlossningen startar. Sist gick jag 14 dagar över bf.
Problemet är att släkt och vänner bor på västkusten och vi är nyinflyttade i småland. Inte den närmsta vägen direkt.
Jag var mest nyfiken på om det finns alternativ eller hjälp överhuvudtaget i en sådan situation.
Tack FiaPer och LittleJunia
Fattar inte varför vissa av er som svarar i tråden är så elaka.
Jag bara undrar vilka alternativ som finns. Vaddå blanda in socialen. Jag har släkt och vänner men inte på nära håll. Självklart har barnen en pappa som isåfall kan passa . Men hur kul är det att behöva föda själv.
Ni som bara är ELAKA behöver inte lägga er i och svara!
Jag bara undrar vilka alternativ som finns. Vaddå blanda in socialen. Jag har släkt och vänner men inte på nära håll. Självklart har barnen en pappa som isåfall kan passa . Men hur kul är det att behöva föda själv.
Här i Umeå finns ingen barnpassning på förlossningen.. dom sa att har man med sig sitt barn så får pappan ta hand om barnet vilket gör att man föder ju i princip själv då. (ja förutom förlossningspersonalen...)
Vår "barnvakt" bor så att hon har ca 3 timmar med bil. Sen får vi väl lägga på att hon ska förberedas, packa ihop sina katter, kläder, ta sig från jobbet osv. Så vi räknar med en viss startsträcka. Vi kommer förbereda henne så snart något visar att det kan vara på gång så att hon är startklar. Utöver det har vi pratat med två kompisar som känner dottern skapligt som kan ta hand om henne ett par timmar om det skulle krävas. Går det inte att ordna på annat vis så får vi väl bita i den sura sockan så får jag åka upp själv först och maken komma efteråt.
MIn tjej är 2,5 år. Vi ett tillfälle blev jag dålig och fick åka upp på akuten. Vi hade ingen möjlighet att lämna henne hos barnvakt. Trots att hon turligt nog sov majoriteten av tiden så har det besöket lämnat ganska djupa spår i henne. Hon var länge väldigt orolig över att mamma var sjuk och pratar fortfarande 4 månader efteråt om att mamma är sjuk och måste åka till doktor på sjukhuset. Alldelses oavsett om personalen på förlossningen skulle kunna tycka att det var ok att vi hade ett barn med oss upp så kan jag inte föreställa mig att utsätta henne för det. Jag tror hon skulle kunna ta väldigt illa vid sig av att se mamma i en "sjukhussäng" igen och dessutom påverkad av smärta.
Så på något sätt måste vi ta oss runt det, barnvakten, kompisar eller att maken sitter med henne tills barnvakten kommer.
Det är ju förstås omöjligt att veta hur dina barn reagerar men det kan vara svårt att förklara för små barn vad som händer. Man vet liksom aldrig vad de tar fasta på.
Så frågan är, hur långt har du till närmaste barnvakt? Finns det någon i din närhet som du inte kan se som långvarig barnvakt men som kanske kan ställa upp några timmar? Annars är det väl pappan som är bästa alternativet om du inte vill vända dig till kommunen och se om det finns alternativ där.
Vi hade samma problem, eftersom sonen skulle födas i början av januari och vi misstänkte att han skulle komma tidigare. Alla vänner vi har (vilket inte är supermånga) här skulle alltså hem till sina familjer över jul och nyår under den tiden och våra egna familjer bor långt bort. Vi gjorde upp ett schema, så att vi visste vilka av dem vi känner och som skulle kunna tänka sig att passa vår 1,5-åring som var hemma.
Jag frågade om detta på BB och då sa de att om det inte kommer finnas någon som kan ta hand om honom, så skulle pappan vara tvungen att stanna hemma... Så mycket hjälp fick vi från dem. Så det beror nog på vem man pratar med kanske.
Till slut föddes han på nyårsafton och min mans mamma var supersnäll och åkte tåg i 4 timmar för att komma hit :) Under den tiden bjöd vi hem några vänner utifall att v skulle vara tvungna att åka tidigare än hon kom.
Hoppas det löser sig för er!!
Men alltså, förväntar ni er att förlossningspersonalen ska passa ev syskon?
Ett alternativ kan ju vara att ha en doula med på förlossningen........
dom kanske kan komma ner&bo det sista hos er så är någon på plats. kanske är svårt&så med jobb men bara en tanke! lycka till..