• anhus

Barnpassning vid förlossning?

Vad gör man om man inte har någon som kan passa barnen när man ska föda? Får man ta med sig dom då? Vad har ni andra gjort?

• Svar på tråden Barnpassning vid förlossning?
  • Kayn
    jaghetersophia skrev 2011-02-03 15:34:21 följande:
    Ja och mina kollegor då. Varför ska socialtjänsten ordna och betala något som man kan ordna/betala själv?
    *gilla*
    Mamma till Wilhelm 070114 & liten i magen bf februari 2011
  • Mirva
    Kayn skrev 2011-02-03 16:58:23 följande:
    *gilla*
    Det är väl ingen som har påstått att socialtjänsten ska ordna eller betala något man kan ordna eller betala själv?
  • Kayn
    Mirva skrev 2011-02-03 17:50:46 följande:
    Det är väl ingen som har påstått att socialtjänsten ska ordna eller betala något man kan ordna eller betala själv?
    Mer eller mindre så har ju diskussionen gått så.....tycker jag iaf!
    Mamma till Wilhelm 070114 & liten i magen bf februari 2011
  • Mirva
    Kayn skrev 2011-02-03 18:24:42 följande:
    Mer eller mindre så har ju diskussionen gått så.....tycker jag iaf!
    Det är väl bara jag som skrivit att man kan vända sig till socialtjänsten. Då menar jag i sista hand, när allt annat är uttömt. Någon skrev om kommunen. Då menar jag när allt annat är uttömt. Har man ekonomiska förutsättningar att köpa sig en barnvakt bör man naturligtvis göra det, om nu något företag med hushållsnära tjänster har den möjligheten att ge den typen av service.
  • Kayn

Men finns en pappa med i bilden, som det tydligen gjorde här, så tycker jag knappt frågan är relevant.... Då får det ju bli han som får ta hand om barnet/barnen så jag förstår inte problematiken!

• Oj vad det blåser

Vi har turen att ha ganska mycket familj i närheten, så vi ringer väl runt till dem och den som svarar först får lov att komma hem till oss och vara med blivande storebror. Har väldigt goa grannar också som skulle funka.

Man får lägga ut några krokar i god tid så folk vet när det är dags och kan vara beredda på att ställa upp en natt.

• Alyana
    anhus skrev 2011-02-02 19:23:03 följande:

Vad gör man om man inte har någon som kan passa barnen när man ska föda? Får man ta med sig dom då? Vad har ni andra gjort?

Vi har samma "problem" och jag undrar detsamma!
    Dvs jag förväntar mig inte att personalen på förlossningen ska "passa våra barn" Flört utan jag funderar på om det finns något slags "väntrum" eller liknande där pappan och barnen kan vara, i närheten av förlossningsavdelningen, i väntan på att barnvakt kommer.

Har en snabb andra förlossning i bagaget och vill därför åka in så tidigt som möjligt, samtidigt som barnvakterna (min mor eller far) har minst 1,5-2 tim bilfärd till sjukhuset, troligtvis tar det iaf 2-2,5 tim, kanske upp till 3 tim.

Vi tänkte som så att vi åker alla in till sjukhuset så snart det går, jag installerar mig i förlossningsrummet, pappan och barnen får vänta "utanför" någonstans och hålla kontakten med barnvakten. Sen så är det bara att hoppas att den hinner komma till dem i tid så att pappan får vara med när det är som jobbigast och när barnet föds....

Hinner vi så hinner vi, annars så är det ju inget annat att göra än att gilla läget...
    Men tänker iaf se till att åka in så fort som möjligt, ffa så att det kanske finns tid att få effektiv bedövning, för det skulle kanske iaf göra det hela lite lättare om jag blir tvungen att föda ensam.
    En förhoppning är att ifall det går fort och barnvakten inte hinner komma, så om pappan och barnen finns i närheten i ett väntrum med leksaker t ex, så kanske en uska hinner hämta pappan precis innan barnet föds fram, så han får vara med då, samtidigt som barnen (4 och 6 år) kan vara själva i väntrummet en liten liten stund...?

Ja, det är lite olika scenarion jag har iaf.
    Man kan ju inget veta eller planera så, utan man får försöka lösa det bäst man kan när det blir....
    3.an på gång :) BF 25/2 Lycklig!!!
  • Alyana

Alltså jag förstår ju att det bästa är att fråga om detta direkt till avd jag ska föda på....Flört men kunde också vara intressant att höra om någon annan har gjort så här?

• Mirva
    Kayn skrev 2011-02-03 20:55:52 följande:
    Men finns en pappa med i bilden, som det tydligen gjorde här, så tycker jag knappt frågan är relevant.... Då får det ju bli han som får ta hand om barnet/barnen så jag förstår inte problematiken!
    Saken var den att jag svarade på ts fråga innan det framgick att det fanns en pappa med i bilden, därav diskussionen om möjligheten att vända sig till soc. Sedan kan det också vara så att den gravida mamman tillsammans med soc kommer fram till en annan lösning än att barnet tas till ett akuthem vid förlossningen.

Nu har det löst sig för ts, men för andra i liknande situation kan det vara intressant. Men som du skrev, när det gäller ts är detta inte relevant.
  • Rulltrappa

Vi har EVENTUELLT en barnvakt. Kan inte han komma så har vi 2 planer. 1. Vi åker in allihopa och maken och barnen får sitta i väntrum eller cafeteria eller något i den stilen till allt är klart. Eller så tar jag en buss ensam och ringer när allt är klart så att de kan komma.

Svar på tråden Barnpassning vid förlossning?