• samos

Alkohol i minimängd

Tycker själv att frågan är lite fånig, men ändå: Öl och cider där det står att alkoolmängden är 0, 05%, det borde man väl kunna dricka???

• Svar på tråden Alkohol i minimängd
  • Pigge2

Det finns saftglögg som är helt alkoholfri. läs på etiketten det står alltid alkoholhalten, men om man har lättglögg med 2,2 % kan man koka den och då försvinner alkoholen. Likadant som att man kan ha vin i såsen om man kokar den.

• annamaya

Jaf tror inte det är någon fara alls med de alkoholfria alternativen som vin och öl eller ens cider som har 0,8 % alkohol i sig. Jag har många vänner osm tom druckit ett glas vin då och då och deras bebisar har blivit hur fina som helst men det där är ju en risk var och en får ta. om man avstår helt från alkohol är man ju helt säker på att de tinte är det som skadar bebisen även om man kan skada barnet genom att andas in förorenad luft,äta opatoriserat etc etc....men som sagt allt kan hända hur försiktig man än är och och om man känenr isg orolig för att dricka alkohol så blir ju barnet också oroligt och det är det ju inte alls värt.

• Laddad

Frågade min barnmorska nä jag hamnade i en situation när jag var tvungen att fatta beslut om detta. Hon sa att det var inte faligt alls. Jag kanske inte behövde bälja i mig om jag kände mig illa till modsmen det var ingen fara sa hon.

• lillan68

Blossas glögg värms ju upp jämn så jag kommer nog att kunna dricka den.2,2 % alkohol står det på den.

• lillan68

Jag tror på sunt förnufft..

• Naimiez

Så lite alkohol tror jag du kan dricka men glöggen hade jag värmt på /kokat. Alkolholen försvinner vid 79 grader.

• PamPam

Jag har inte läst igenom andra inlägg än TS trådstart.

Samos - enligt min mening är det ingen risk att dricka alkoholfri cider och öl, även om de har minimala mängder alkohol i sig. Allt med måtta och sunt förnuft är det som gäller i min värld.

Jag har märkt att inställningen här på FL är mycket mera restriktiv och tonen mera aggressiv än någon annanstans. Det vill säga, här blir man lätt anklagad för att vara alkoholist om man tar så mycket som en klunk alkohol under nio månader - något jag aldrig hört någonannanstans. Min rekommendation är därmed att det kan löna sig att samla in info från olika källor och själv bedöma vad man anser rimligt, resonligt och viktigt. Och själv bestämma vad för gränser man vill ställa för sig själv.

• Naimiez

PamPam: såg du programmet om att dricka alkohol när man ammar? Kalla fakta eller vad det nu var.......Där sa det att man bör vara väldigt restriktiv med alkolhol under graviditeten. Det är väldigt mycket som skall utvecklas på barnet och alkohol stör detta.....Tycker man är VÄLDIGT ego om man dricker alkohol under graviditeten. Det finns alkoholfria alternativ eller koka glöggen!!!

• PamPam

Naimiez,

Nej, jag såg inte programmet.

Jag undviker alkohol under graviditeten, men det hindrar mig inte från att ta en klunk vin vid enstaka tillfällen. Det är ingenting jag har dåligt samvete över, och ingenting jag tänker ändra på. Så det är ingen ide att försöka övertala mig att göra något annat!

Att andra väljer noll-linje är helt ok.

PP

• Naimiez

PamPam: Väldigt ego tycker jag emn vi har skillda uppfattningar ( det finns VÄLDIGT bra alkoholfria viner också.

Svar på tråden Alkohol i minimängd