• samos

Alkohol i minimängd

Tycker själv att frågan är lite fånig, men ändå: Öl och cider där det står att alkoolmängden är 0, 05%, det borde man väl kunna dricka???

• Svar på tråden Alkohol i minimängd
  • PamPam

Naimiez,

Ja, som sagt har jag gjort mitt beslut och jag tänker inte ge mig in på den här diskussionen!

I vårt hus avnjuter vi (i normala fall, då jag inte är gravid) rätt ofta vin, så vi har kanske blivit lite kräsna på den fronten...alkoholfritt vin är nog något jag inte rör! Smakar besk dålig saft!

• Dramaonline

Man är väl minst sagt restriktiv, när man dricker minimängder!
    Vi talar om en mugg eller två av - som högst - lättdrycker.

Naturligtvis ska man inte dricka till exempel flera glas vin, eller så. Absolut inte. Och inte en hel PET-flaska lättcider heller.

Restriktiv betyder begränsande, att man har en gräns. Och det måste finnas en gräns.
    Det är rent ut sagt löjligt att alla ska tävla i präktighet, som om det gällde att komma in i socialstyrelsens himmel, fastän alla med sinne för proportioner vet att en mugg lättglögg inte ger FET.

Men barnmorskorna vill inte att vi ska tänka själva, att vi ska veta gränsen, för de tycker att vi är klantiga eller har dålig självdiciplin och inte kommer att klara det ansvaret själva.
    Att vi alltid kommer att "räkna bort" säkerhetsmarginalen.

• wrej

Naimiez - vilka goa alkoholfria viner synar du på? har testat alla på systemet o d smakar blaskig saft allihop.... :/

• Moffan

Kikar in och sticker ut hakan lite
    Ibland verkar det som om detta med absolut noll alkohol verkar bli någon sorts religion.

Det finns faktiskt små mängder alkohol i annat än exempelvis lättcider. En sak är bröd. Så det går inte att undvika alkohol helt. Självklart ska man inte dricka några mängder, men jag tycker man ska använda sitt sunda förnuft. En mugg lättglögg är självklart ingen fara.

• wrej

Tror vi e för petiga,, för mycket av någonting är aldrig bra.. men att folk här på FL har taggarna utåt o e riktiga moraltanter går inte att komma ifrån (som Pampam skrev).
    TYcker att folk borde sköta sig själv o skita i andra lite mer,, står det ett inlägg om alkohol o DU inte ser det som rätt så tycker jag man ska ignorera den tråden faktsikt. folk är inte dumma så de inte hört alla skrönor om mat o dryck hit o dit, de har bara valt att inte följa den helt. en bit brie o en god fisk till middag, so what? visst skär man ner på mkt. men det e rent av korkat att gå i celibat i allt vad god mat är. Ja lovar att de som håller för strikt på sin föda även skär bort kanterna på deras barns macka oxå.... =fjanterier. :)

• Lupinen69

stoffe76: nix, syftar inte på någon speciell, vill bara uppmärksamma alla gravida på att lättöl faktiskt innehåller alkohol! Och att en 33 cl flaska lättöl motsvarar 2 cl starksprit/brännvin.

Jag vet att många dricker lättöl för att de tror det är "säkert", men om man dricker några sådana en kväll eller dricker lättöl regelbundet så dricker man faktiskt alkohol! Och hur många skulle med vett och vilja dricka 2 cl brännvin regelbundet under graviditeten?

Almaximus: läs ovan, lättöl är INTE alkoholfritt! Skulle du kunna tänka dig att dricka några 2:or snaps en kväll? Eller på regelbunden basis under graviditeten???

• samos

Det har ju blivit en lång tråd av det här och många har synpunkter. Men det har glidit över till att bli en diskussion om att dricka eller ej. Min fråga handlade inte om det, personligen avstår jag, min fråga var om MAX 0,05% räknas som alkohol i sammanhanget! (Eftersom det ofta står så i det alkolholfria alternativen).

• Snova

Jag svarar aspelut NEJ på ursprungsfrågan om jag ej redan gjort det!?

• Snova

DAH! Jag svarar JA på ursprungsfrågan, den var ändrad i ditt inlägg ovan. JA det är ok och NEJ det kan inte räknas.

Håller med om inofficiella SM i präktighet är tröttsam...

• Cissi2005

HEj! Det var väldiga disskussioner har druckit alkoholfritt vin 0,05, och anser inte att det skall ha nån skada, man kan inte tänka att allt är farligt och så lite alkohol tror jag inte räknas.

Ha en bra dag

Svar på tråden Alkohol i minimängd