• samos

Alkohol i minimängd

Tycker själv att frågan är lite fånig, men ändå: Öl och cider där det står att alkoolmängden är 0, 05%, det borde man väl kunna dricka???

• Svar på tråden Alkohol i minimängd
  • Smulan 79

Kanske OT, Men är det nån som vet hur det är i länder med högvinkonsumtion, tex frankrike? har de också "noll"-gräns?

För övrigt tycker jag som i de flesta frågor - Ta ditt sunda förnuft tillfånga!!

• Moffan

Jag har franska vänner, framför allt en fransk väninna som har två jättefina barn! Hon har drucit ett halvt glas gott vin då och då, tillsammans med ett glas vatten. Och på BB skulle det självklart drickas äkta champagne

• Annacecilia

På TS fråga svarar jag JA. Alkhoholfria alternativ med mindre än 0,5% alkohol är helt ok att dricka under graviditet. Det blir mer alkohol i magen av att äta en banan (som jäser) än att dricka några glas alko-fritt vin!

Någon frågade hur rekommendationerna ser ut i andra länder. I vårt södra grannland Danmark rekommenderas gravida att inte dricka mer än 1 "genstand" (~1glas vin/öl) och att inte dricka varje dag.

• Naimiez

Wrej: Inglenook St Regis Cabernet Sauvignon tyckte jag var helt OK. Dock måste det drickas rumstemp eller varmare annars smakar det svartvinbrssaft.....

• Filippinan

Jag har frågat min BM om det är ok att dricka cider med 0,5 % alkohol. Hon svarade ja. Har druckit detta på helgerna när andra dricker vin. Eftersom kroppen förbränner mängden alkohol innan den hinner ut i blodet ska det inte vara någon fara.

• Filippinan

Det är ju promillehalten i mammans blod som påverkar moderkakan/fostervattnet. Så om du har 1 promille har bebisen det också i sin omgivning. Men av 0,5 % cider ökas inte din promillehalt alls - därför är det lugnt.

• Snova

Danskarna verkar ha skönare inställning till det mesta faktiskt! Samtidigt är de svårmodigare än man tror. Och här sitter jag och generaliserar på torsdagsförmiddagen...

Jag smuttade på rödvin igår, det var inte mkt alls men himla gott. Tror lätt att iaf ett halvt glas vin är ok men låter bli den "mängden" iaf. Fast det borde man ju kunna räkna på, hur är det jämfört med lättölen som många dricker? Borde bli lite mer alkohol va? Är så kass på matte...

Det är nog viktigare att mamman mår bra än att man är absolutist. Menar _inte_ då att man mår bättre av ett glas vin men att det finns massor av annat att tänka på också men det var ingen nyhet!

Känner mig helflummig just nu, sorry om det blev skumt!

• Snova

Nu blir jag väl "hängd" för att jag smuttade lite. Kör på de som vill, jag bryr mig inte!

• Filippinan

Nästan alla mina kompisar har smuttat en mun på sin pojkväns/mans vinglas varje gång de druckit vin. EN mun alltså. Jag har inte druckit en droppe alkohol men det är mest för att jag inte vill smaka en mun och tycka att det är så gott för då kanske man saknar det mer. Om jag avstår helt känner jag inget sug alls. En mun är inte farligt.

• Snova

Nä, eller hur! Fattar vad du menar med att man är rädd att man vill ha mer men det funkade bra faktiskt. "hällde" upp liiite i ett eget vinglas och satt och uktade läpparna med det, vad löjligt det låter! Men det kändes lyxigt och smaken kände jag.

Fick tipset av en av gästerna att även rödvin är gott att blanda ut med mineralvatten men tycker att det låter äckligt. En kompis som bor i Mainz sa att där serveras det på krogen. Tre delar vin och en del mineralvatten, ska ta fram vinsmaken och bort alkoholsmaken... Man kanske kan ta 50/50 och få ihop en liten skvätt!?

Klarar mig dock utan eller att göra som igår ngn gång!

• MBP

I högkonsumtionsländer som frankrike rekommenderas alkoholstopp. I motsats till vad många tror.

• Filippinan

Jag tror att alkoholstopp är en bra grej eftersom man annars lämnar det upp till kvinnan att avgöra och räkna ut vad promillehalten i blodet är efter två munnar vin, tre munnar vin, ett halvt glas vin etc etc. Någonstans går ju gränsen för att det påverkar fostret negativt och därför är det enklast för alla med nolltolerans. Jag dricker inte en droppe alkohol (men däremot cider med mindre än 0,5 % alkohol) men det är inte för att jag tror att det är farligt med en mun vin. Så jag dömer ingen som smakar lite grann.

• ludicrous

Får man bara fråga vad det är för mening med att dricka en som har halten 0,05% och en utan? smaken lär det ju knappast vara någon skillnad på..

• Dramaonline

Nä, har man tillgång till båda så lär det ju inte spela nån roll. Varken för smaken eller effekten. Man kan lika gärna dricka den som har 0,00% som den som har 0,05%.

Men om bara det ena fanns skulle jag inte lägga ork på att hitta det andra.

• Stoffe76

Jag har inte sett någon öl som är helt alkoholfri. På systemet finns ju t ex Kaliber som har MAX 0,05%, men ingen helt alkoholfri (vad jag har sett). Jag har förstått det som att man tillverkar ölen med alkohol och sedan tar bort den. Det kanske inte går att garantera att man fått bort allt?

Svar på tråden Alkohol i minimängd