• samos

Alkohol i minimängd

Tycker själv att frågan är lite fånig, men ändå: Öl och cider där det står att alkoolmängden är 0, 05%, det borde man väl kunna dricka???

• Svar på tråden Alkohol i minimängd
  • Deeva

Jo, men du får ju räkna med att när du dricker dina två lättöl så får du inte i dig motsvarande koncentrerad alkohol som om du dricker 1.85 cl starksprit. I så fall skulle man ju kunna bli packad på filmjölk. Bara man dricker tillräckligt mycket.
    När du dricker t.ex två lättöl så får du även i dig en mängd vatten etc som spär ut alkoholen. Det intressanta och det som spelar roll är ju hur mycket kroppen tar upp av det du dricker. Och där hävdar jag fortfarande att man promillemässigt inte kan jämföra två lättöl med 2 cl starksprit.

• Snova

Jodå, det är sant att två lättöl är 2 cl ren sprit. Skulle ej dricka lättöl även om det troligen inte är ngn fara!

Ett "normalstort" glas vin motsvarar väl ca 4 cl ren sprit, också värt att tänka på även som ichegravid...

• Snova

Visst kan man resonera så också, men jag skulle ändå avstå och än viktigare - ej "råda" andra att dricka det!

Tror som sagt inte att det är ngn fara men värt iaf att låta bli!

• Titti och mini

Deeva - fast nu fattar jag inte riktigt, för bebisen får ju oavsett hastighet också i sig den spriten. I filmjölk finns ingen alkohol är en myt som sprids på gravidsidorna

Snova - 2 lättöl är till o med nästan 4 cl sprit

• Deeva

Nä, det är ju ingen som råder någon att dricka något. Det är självklart upp till var och en var man tycker att gränsen går.
    Men jag har lite svårt för den drick- och mathysteri som råder ibland. Självklart ska man inte dricka alkohol när man är gravid! Det är en självklarhet. Men i många fall tror jag att stressen över att ha druckit ett glas lättöl är långt värre än själva lättölen någonsin kommer att bli.
    Jag dricker inte lättöl själv, men mest för jag tycker det är direkt äckligt. Däremot dricker jag gärna av Systemets "alkoholfria" produkter som ligger på 0.5 volymprocent.

Återigen -> www.systembolaget.se/Uppslagsbok/Alkoholfritt.htm

• TvåM

Provade systemets alkoholfria rödvin men tyckte inte det var något vidare, smakade mest svartvinbärssaft, gillar strävheten i rödvin och det fanns ju inte i den. För övrigt tycker jag inte att det är speciellt svårt att avstå från alkohol i 9 månader, eller lite längre om man ska/kan amma. Man får ju något helt fantastiskt av det hela!

• Snova

Deeva; tänkte bara på det du skrev tidigare "Njut av det goda vi faktiskt kan unna oss! Lättöl (för dom som nu gillar det ), lättglögg, Systemets alkoholfria produkter etc... " Men jag är ej heller ngn mat/dryckhysterisk person så mig kvittar det.

Tipsar gärna igen om det alkoholfria mousserande "Billabong". Jättegott! Det röda däremot skulle jag ej ens våga smaka på, alla säger att det smakar skit!

• Snova

Men det är ju relativt stor skillnad på systemets 0,5 % och lättöl iofs!

Var och en gör som den vill brukar jag alltid säga!

• Heranell

Alltså... jag blev väldigt förvånad för ett tag sen, var på middag och bestämde mig för att ta en flaska lättöl till maten. Drack den ganska snabbt och tyckte sen att jag kände av den!!! Inte för att jag vill moralisera överhuvudtaget, jag blev bara så förvånad!
    Snacka om att man kommer att bli "billig i drift" första gången man dricker nåt efter amningen.

• Mysiga tjejen

samos....vilket öl innehåller så lite alkohol?

du borde inte dricka sådant hur lite alkohol det än är tycker jag, min bm sa att man vet ju inte hur farligt det är, en kapsyl eller mer.............

Svar på tråden Alkohol i minimängd