Alkohol i minimängd
Tycker själv att frågan är lite fånig, men ändå: Öl och cider där det står att alkoolmängden är 0, 05%, det borde man väl kunna dricka???
Tycker själv att frågan är lite fånig, men ändå: Öl och cider där det står att alkoolmängden är 0, 05%, det borde man väl kunna dricka???
Japp!
om det är 0.05% så väknas det som alkoholfri
Det kan innehålla högst 0,5 volymprocent och ändå räknas som alkoholfritt!
Från Systembolaget (www.systembolaget.se/Uppslagsbok/Alkoholfritt.htm):
"Helt fritt från alkohol? Nja...
Dessutom håller hela sortimentet på att uppgraderas - och vi får säkert se ännu bättre alkoholfria alternativ längre fram.
En del av produkterna innehåller alkohol - högst 0,5 volymprocent - men kallas ändå alkoholfria. Det gör att exempelvis rättrogna muslimer ändå inte kan dricka dessa produkter. Likaså är det högst riskabelt för nyktra alkoholister att hälla upp glas med 0,5- procentigt rött vin.
Så det kan tyckas paradoxalt att kalla sortimentet alkoholfritt, men 0,5 procent är gränsen för att inte ge utslag vid ett blodprov, och det är riskfritt för både gravida och bilförare.
Vansinniga mängder!
Ett exempel: En 30-årig man som väger 90 kilo och är 175 cm lång måste hälla i sig 30 flaskor 0,5-procentigt öl på högst två timmar för att komma upp i samma promillehalt som om han drack två starköl - 0,43 promille. Och tio liter på två timmar är nog mer än vad de flesta av oss tål ..."
Hej! Jag tycker att man kan avstå från alkohol. det är inte så länge som sagt. Men lättöl,cider (inte stark),blossalättglögg osv är helt okey. Men jag äääälskar vatten, det är ju så gott. Njut av livet,babysen och oroa dig inte så mkt. Kram!
0,05% är ju så lite att typ mjölk har den alkoholhalten...
Drick och njut och oroa dig inte!
Håller med. Finns ingen anledning att oroa ihjäl sig bara för att det finns någon ynka alkoholprocent i drycken. Njut av det goda vi faktiskt kan unna oss! Lättöl (för dom som nu gillar det ), lättglögg, Systemets alkoholfria produkter etc...
Fast det är ju rätt stor skillnad på tex lättöl och det som TS nämner I det TS nämner är det knappt mätbart hur mkt alkohol, men i en lättöl 33 cl är det 2 cl 40% sprit, så två lättöl är en drink
Man kan inte jämföra att dricka två lättöl som att häva i sig 2 cl starksprit. Det är inte samma sak. I så fall skulle du ju kunna dricka dig full på några lättöl och det är i princip omöjligt.
Jag köpte det "alkoholfria" mousserande vinet "Billabong" på Systemet i veckan och drack glatt, det var himla gott. När jag druckit halva flaskan ca så såg jag att det innehöll 0,5 % alkohol. Tror absolut inte att det är ngn fara men det kändes rätt dumt att jag ej sett det.
Tjejen på Systemet såg att jag var gravid och hon sa inget, som sagt, det är nog helt lugnt!
0,05 % alkohol är ju däremot tvärlugnt. Undrar dock - vad 17 är det som innehåller så lite alkohol men att det står skrivet ändå? Antar att TS menar 0,5 %???
Deeva - jo jag trodde inte heller på det när jag läste det först, men det är faktiskt så. Jag blir tex påverkad av två lättöl. Så här kan du räkna ut alkoholen i olika saker - man blir faktiskt förvånad
Så här gör du för att räkna ut hur mycket alkohol (motsvarande 40%-ig alkohol) olika drycker innehåller.
Steg 1. Multiplicera volymprocenten med innehållet i burken i cl. En lättöl innehåler 2,25%
Steg 2. Dividera resultatet med 40 så får du fram alkoholstyrkan omräknat till 40%-ig alkohol.
Exempel:
På en 33 centiliters ölburk står alkoholhalt 2,25 volymprocent.
2.25 x 33 = 74.25. Dela 74.25 med 40 så blir det 1.85.
Ölburken innehåller alltså alkohol som motsvarar 1.85 cl 40%-ig alkohol.
Källa: www.lankarna.nu/alkohol.htm