• samos

Alkohol i minimängd

Tycker själv att frågan är lite fånig, men ändå: Öl och cider där det står att alkoolmängden är 0, 05%, det borde man väl kunna dricka???

• Svar på tråden Alkohol i minimängd
  • Bastians mamma

Hade en diskution om detta med min Bm för 1 vecka sedan , hon sa nej till allt med alkohol. Alkohol i alla former och % är ändock alkohol...vi pratade visserligen om glögg och det sk alkoholfria vinet.

Så jag avstår allt!

• samos

Den alkoholkfria ölen heter " Kaliber". På innehållsförteckningen står det: Alkoholfri lageröl, innehåller max 0,05%. Inte vidare god, då är den tyska "claushaler " eller vad den nu heter, bättre. Jag satsar på att det är lugnt. Tror också att det är så lite att det kan vi få i oss genom mat o dryck på annat sätt. Kan inte vara någon fara,

• nadja84

Man har inte bara ansvar för sig själv utan den lilla i magen oxå så
    Rökning och Alkohol går bort.. Så tycker jag iaf!!!

• Stoffe76

Jag har också druckit Kaliber, några stycken på en kväll. Jag tycker faktiskt att det är ganska gott. En så liten alkoholmängd som (max) 0,05 % kan bara inte vara någon fara. Jag dricker däremot inte lättöl.

• Micki83

Om det är alkoholfri glögg kan det väl inte va nån alkohol i alls? läste nån annan stan här att alkoholfritt vin hade 0,05% men på glöggen står det inget alls.

• Lupinen69

En flaska lättöl (33 cl) motsvarar faktiskt 2 cl starksprit! Inte många som tänker på det när de sitter där och dricker några flaskor.....och vem skulle hälla i sig en snaps? Jag hoppar över lättölen och kokar lättglöggen! Varför chansa?

• Stoffe76

VitLupin: om det är mig du syftar på när du skriver "En flaska lättöl (33 cl) motsvarar faktiskt 2 cl starksprit! Inte många som tänker på det när de sitter där och dricker några flaskor" så vill jag åter understryka att jag INTE dricker lättöl och inte heller lättglögg. Det finns helt alkoholfri glögg.

Ha en bra dag!

• Almaximus

Så lite alkohol som det handlar om i ex alkoholfritt vin, lätt öl eller alkoholfri glögg har jag svårt att tänka mig att det skulle passera levern (bla igenom första passage metabolism) i någon som helst omfattning. Levern (och även lungor) oskadliggör den lilla mänden galant innan den når blodbana eller ev barn.

Om man inte dricker otroliga mängder vill säga och då på mycket kort tid.

Och jo, det är så att vissa drycker, filmjölk m.m. innehåller spårmängder av etanol, men den mängden går samma väg till mötes som den lilla mängd som finns i de alkoholfria alternativen dvs förbränns innan den hinner få någon som helst effekt.

• Titti och mini

Almaximus - fast som sagt så är det rätt stor skillnad på s.k. alkoholfria alternativ som alkoholfritt vin m.m. med 0.5% alkohol i o en lättöl som har 2.25% alkohol i. Så alkholfritt tror jag också är ok, men lättöl skulle jag nog tänka till på lite mer.

• lillan68

Hur är det då med blossas glögg på ica ??? Kan man inte dricka den ??

Svar på tråden Alkohol i minimängd