• complette

Vad tycker ni om rasen Amstaff?

Jag har själv en hund av rasen Amstaff, för mig är det en underbar ras och det är mycket hund i litet format. 
    Men jag är lite nyfiken på om samhället börjar ändra sin attityd mot denna ras (och liknande raser) eller om det fortfarande är samma vansinneshat och förutfattade meningar om dem?

Alla åsikter är välkomna. 

Nyfiken
  • Svar på tråden Vad tycker ni om rasen Amstaff?
  • dezibel

Jag gillar rasen och tycker det är trevliga,vackra hundar. Jag har däremot väldigt svårt för en stor del av deras ägare som inte förstår vad dessa hundar har för behov och deras kapaitet.

• Jezamine

Gillar dem inte.Men å andra sidan är det ingen som tvingar mig köpa dem heller

Jag är INTE avstängd
  • Catharinao

Jag älskar rasen och har haft dem själva i flera år , och ja det är ett stort förakt mot dem fortfarande tycker jag , 
    men sedan finns det lite för många som har rasen för att det skall vara någon form av en statyett, och som missbrukar rasen totalt :/ 

• AndreaSvan

Det finns ingen hund i världen som jag älskar så mkt som amstaffen. En av mina bästa kompisar är amstaffuppfödare och jag har haft amstaffar runt mig så länge jag kan minnas. Blev dock ägare till en alldeles egen i somras. Han är snäll och vacker och gosig och jag har haft ungefär 70/30 på reaktionerna. 70% bra 30% dåligt. Ägare till små hundar blir oftast förskräckta när de ser oss, det har jag märkt. Annat folk på gatan reagerar oftast bra

• bustjejen

Jag tycker det ser ut som små grisar ibland. Lite ful-snygga på något sätt.
    Jag vet inte hur de är mentalt, har aldrig umgåtts med någon amstaff.
    Fördomar genemot rasen har nog att göra med att det allt för ofta är fel klientel som är ägare.

• complette

Kanske är från stad till stad med hur åsikterna som dessa raser är, jag brukar gå mkt på stan med mina hundar, enbart för träning. Men jag ser att många som kollar på mina lapphundar ler så snällt medan dom som kollar på amstaffen bara blänger surt. 

• realist

Jag älskar de flesta Amstaffar och även Staffarna ligger mig varmt om hjärtat. 

Hade det varit tillåtet att tävla IPO eller svenskskydd med Amstaff hade jag garanterat haft en eller flera. 

• Miss Obsessive
    dezibel skrev 2011-02-08 04:42:53 följande:
    Jag gillar rasen och tycker det är trevliga,vackra hundar. Jag har däremot väldigt svårt för en stor del av deras ägare som inte förstår vad dessa hundar har för behov och deras kapaitet.
    Håller helt med. Min uppfattning är att det är mysiga hundar, problemet är att många som skaffar dessa hundar (och även andra krävande raser) inte har en aning om hur man uppfostrar hundar eller förstår vad de behöver. Många idag har noll självinsikt när det kommer till vilket djur som passar de kunskaper man har.. 
  • Peecock

Mycket vackra hundar , perfekt storlek ! Men jag vet inte om jag skulle våga köpa en själv... jag är rädd för deras psyke. Detta är då min generella uppfattning om rasen, jag har inte gjort efterforskingar...

Svar på tråden Vad tycker ni om rasen Amstaff?