• DenDär

Ströbröd i köttbullar

Varför har man ströbröd i köttbullssmet? Blir det inte bara torrare då? När jag har det i blir mina köttbullar torra och lite sega men tar jag utan blir de bra. Kan man ha i annat eller är det bara utfyllnad??

smiles have a boomerang effect
  • Svar på tråden Ströbröd i köttbullar
  • La Lola

Blir de sega beror det på att man rört smeten för mycket.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Pia och Elna
    DenDär skrev 2011-02-17 18:15:29 följande:
    Jasså? Inte mina men jag gör kanske annat fel då?
    Ja man kan nog uppleva smaken och torrheten olika beroende på köttfärsens fettmängd, stektid, värme i pannan m.m. Men binder man vätska i en smet så är det kemiskt så att den smeten blir saftigare.

Jag upplever inte heller köttfärs som torr om man inte binder vätska i den och gör tex gärna hamburgare med enbart nötfärs och kryddor.
  • mia567

ägg och mjölk i köttbullar???????

Jag brukar få beröm för mina köbbullar, gör efter mormors recept (men lika goda som mormors är dom inte)

Låter ströbröd svälla i vatten, i med blandfärs, krydda med salt, vitpeppar och mkt kryddpeppar

• Jäjd
    DenDär skrev 2011-02-17 18:17:13 följande:
    Jag har det som står enl receptet.
    Varför har man vätska i då?

Dumma frågor kanske
    Och hur ser ditt recept ut egentligen? Låter lite suspekt. Ingen lök, inget ströbröd? Vad har du i?
  • clembke

Jag har inte ströbröd i mina.
    Jag lägger i köttfärsen o ett ägg. Sen hackar jag lök (i en hackmaskin) lägger i en buljongärning o lite mjölk. Häller i det i köttfärsen tillsammans med kryddor. Rör runt. Känns smeten torr häller jag i lite mer mjölk.

• clembke
    Jäjd skrev 2011-02-17 18:27:29 följande:
    Buljong i köttbullsmeten?
    Japp, sååå god smak man få av den. Sen ska ju hackas sönder med löken o mjölken.
  • Tecken

Jag har aldrig ströbröd i. Inte ägg heller, ägg gör att det håller ihop sämre. Jag har däremot vetemjöl och olja i.

• iceeye

Vi kör nästan alltid på bacon istället för ströbröd. Riktigt gott!!

Svar på tråden Ströbröd i köttbullar