Ströbröd i köttbullar
Varför har man ströbröd i köttbullssmet? Blir det inte bara torrare då? När jag har det i blir mina köttbullar torra och lite sega men tar jag utan blir de bra. Kan man ha i annat eller är det bara utfyllnad??
Varför har man ströbröd i köttbullssmet? Blir det inte bara torrare då? När jag har det i blir mina köttbullar torra och lite sega men tar jag utan blir de bra. Kan man ha i annat eller är det bara utfyllnad??
500 g blandfärs
1 dl ströbröd
1,5 dl mjölk
1,5 tsk salt
1,5 krm malen svartpeppar
ev. 1,5 krm kryddpeppar
1 st ägg
Men så har jag själv plockat bort mjölken och ströbrödet för jag tyckte det blev torrt.
Sett att andra redan nämnt potatis, men mamma gjorde faktiskt köttbullar med potatis i idag eftersom min morbror som är glutenallergiker eventuellt skulle komma på middag och köttbullarna smakade lika gott som alltid. Mamma tyckte dessutom att de var mer lättarbetade och satt ihop bättre nu när hon använde potatis än de brukar. Tror hon använde två potatisar av medelstorlek till 400-500 gram köttfärs, men osäker. Kanske var mer köttfärs.
Jag använder alltid kokt potatis.. Väldigt nöjd med resultatet
Har tesat att göra utan ägg en gång då det va slut hemma. Men det blev inte alls bra, köttbullarna blev helt enkelt inte lika bra o lika goda.
Och jag tycker att ägg i inte gör någon skillnad
Har inte läst alla inlägg men det är nog ingen som sagt att köttbullarna blir sega om man rör runt för mycket i smeten. Testa får du se.
Mitt favvorecept är med nötfärs, riven eller hackad fräst lök, två små mosade kalla potatisar, grädde, ett ägg (kan uteslutas), salt och peppar. Sen har jag lagt till fond och minskat på saltet. Och så kan man ha i div kryddor. Funkar förstås även utan potatis men till jul är jag traditionell så då kör jag med potatis i.
Och överarbetad färs blir seg.