• DenDär

Ströbröd i köttbullar

Varför har man ströbröd i köttbullssmet? Blir det inte bara torrare då? När jag har det i blir mina köttbullar torra och lite sega men tar jag utan blir de bra. Kan man ha i annat eller är det bara utfyllnad??

smiles have a boomerang effect
  • Svar på tråden Ströbröd i köttbullar
  • DenDär
    Jäjd skrev 2011-02-17 18:25:03 följande:
    Och hur ser ditt recept ut egentligen? Låter lite suspekt. Ingen lök, inget ströbröd? Vad har du i?
    Är det suspekt?

500 g blandfärs

1 dl ströbröd

1,5 dl mjölk

1,5 tsk salt

1,5 krm malen svartpeppar

ev. 1,5 krm kryddpeppar

1 st ägg

Men så har jag själv plockat bort mjölken och ströbrödet för jag tyckte det blev torrt.

• DenDär
    Linda1976 skrev 2011-02-17 18:55:21 följande:
    Skorpmjöl? Det är ju bara utfyllnad! Urk.

Köttfärs, ägg, vispgrädde, riven lök och krydderi. That´s it. 
    Låter jättegott!! Ska jag testa

Massa med tips här i tråden. Tackar! Ska testa mig fram. Ville bara veta varför man hade i ströbröd om det hade med smak, konsistens eller utfyllnad att göra.
  • Linda1976
    DenDär skrev 2011-02-17 21:47:02 följande:
    Låter jättegott!! Ska jag testa

Massa med tips här i tråden. Tackar! Ska testa mig fram. Ville bara veta varför man hade i ströbröd om det hade med smak, konsistens eller utfyllnad att göra.
    Vad jag har läst är att förr hade köttfärsen inte så bra kvalitet och då fyllde man ut med skorpmjöl för att få det at hålla ihop. Idag när det är bättre protein i köttfärsen behövs det inte, men det är gammalt som lever kvar.

Om detta stämmer har jag inte en aning, men jag har läst det typ i nån Hemmets veckotidning eller så. 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • pluvdo

Sett att andra redan nämnt potatis, men mamma gjorde faktiskt köttbullar med potatis i idag eftersom min morbror som är glutenallergiker eventuellt skulle komma på middag och köttbullarna smakade lika gott som alltid. Mamma tyckte dessutom att de var mer lättarbetade och satt ihop bättre nu när hon använde potatis än de brukar. Tror hon använde två potatisar av medelstorlek till 400-500 gram köttfärs, men osäker. Kanske var mer köttfärs.

• clembke

Har tesat att göra utan ägg en gång då det va slut hemma. Men det blev inte alls bra, köttbullarna blev helt enkelt  inte lika bra o lika goda.

• Nisse Hult

Har inte läst alla inlägg men det är nog ingen som sagt att köttbullarna blir sega om man rör runt för mycket i smeten. Testa får du se.

• Millicent

Mitt favvorecept är med nötfärs, riven eller hackad fräst lök,  två små mosade kalla potatisar, grädde, ett ägg (kan uteslutas), salt och peppar. Sen har jag lagt till fond och minskat på saltet. Och så kan man ha i div kryddor. Funkar förstås även utan potatis men till jul är jag traditionell så då kör jag med potatis i.
    Och överarbetad färs blir seg.

Svar på tråden Ströbröd i köttbullar