• DenDär

Ströbröd i köttbullar

Varför har man ströbröd i köttbullssmet? Blir det inte bara torrare då? När jag har det i blir mina köttbullar torra och lite sega men tar jag utan blir de bra. Kan man ha i annat eller är det bara utfyllnad??

smiles have a boomerang effect
  • Svar på tråden Ströbröd i köttbullar
  • Jäjd
    Tecken skrev 2011-02-17 18:49:40 följande:
    Jag har aldrig ströbröd i. Inte ägg heller, ägg gör att det håller ihop sämre. Jag har däremot vetemjöl och olja i.
    Nej ägg gör inte att det inte håller ihop.

Man förvånas lite över folks erfarenheter i tråden här faktiskt. ;)
  • Linda1976

Skorpmjöl? Det är ju bara utfyllnad! Urk.

Köttfärs, ägg, vispgrädde, riven lök och krydderi. That´s it. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Tecken
    Jäjd skrev 2011-02-17 18:52:30 följande:
    Nej ägg gör inte att det inte håller ihop.

Man förvånas lite över folks erfarenheter i tråden här faktiskt. ;)
    Visst förvånas man över folks kunskaper? Ägg slår sönder proteinet i kött, det är en kemisk process.
  • Runguska

Kör lite olika, men jag brukar ha ett ägg, riven vitlök, röd currypasta, peppar, salt, gul lök och nötfärs. Ska det gå fort blir det bara  ägg, salt, peppar och nötfärs - funkar det också men är inte lika smakrikt. Ströbröd brukar jag hoppa över men är smeten helt oregelig kan jag ha i lite - men bara i nödfall

• Jäjd
    Tecken skrev 2011-02-17 18:57:37 följande:
    Visst förvånas man över folks kunskaper? Ägg slår sönder proteinet i kött, det är en kemisk process.
    Jag säger inget om någons kunskaper. Min erfarenhet säger mig att ägg hjälper till att binda, tillsammans med strömjölet.
    Men för min del handlar det inte om några mängder, kanske där skillnaden ligger.
  • Millicent
    Jäjd skrev 2011-02-17 18:27:29 följande:
    Buljong i köttbullsmeten?
    Jag brukar ha en skvätt oxfond eller kalvfond i. Gott ju!
  • Tecken
    Jäjd skrev 2011-02-17 19:02:42 följande:
    Jag säger inget om någons kunskaper. Min erfarenhet säger mig att ägg hjälper till att binda, tillsammans med strömjölet.
    Men för min del handlar det inte om några mängder, kanske där skillnaden ligger.
    Här får du en helt ovetenskaplig källa som styrker idén om att ägg slår sönder proteinet i kött: http://folket.se/nyheter/eskilstuna/1.171238?m=print

Min erfarenhet säger mig att ägg förstör i köttfärs. Nej, jag har aldrig använt mig av några enorma mängder ägg
  • Jäjd
    Millicent skrev 2011-02-17 19:03:46 följande:
    Jag brukar ha en skvätt oxfond eller kalvfond i. Gott ju!
    Ok
    Tecken skrev 2011-02-17 19:05:40 följande:
    Min erfarenhet säger mig att ägg förstör i köttfärs. Nej, jag har aldrig använt mig av några enorma mängder ägg
    Ok, vad intressant att erfarenheter skiljer sig åt. Det har ju aldrig inträffat förr.
Svar på tråden Ströbröd i köttbullar