• DenDär

Ströbröd i köttbullar

Varför har man ströbröd i köttbullssmet? Blir det inte bara torrare då? När jag har det i blir mina köttbullar torra och lite sega men tar jag utan blir de bra. Kan man ha i annat eller är det bara utfyllnad??

smiles have a boomerang effect
  • Svar på tråden Ströbröd i köttbullar
  • brokig

Jag tycker att det beror helt på vilken köttfärs man använder. Om man inte gör på fläsk så ser jag ett behov av att tillsätta mer vätska och något som binder vätska. Vi gör ofta köttbullar på bara ägfärs och då tillsätter vi alltid fiberhavregryn, ägg, vatten och grädde för att få dem saftigare. Gör jag däremot biffar på älg så kör jag dem med dijonsenap och kalvfond (ev med något fast i som tex fetaost), men då vill jag ha en annan konstistens.

På fläskfärs eller blandfärs är problemen med torra köttbullar betydligt mindre utan blöta ingrediense erftersom denna färs är så mycket fetare.

• Jäjd
    DenDär skrev 2011-02-17 21:43:54 följande:
    Är det suspekt?

500 g blandfärs

1 dl ströbröd

1,5 dl mjölk

1,5 tsk salt

1,5 krm malen svartpeppar

ev. 1,5 krm kryddpeppar

1 st ägg

Men så har jag själv plockat bort mjölken och ströbrödet för jag tyckte det blev torrt.

Ja för mig låter det konstigt då jag aldrig stött på ett köttbullsrecept utan ägg eller ströbröd, eller någon som lagar utan dessa ingredienser. ;)

Ja du ser, du har själv plockat bort det.
  • Jäjd

Fast å andra sidan funkar ju det som funkar. Fetare grädde och ägg funkar också. Och grovriven kokt potatis är jättebra att ha i. Då behövs ju inte nåt ströbröd.

• Thuleslapper

Jag har hört att man förr hade ströbröd eller smulat gammalt vitt bröd i köttfärsen för att dryga ut den.
    Sen tillsatte man ägg för att det hela skulle hålla ihop.

Själv brukar jag göra mina såhär:

Alternativ 1:

500g nötfärs
    1 finhackad lök
    1dl köttbuljong eller 2msk kalvfond
    2 msk senap (helst Slotts starka)
    salt
    peppar

Alternativ 2:

500g lamm- eller nötfärs
    salt och peppar
    1 msk olivolja
    ca 1tsk var utav:
    spiskummin
    vitlökspulver
    kanel

Muuuums

• LillTussa

Jag har fransk-löksoppapulver i mina köttbullar. Blir fina i konsistensen! 1 påse per 500g köttfärs. Och ett ägg per halvkilo kött. Sen kryddar jag efter humör och beroende vad vi ska äta till!

• Linda1976
    LillTussa skrev 2011-02-18 22:46:13 följande:
    Jag har fransk-löksoppapulver i mina köttbullar. Blir fina i konsistensen! 1 påse per 500g köttfärs. Och ett ägg per halvkilo kött. Sen kryddar jag efter humör och beroende vad vi ska äta till!
    Men det är ju eg inget vettigt alt? Har du läst innehållsförteckningen? http://knorr.se/#/produkter/pulversoppor/249/
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • LillTussa
    Linda1976 skrev 2011-02-18 23:01:26 följande:
    Men det är ju eg inget vettigt alt? Har du läst innehållsförteckningen? knorr.se/#/produkter/pulversoppor/249/
    Alternativ till ströbröd? Jag vet inte, det enda jag vet är att det funkar för att få fina köttbullar (och köttfärslimpor)
  • Linda1976
    LillTussa skrev 2011-02-19 08:40:40 följande:
    Alternativ till ströbröd? Jag vet inte, det enda jag vet är att det funkar för att få fina köttbullar (och köttfärslimpor)
    Reagerar du inte alls på innehållsförteckningen? 
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • Trollsländan

Min man hade i havregryn i köttbullarna när han lagade det sist, om han uteslöt ströbrödet helt vet jag inte men gott var det!

• LillTussa
    Linda1976 skrev 2011-02-19 08:44:35 följande:
    Reagerar du inte alls på innehållsförteckningen? 
    Nja, den ser ju ut som alla andra innehållsförteckningar idag. Tänkte du på nåt särskilt som jag inte vet?
Svar på tråden Ströbröd i köttbullar