Ströbröd i köttbullar
Varför har man ströbröd i köttbullssmet? Blir det inte bara torrare då? När jag har det i blir mina köttbullar torra och lite sega men tar jag utan blir de bra. Kan man ha i annat eller är det bara utfyllnad??
Varför har man ströbröd i köttbullssmet? Blir det inte bara torrare då? När jag har det i blir mina köttbullar torra och lite sega men tar jag utan blir de bra. Kan man ha i annat eller är det bara utfyllnad??
Ja alltså... stärkelse, maltodextrin, smakförstärkare (De skriver mononatriumglutamat, eftersom det inte sticker i ögonen på samma sätt som E621), jästextrakt.
Att soppan ens får säljas som livsmedel är en gåta.
Vi har aldrig ströbröd i köttbullssmeten och sambons köttbullar är de godaste jag vet.
Jag har ströbröd som jag sväller i mjölk innan jag blandar det med köttfärsen i mina köttbullar/pannbiffar!!
det blir SAFTIGARE då!! Jag användet blandfärs 70/30 oftast!
JÄTTE GOTT blir det!!
Men smaken är ju som baken!! ![]()
Endast läst TS.
Ströbröd som blötes upp i mjölk eller vatten är till för att dryga ut köttet. Likaså kokt riven potatis. Använder ALDRIG det - tycker att det en konstig smak åt köttbullar eller köttfärslimpa.
Numera gör jag så här:
500g blandfärs
1 liten finhackad gul lök eller schalottenlök
salt och peppar
ev annan smaksättning t ex 1 msk worcestershiresås eller fransk senap eller hackad persilja
2-3 msk vetemjöl eller majsmjöl
Inget ägg, eftersom en i familjen inte tål det. Färsen håller ihop fint tack vare mjölet.
Lättstekta köttbullar eller biffar och en köttfärslimpa som smakar kött, inte ströbröd.
jag brukar ha i bröd och blanda med ägg/äggen istället för ströbröd, blir saftigare.
vi har även finriven morot i våra köttbullar... samt lök såklart då!:)
Om jag gör köttbullar (på 500g köttfärs) brukar jag ha 1dl ströbröd som får ligga och svälla i 1dl kolsyrat vatten först. Sedan har jag två ägg, 1 finhackad lök, kryddor (alltid: vitpeppar och salt, ibland: lök- och/eller vitlökspulver, paprikapulver, kryddpeppar, oregano, tomatpuré, torkade tomater som jag finhackat, chilifrukter...ja efter tycke och smak helt enkelt.)
Både ägget och ströbröder binder ihop smeten och gör den lättare att rulla. Gör jag biffar tar jag 4ägg och 1/2 - 1 dl grädde istället eftersom de bara behöver hålla ihop så att de går att steka på två sidor.
Köttfärs är kul eftersom det går att variera så mycket!