• DenDär

Ströbröd i köttbullar

Varför har man ströbröd i köttbullssmet? Blir det inte bara torrare då? När jag har det i blir mina köttbullar torra och lite sega men tar jag utan blir de bra. Kan man ha i annat eller är det bara utfyllnad??

smiles have a boomerang effect
  • Svar på tråden Ströbröd i köttbullar
  • Linda1976

Ja alltså... stärkelse, maltodextrin, smakförstärkare (De skriver mononatriumglutamat, eftersom det inte sticker i ögonen på samma sätt som E621), jästextrakt.

Att soppan ens får säljas som livsmedel är en gåta. 

Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • LillTussa
    Linda1976 skrev 2011-02-19 09:00:09 följande:
    Ja alltså... stärkelse, maltodextrin, smakförstärkare (De skriver mononatriumglutamat, eftersom det inte sticker i ögonen på samma sätt som E621), jästextrakt.

Att soppan ens får säljas som livsmedel är en gåta. 
    Men så ser de flesta ut idag. Tyvärr..
    Det är så sällan vi gör så jag tycker nog det kvittar i förhållande mängd mot kött o annat gisch man har i köttbullarna.
  • Lincon

Vi har aldrig ströbröd i köttbullssmeten och sambons köttbullar är de godaste jag vet.

Jag vet att jag vet, men jag vet det inte just nu
  • Linda1976
    LillTussa skrev 2011-02-19 09:02:34 följande:
    Men så ser de flesta ut idag. Tyvärr..
    Det är så sällan vi gör så jag tycker nog det kvittar i förhållande mängd mot kött o annat gisch man har i köttbullarna.
    Nej, det gör de faktiskt inte. Många tillverkare börjar fatta grejen med giftiga tillsatser, även om det går för långsamt. Om man vill, är det inte särskilt svårt att laga riktig mat utan skräp i....

Gör dig själv en tjänst och googla på grejerna från innehållsförteckningen, sen tror jag faktiskt inte att du vill äta det mer, oavsett mängd. 
  • Hilmas Mamma

Jag har ströbröd som jag sväller i mjölk innan jag blandar det med köttfärsen i mina köttbullar/pannbiffar!!
    det blir SAFTIGARE då!! Jag användet blandfärs 70/30 oftast!
    JÄTTE GOTT blir det!!
    Men smaken är ju som baken!!

*Hoppas, Hoppas, Hoppas att vårt lilla knytt kommer till oss i Augusti 2011*
  • Alessia

Endast läst TS.

Ströbröd som blötes upp i mjölk eller vatten är till för att dryga ut köttet. Likaså kokt riven potatis. Använder ALDRIG det - tycker att det en konstig smak åt köttbullar eller köttfärslimpa.

Numera gör jag så här:

500g blandfärs
    1 liten finhackad gul lök eller schalottenlök
    salt och peppar
    ev annan smaksättning t ex 1 msk worcestershiresås eller fransk senap eller hackad persilja
    2-3 msk vetemjöl eller majsmjöl

Inget ägg, eftersom en i familjen inte tål det. Färsen håller ihop fint tack vare mjölet.
    Lättstekta köttbullar eller biffar och en köttfärslimpa som smakar kött, inte ströbröd.

• DenDär
    Linda1976 skrev 2011-02-18 23:01:26 följande:
    Men det är ju eg inget vettigt alt? Har du läst innehållsförteckningen? knorr.se/#/produkter/pulversoppor/249/
    Nä nåt sånt vill jag inte ha i min mage. Och nä det är inte särskilt svårt att hitta bra vettig mat utan en mängd tillsatser i form av läskiga E:n men det är kanske en annan tråd

Tack för alla tips. Ska prova en del och försöka hitta ett eget favoritrecept
  • LillaFlingan

jag brukar ha i bröd och blanda med ägg/äggen istället för ströbröd, blir saftigare.
    vi har även finriven morot i våra köttbullar... samt lök såklart då!:)

• mialee1

Om jag gör köttbullar (på 500g köttfärs)  brukar jag ha 1dl ströbröd som får ligga och svälla i 1dl kolsyrat vatten först. Sedan har jag två ägg, 1 finhackad lök, kryddor (alltid: vitpeppar och salt, ibland: lök- och/eller vitlökspulver, paprikapulver, kryddpeppar, oregano, tomatpuré, torkade tomater som jag finhackat, chilifrukter...ja efter tycke och smak helt enkelt.)
    Både ägget och ströbröder binder ihop smeten och gör den lättare att rulla. Gör jag biffar tar jag  4ägg och 1/2 - 1 dl grädde istället eftersom de bara behöver hålla ihop så att de går att steka på två sidor.
    Köttfärs är kul eftersom det går att variera så mycket! Skrattande

• Linda1976
    DenDär skrev 2011-02-19 13:59:48 följande:
    Nä nåt sånt vill jag inte ha i min mage. Och nä det är inte särskilt svårt att hitta bra vettig mat utan en mängd tillsatser i form av läskiga E:n men det är kanske en annan tråd

Tack för alla tips. Ska prova en del och försöka hitta ett eget favoritrecept
    Absolut, men nu utvecklade diskussionen sig till vad man har i köttbullar öht!
  • DenDär
    Linda1976 skrev 2011-02-19 15:08:53 följande:
    Absolut, men nu utvecklade diskussionen sig till vad man har i köttbullar öht!
    Flört
Svar på tråden Ströbröd i köttbullar