Inlägg från: Martina 76 |Visa alla inlägg
  • Martina 76

**Den stora feta LCHF-tråden**

Tjofsen skrev 2011-03-05 09:59:45 följande:
    Jag planerar att göra flygande jacob idag. Nån som har tips?????
    Tänker äta flygande jakob i veckan och jag köra bara som vanligt men utesluter bananen och äter grönsaker till. Funkar fint!
  • Martina 76

Jag har ätit LCHF i ca en månad nu och mår sååå himla bra! Jag känner mig stabilare både i ork och humör, antagligen till följd av uteblivna blodsockersvängningar.

Har tappat 2-3 kg men har nu stannat av. Det sägs ju att kroppen hittar sin trivselvikt när man kör LCHF. Jag är 175 cm och väger nu 67. Kan det vara därför jag har stannat i vikt? Jag skulle gärna gå ner till 63-64 kg men funderar då på hur jag ska bära mig åt - ska jag dra ner på maten? Oftast när man pratar LCHF så ska man ju äta fritt, men om jag inte tappar i vikt så måste jag ju göra något. Tränar gör jag redan så mycket jag hinner så i den änden finns det inte mycket att göra. Någon som har tips att komma med?

• Martina 76
    MammatillS skrev 2011-03-05 09:56:21 följande:
    Hej!

Jag har funderat på att börja med LCHF men vet inte riktigt hur..

Hur började ni? Succesivt eller på en gång? Jag känner att jag inte riktigt har koll på heller vad som innehåller mycket kolhydrater. Ja förutom det uppenbara då!!

En annan grej jag funderar på är min dotter på 9 månader. Kan hon äta samma eller är det viktigt för henne med mer kolhydrater?
    Jag läste Matrevolutionen (har ni säkert redan pratat om tidigare i tråden) och var helt sålt på LCHF. En bok jag varmt rekommenderar! Mina föräldrar var mycket skeptiska till LCHF men körde igång de med när de läst boken. Nu väger de mindre än på åratal - härligt!
  • Martina 76
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 10:28:23 följande:
    lök innehåller 6g kolhydrater,här är det bara jag som äter det,och det är sällan!
    Jag ser lök som en smaksättare och det är ju relativt små mängder ändå som man har i maten.
  • Martina 76
    Prinsessanz skrev 2011-03-05 10:31:09 följande:
    vi funderar lite på det där om det stämmer att kropen stannar..
    sambon har gått från 80kg til 65kg och han är riktigt smal nu,men om man kolar på BMI så ligger han inom normal.
    jag har gått från 60kg til 56kg...
    MEN vi har inga höfter kvar,vad ska byxerna hänga på???
    Haha, mina höfter försvinner inte i första taget så jag har alltid något att hänga upp brallerna på. Fasen, jag vill också tappa och bli smal, men det känns inte som att kroppen svarar längre.
  • Martina 76
    Loreena skrev 2011-03-07 10:59:35 följande:
    Jag har en liten fundering.. Vad brukar er matbudget landa på? Jag handlar bara kött och fågel från Sverige tex. och då blir det ju lite dyrare.

När jag ätit "vanligt" har matkassan landat på ca 2000, vilket jag tycker är helt ok. Jag är ju hemma och föräldraledig, och unnar mig inte så mkt annars så maten får kosta anser jag, men det behöver ju inte skena iväg hur som helst.
    Vi är två vuxna och två små barn och vi köper på Ica Maxi för ca 6000 SEK per månad. Men då blir det ju också en hel del annat är mat som handlas; böcker, målargrejer till sonen, hygienprodukter etc, etc. Vi gör av med mindre pengar sen vi gick över på LCHF. Det köps helt enkelt inte lika mycket lull-lull längre utan färre och renare matvaror.
  • Martina 76

Är det någon som har tips på något matdagbok på internet där man enkelt kan få fram hur mycket man äter i gram? De flesta ger bara procentfördelning fett/protein/kolhydrater och det hjälper mig föga. Jag vill få grepp om hur många gram kolhydrater jag får i mig om dagen.

• Martina 76

Hur mycket kolhydrater "får" man äta för att det ska räknas som LCHF? Äter visst inte alls så kolhyratsfattig kost som jag trodde. Jag har lagt in gårdagens måltider på matdagboken.se och det blev följande:

Frukost: Turkisk yoghurt med lite hallon (ca 10 st)
    Lunch: Blomkålsgratäng (gjord på vispgrädde, creme fraiche, cheddar, vitlök) med bacon. Till detta lite sallad och tomat.
    Middag: Svampsoppa (gjord på champinjoner, creme fraiche, vispgrädde, 1 gul lök)

Summa summarum blir detta 35g kolhydrater. Är inte det ganska mycket? Och jag som trodde att jag åt LCHF-mat. Vad ska man göra för att dra ner på kolhydrater? Mindre mejeriprodukter? Men då åker ju även fettmängden ner.

Tips mottages tacksamt!

• Martina 76
    Egensinnig skrev 2011-03-07 15:07:53 följande:
    Spontant är det din frukost som drar iväg - men det beror på mängderna du tar per portion. Kan du hitta ett annat frukostalternativ kan du säkert "spara" 6-10 gram bara där. Och sedan är det mängden mejeriprodukter precis som du skriver själv.
    Men det beror ju också på varför du vill äta LCHF? Hälsovinsterna får du på 35 g utan problem, kan hända att du får viktminskning också om du är ute efter det.
    Personlingen mår jag allra bäst om jag ligger på 10-20 g kolhydrater/dag och går bara ner i vikt m jag i princip nollar kolydraterna = kött, ägg och fett
    Hallonen kan jag kapa, men jag gillar min yoghurt! Vad kan man annars käka till frukost utan att det bara blir ägg och bacon hela tiden?
  • Martina 76
    mian71 skrev 2011-03-07 15:05:57 följande:
    Det beror väl på varför du äter LCHF. Vill du gå ner i vikt kan det ju vara svårt att hålla fettförbränningen uppe på 35g kolhyd. Jag skulle nog minska på mejeriprodukterna och därmed få ner kolhydraterna lite. Kanske en måltid helt utan eller med bara en ganska begränsad mängd? Många verkar hålla sig under 20 gram per dag.
    Jag är snart på min målvikt, men vill väl gå ner sådär 3-5 kg till. Syftet i stort är ju helt enkelt att må bra och äta gott!
Svar på tråden **Den stora feta LCHF-tråden**